In drie jaar van een online bedrijf naar 6 producten in de schappen bij 502 Albert Heijn-filialen in Nederland en België. Dat lukt de Rotterdamse startup Upfront, die van 'volledige transparantie' de standaard wil maken binnen de Nederlandse voedingsindustrie. Daarmee zet Upfront zich af tegen de gevestigde orde.
Upfront maakt producten als eiwitrepen, proteïne-poeder en linzenchips en ja, ook voedingssupplementen. De oprichters, twee Amsterdamse vrienden, willen niet voldoen aan het clichébeeld van twee gym bro’s die snel geld willen verdienen met een eiwitpoeder. Als statement zet Upfront de ingrediënten en voedingswaarden, die normaliter achterop staan, op de voorkant van de verpakkingen. Het bedrijf gebruikt geen claims en de verpakkingen zijn neutraal, zonder kleur. Dat doen ze vanuit de overtuiging dat het product zichzelf moet verkopen, niet de verpakking. Al vallen de ‘saaie’ producten nu juist op, doordat andere fabrikanten juist wel uitpakken met opvallende verpakkingen.
De producten bevatten niet veel ingrediënten, de eiwitrepen bijvoorbeeld maar 7. De producten moeten ook wel simpel zijn, als je de ingrediënten en voedingswaarde op de voorkant zet, vertelden Harro Schwencke en Mark de Boer eerder aan De Ondernemer. "Het is het ambitieuze productontwikkelingsteam gelukt om in verschillende categorieën een gezonder en minder gecompliceerd alternatief op het huidige aanbod te ontwikkelen," zeggen ze. Met resultaat, want de startup groeit jaarlijks met meer dan 450%.
Met alleen de voedingswaarde en ingrediënten op de voorkant zetten ben je er overigens nog lang niet. Op de website staat bij elk product beschreven wat de kosten en de marges zijn. Daarnaast zet Upfront in op educatie over gezonde voeding. Via de social media gaan filmpjes online over gezondheidsmythes en productmisleiding - iets waar Upfront dus ver van blijft - en deelt de startup de Upfront Podcast, Upfront University en Upfront Approved met zijn community. De online following van Upfront telt inmiddels een kwart miljoen Nederlanders.
Upfront maakt producten als eiwitrepen, proteïne-poeder en linzenchips en ja, ook voedingssupplementen. De oprichters, twee Amsterdamse vrienden, willen niet voldoen aan het clichébeeld van twee gym bro’s die snel geld willen verdienen met een eiwitpoeder. Als statement zet Upfront de ingrediënten en voedingswaarden, die normaliter achterop staan, op de voorkant van de verpakkingen. Het bedrijf gebruikt geen claims en de verpakkingen zijn neutraal, zonder kleur. Dat doen ze vanuit de overtuiging dat het product zichzelf moet verkopen, niet de verpakking. Al vallen de ‘saaie’ producten nu juist op, doordat andere fabrikanten juist wel uitpakken met opvallende verpakkingen.
De producten bevatten niet veel ingrediënten, de eiwitrepen bijvoorbeeld maar 7. De producten moeten ook wel simpel zijn, als je de ingrediënten en voedingswaarde op de voorkant zet, vertelden Harro Schwencke en Mark de Boer eerder aan De Ondernemer. "Het is het ambitieuze productontwikkelingsteam gelukt om in verschillende categorieën een gezonder en minder gecompliceerd alternatief op het huidige aanbod te ontwikkelen," zeggen ze. Met resultaat, want de startup groeit jaarlijks met meer dan 450%.
Met alleen de voedingswaarde en ingrediënten op de voorkant zetten ben je er overigens nog lang niet. Op de website staat bij elk product beschreven wat de kosten en de marges zijn. Daarnaast zet Upfront in op educatie over gezonde voeding. Via de social media gaan filmpjes online over gezondheidsmythes en productmisleiding - iets waar Upfront dus ver van blijft - en deelt de startup de Upfront Podcast, Upfront University en Upfront Approved met zijn community. De online following van Upfront telt inmiddels een kwart miljoen Nederlanders.
Haha de keuze voor deze verpakking (= positionering) is om de producten te verkopen. Zeeman ging ze voor.
Wel fijn als ingrediënten op de voorkant staan, dat scheelt bij veel producten een rommeltje als je de doos op zijn kop wil draaien om ze te lezen. De producten van Upfront ken ik overigens(nog) niet.
En dat van Zeeman met 'Lucht' erop klopt al niet, daar zit ook water in. En op zijn Frans staat er op 'reukwater'.
#1 Jan Peter, maak het nou niet kleiner. Het is een fantastisch initiatief. Niet meer de veel te kleine lettertjes over mijn bril heen hoeven lezen. Of het product (salades, margarines, hummus) gevaarlijk omdraaien omdat de kleine lettertjes naar de onderkant zijn verbannen. En geen leugens of halve commerciële waarheden die nog nét juridisch houdbaar zijn. Een verademing!
Jos, het is al vele malen geprobeerd, ik geef toe dit keer tot in het extreme doorgevoerd, maar het is vooral een communicatie idee, heb je de producten bekeken, hoe zou de supermarkt eruit zien als iedereen dat ging doen. 80% van de mensen gelooft (vertrouwt) het wel met die declaraties op de achterkant.
PS Jos, ik ben niet tegen, ik plaats een kanttekening. Ik was met Dick ooit initiatiefnemer voor 'Kijk of het klopt'
Jan Peter, ik heb dat zelf nooit gezien (en ik loop al heel lang mee op deze wereld). Ik bekijk altijd de ingrediënten en de voedingswaarden. Ik zou dit een verademing vinden. Een goede tegenstelling tot de meeste voorkant-presentaties ook. Het wordt helaas waarschijnlijk geen doorslaand succes....