De jaarlijkse verkiezing voor de 'grootste misleider' met een voedingsmiddelenclaim van Foodwatch is vandaag geopend. De winnaar krijgt later dit jaar het Gouden Windei uitgereikt. Afgelopen jaar werd het gewonnen door Unilever met Blue Band Goede Start witbrood dat niet zo vezelgezond zou zijn als Unilever beweerde.
Dit jaar doet weer een Unilever-product mee: Becel pro-active.
Foodwatch laat ons vanmorgen per persbericht weten:
De Gouden Windei verkiezing 2012 is vandaag gestart. Welke marketingclaims van voedselfabrikanten vinden Nederlanders dit jaar te ver gaan? foodwatch heeft als kanshebbers Peijnenburg, Zonnatura avondmelange, Hero Fruit en Co, Slankie Smeerkaas en Becel Pro-activ genomineerd. De grootste misleider wordt door consumenten gekozen tijdens de online verkiezing voor het Gouden Windei 2012. De winnaar krijgt op 12 juni van foodwatch het Gouden Windei 2012 uitgereikt.
Stemmen op deze top vijf van misleiders kan van 22 mei tot 12 juni via www.foodwatch.nl of facebook, aanmoedigen kan op twitter via @foodwatch_nl met #Goudenwindei.
* Peijnenburg Complete Start Vezels is geen goed ontbijt door de toegevoegde vezels die voor de gezondheid niet meetellen, acht soorten suikers en acht verstopte E-nummers.
* Zonnatura Avondmelange oplosthee noemt zich rustgevend, biologisch, natuurlijk en verantwoord, maar bestaat voor meer dan 90 procent uit suiker. Bovendien zijn de ingrediënten niet biologisch.
* Becel Pro-activ margarine met plantensterolen is eigenlijk een cholesterolverlagend medicijn dat verkocht wordt in de supermarkt, maar helaas niet voldoet aan de strenge normen voor medicijnen. Er kleven mogelijk risico's aan het eten van plantensterolen. Dit middel hoort niet thuis in het supermarktschap.
* Slankie Smeerkaas Magere Ham: noemt zichzelf mega-verantwoord en pronkt met maar liefst zes 'Ik Kies Bewust'-logos. Deze zogenaamde slanke smeerkaas is nog steeds vet en zout en de natuurlijke vitamines uit kaas zijn verdwenen. Het 'Ik Kies Bewust'-logo wordt ten onrechte gevoerd, omdat Slankie tegen de regels in suiker in de 'magere' ham verwerkt.
* Hero Fruit en Co Multifruit: noemt zich 'koelvers' sapje, vol overbodige, kunstmatige vitamines. Toch juicht het etiket: 'Verhoogt je weerstand'. Er prijken prachtige plaatjes van mango, passievrucht en ananas op de fles, maar dit drankje bestaat met name uit concentraat van druiven en veel water.
Fotocredits: foodwatch
Dit artikel afdrukken
De Gouden Windei verkiezing 2012 is vandaag gestart. Welke marketingclaims van voedselfabrikanten vinden Nederlanders dit jaar te ver gaan? foodwatch heeft als kanshebbers Peijnenburg, Zonnatura avondmelange, Hero Fruit en Co, Slankie Smeerkaas en Becel Pro-activ genomineerd. De grootste misleider wordt door consumenten gekozen tijdens de online verkiezing voor het Gouden Windei 2012. De winnaar krijgt op 12 juni van foodwatch het Gouden Windei 2012 uitgereikt.
Stemmen op deze top vijf van misleiders kan van 22 mei tot 12 juni via www.foodwatch.nl of facebook, aanmoedigen kan op twitter via @foodwatch_nl met #Goudenwindei.
* Peijnenburg Complete Start Vezels is geen goed ontbijt door de toegevoegde vezels die voor de gezondheid niet meetellen, acht soorten suikers en acht verstopte E-nummers.
* Zonnatura Avondmelange oplosthee noemt zich rustgevend, biologisch, natuurlijk en verantwoord, maar bestaat voor meer dan 90 procent uit suiker. Bovendien zijn de ingrediënten niet biologisch.
* Becel Pro-activ margarine met plantensterolen is eigenlijk een cholesterolverlagend medicijn dat verkocht wordt in de supermarkt, maar helaas niet voldoet aan de strenge normen voor medicijnen. Er kleven mogelijk risico's aan het eten van plantensterolen. Dit middel hoort niet thuis in het supermarktschap.
