In drie jaar van een online bedrijf naar 6 producten in de schappen bij 502 Albert Heijn-filialen in Nederland en België. Dat lukt de Rotterdamse startup Upfront, die van 'volledige transparantie' de standaard wil maken binnen de Nederlandse voedingsindustrie. Daarmee zet Upfront zich af tegen de gevestigde orde.

Upfront maakt producten als eiwitrepen, proteïne-poeder en linzenchips en ja, ook voedingssupplementen. De oprichters, twee Amsterdamse vrienden, willen niet voldoen aan het clichébeeld van twee gym bro’s die snel geld willen verdienen met een eiwitpoeder. Als statement zet Upfront de ingrediënten en voedingswaarden, die normaliter achterop staan, op de voorkant van de verpakkingen. Het bedrijf gebruikt geen claims en de verpakkingen zijn neutraal, zonder kleur. Dat doen ze vanuit de overtuiging dat het product zichzelf moet verkopen, niet de verpakking. Al vallen de ‘saaie’ producten nu juist op, doordat andere fabrikanten juist wel uitpakken met opvallende verpakkingen.

De producten bevatten niet veel ingrediënten, de eiwitrepen bijvoorbeeld maar 7. De producten moeten ook wel simpel zijn, als je de ingrediënten en voedingswaarde op de voorkant zet, vertelden Harro Schwencke en Mark de Boer eerder aan De Ondernemer. "Het is het ambitieuze productontwikkelingsteam gelukt om in verschillende categorieën een gezonder en minder gecompliceerd alternatief op het huidige aanbod te ontwikkelen," zeggen ze. Met resultaat, want de startup groeit jaarlijks met meer dan 450%.

Met alleen de voedingswaarde en ingrediënten op de voorkant zetten ben je er overigens nog lang niet. Op de website staat bij elk product beschreven wat de kosten en de marges zijn. Daarnaast zet Upfront in op educatie over gezonde voeding. Via de social media gaan filmpjes online over gezondheidsmythes en productmisleiding - iets waar Upfront dus ver van blijft - en deelt de startup de Upfront Podcast, Upfront University en Upfront Approved met zijn community. De online following van Upfront telt inmiddels een kwart miljoen Nederlanders.
  • Deel
Druk af