Dit billboard werd vanmiddag voor het eerst gesignaleerd langs de A1 in noordelijke richting ter hoogte van kilometerpaal 39,6. Het hoofdkantoor van super C1000 staat vlakbij in zuidelijke richting.
Ongeveer zeven kilometer verderop werd een bord met dezelfde tekst gericht tegen Lidl aangetroffen. De organisatie die de borden plaatst is nog onbekend.
Hebben oplettende Foodloglezers er in het land al meer ontdekt en, zo ja, waar?
Dit artikel afdrukken
Hebben oplettende Foodloglezers er in het land al meer ontdekt en, zo ja, waar?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Heden avond kwam ik vanaf Barneveld over de A1 richting huis, zittend op de passagiersstoel in de auto van mijn echtgenote. Ik was geattendeerd door FL en lette dus op. Ter hoogte van Bunschoten zie ik in een flits, niet omdat we hard reden, dat schild in de wei. Even verderop, bij Eemnes, dat andere schild. Beiden geheel onopvallend. Als je het niet weet zie je het niet. Afgezien of zo,n schild enig effect sorteert bij mij als consument rijdend op de A1, vroeg ik mij af waarom die dingen zo onopvallend gesitueerd waren. En het is er zo ontzettend druk, dat je geen moment hebt om je aandacht daaraan te besteden.
Wie wurgt de voedselproducent? Deze actie is ingezet door de NVV. Vion kan het niet zijn schijnbaar want deze maakt geen winst volgens een andere lijn in Foodlog. Retailers zeggen er ook nauwelijks aan te verdienen. Maar dat is niet juist. Ze maken ca. 22% tot 26% marge op voorverpakt vlees. Deze marge wordt gegenereerd inclusief de zgn.'kiloknallers' met flinke min marge voor de extra traffic in de winkel die stunten met vlees oplevert. Producten van Heineken, Pepsi-Co, Unilever, Procter & Gamble enz. worden dan met diezelfde traffic meegenomen. Cru genoeg maken deze wel forse winsten in tegenstelling tot de boerencooperaties zoals Vion, en Friesland Campina. De taart in de super wordt in marges terug in de keten dus niet eerlijk verdeeld. Vlees verkoopt dus ook de waspoeder en het bier. Dit zal in de 'vrije markt' elders in de wereld niet anders zijn. Het spelletje wordt wereldwijd ongeveer op dezelfde manier gespeeld. Wat kun je dan eigenlijk nog als producent?
Boeren hadden beter de SdB & C1000 kunnen kopen ipv Jumbo. Aan het einde van de keten wordt het meeste verdient en wie tenslotte de logistiek naar de consument heeft die heeft ook de macht. Zo simpel is dit en daar kan geen innovatie tegenop.
@Edwin, dat klopt helemaal wat je zegt in #22. Daar heb ik dus ook mijn vak van gemaakt. In goed Nederlands heet dat Food Design (de ouderwetse term is NPD).
@Henric, klopt, hoger in de keten valt meer te verdienen. Maar het is tevens een andere tak van sport. Lastiger, duurder en nog risicovoller.
Maar dat is toch gewoon iets anders gaan doen? Er is geen geld te verdienen met produceren, als ik alle commentaren mag geloven. Dan is het toch veel verstandiger om al die dingen te gaan doen die jij noemt, maar anderen de primaire productie te laten? In die andere draad lees ik dat alle innoverende bedrijven die verbonden zijn met productie het slechter doen dan diegene die dat niet zijn. Dus, heel snel afbouwen die productie, primair product oprapen op de markt voor bijna niks, en innoveren met die handel.
@Wouter Door de agrarische aard zijn we genegen innovatie altijd te zoeken aan de technische kant. En technische innovaties zijn inderdaad vaak kostprijs gedreven. Daarin zit dan ook altijd een prikkel ingebouwd om te gaan voor meer voor minder, waarmee het weer eindigt in een race naar de bodem
Innovaties in de markt zijn verschrikkelijk lastig. Ster-vlees is een voorzichtig begin. Product differentiatie vanaf het erf is zeer lastig te bewerkstelligen omdat op het oog de producten niet van elkaar te onderscheiden zijn.
Die concepten die nu wel vaste voet aan de grond krijgen maken veelal deel uit van een niche. Andere concepten zoals ster leunen, helaas, nog te veel op conventioneel prijsvorming. Het lijkt haast wel of het geloof in de sector ontbreekt. Ik ben er stellig van overtuigd als we geen mogelijkheid zien de Nederlandse eisen te vertalen naar een marketingconcept, of, zoals al eerder aangegeven een stuk tegemoetkoming vanuit de kennis keten, ons geen lang leven meer beschoren is.
We hebben geen onderscheidend product, maar wel een onderscheidend verhaal. Kijk naar Ben & Jerry's, ijs is gewoon ijs, het is het verhaal dat voor de verkoop zorgt.
Alleen dergelijke ontwikkelingen hebben tijd nodig. In de tussentijd zal er toch het een en ander gerepareerd moeten worden anders heb je dadelijke hele mooie concepten en gedachten maar geen sector meer om het te maken.