* Slankie Smeerkaas Magere Ham: noemt zichzelf mega-verantwoord en pronkt met maar liefst zes 'Ik Kies Bewust'-logos. Deze zogenaamde slanke smeerkaas is nog steeds vet en zout en de natuurlijke vitamines uit kaas zijn verdwenen. Het 'Ik Kies Bewust'-logo wordt ten onrechte gevoerd, omdat Slankie tegen de regels in suiker in de 'magere' ham verwerkt.
* Hero Fruit en Co Multifruit: noemt zich 'koelvers' sapje, vol overbodige, kunstmatige vitamines. Toch juicht het etiket: 'Verhoogt je weerstand'. Er prijken prachtige plaatjes van mango, passievrucht en ananas op de fles, maar dit drankje bestaat met name uit concentraat van druiven en veel water.
Fotocredits: foodwatch
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
What the fuck zijn nu weer "verstopte E-nummers"?
(btw, ik wilde vanmiddag al stemmen, maar dat lukt niet, je moet je perse abonneren op hun maillijst, maar ik wil geen mail van ze)
Oh, gevonden, ik kwoot van de foodwatch-site:
"Peijnenburg houdt van kinderspelletjes. Het koekbedrijf promoot niet alleen fanatiek het koekhappen, maar blijkt ook een kei in verstoppertje. Ogen dicht en tel tot een, twee, drie... acht E-nummers! Goed verborgen in de ingrediëntenlijst, achter hun volledige namen. Natriumbicarbonaat (E500) bijvoorbeeld. En xanthaangom (E415). Namen die geen consument uit zijn hoofd kent en die minder alarmerend klinken dan een E-nummer. Want Peijnenburg weet heel goed waar u niet van houdt: van E-nummers!"
Nou ja zeg! Dat is de omgekeerde wereld! Eerst was het zo erg dat fabrikanten E-nummers vermelden en nu ze gewoon de namen opschrijven is het weer niet goed. Sorry hoor, ik denk dat je met de namen meer kans hebt dat iemand weet wat het is dan met het E-nummer. Ik kende de nummers niet, maar natriumbicarbonaat (E500) is gewoon zuiveringszout! Ook wel baksoda genoemd. Ik ben dan echt al meteen klaar met zo'n foodwatch, die zijn net zo erg, zo niet erger dan de producenten! On-ge-lo-fe-lijk. Rot op zeg met je stemmingmakerij!
En met xanthaangom is ook helemaal niks mis. Hardstikke mooi, natuurlijk product.
Oh man, wat kan ik me hier kapot aan ergeren....
Foodwatch is dus volkomen onbetrouwbaar als informatieverstrekker.
Zo, dat ben ik kwijt. :-)
Ik ben geen fan van Foodwatch. Vooral omdat hun argumentatie vaak wat wankel is. Spijkers op laag water. Toch ben ik van mening dat deze 5 producten inderdaad dusdanig 'fake' zijn dat ze als negatief voorbeeld gebruikt kunnen worden. Als consument heb ik niks met deze producten.
Ik ben het hier met Robin eens. Het introduceren van E nummers was een verkeerde zet, omdat de mensen er (onterecht) bang van werden. net zoals ze destijds tegen de spoorwegen waren. Maar een product met een E-nummer is tenminste getest, en dus veiliger dan een additief zonder E-nummer. Dit is inderdaad stemmingmakerij vanwege Foodwatch.
Robin, kan toch niet ontkennen dat E-nummers een slecht imago hebben bij consumenten (terecht of onterecht is een ander punt) en dat fabrikanten daarom de E-nummers ontwijken door alternatieve namen te gebruiken. Het lijkt met toch best vervelend als jij als consument bepaalde E-nummers niet wilt eten je deze ineens niet kan herkennen omdat de fabrikanten besluiten de naam te gebruiken ipv het E-nummer.
Maar eigenlijk gaat het hier helemaal niet om de echte vraag is waarom Peijnenburg ontbijtkoek probeert te verkopen als een verantwoorde ontbijt vervanger en daarbovenop maar liefst 35 ingrediënten nodig heeft ipv de 7 waarmee je het zelf kan maken. Het zou veel mooier zijn als je je daar eens boos over zou maken en Peijnenburg en andere levensmiddelenfabrikanten zou betichten stemmingmakerij en onbetrouwbare informatie verstrekkers.
Ook wel een beetje flauw Robin om te zeggen dat je je perse moest abonneren, als je de strekking van de de tekst las zag je dat er een keuze was, we hadden gewoon een technisch probleem waardoor dat tijdelijk onmogelijk was om te stemmen zonder je te abonneren op de nieuwsbrief. Dat is nu opgelost dus ga zeker nog even stemmen zonder dat je de nieuws verplicht in je mailbox gaat krijgen :)