Vorige week maakte Jumbo bekend het C1000 merk op te willen heffen. Dat is een klap voor de zelfstandige ondernemers die samen het C1000 merk voeren en de afgelopen jaren fors geïnvesteerd hebben in de ombouw van hun supermarkten naar de nieuwe C1000 rood-formule. Ze leggen zich niet zonder meer neer bij de gedwongen overstap naar Jumbo, AH of Coop en zouden daarbij wel eens in hun recht kunnen staan.
Voorzitter Harrie ten Have van het Vakcentrum, de koepelorganisatie voor ondernemers in de levensmiddelendetailhandel, zegt in het FD dat veel zelfstandige ondernemers zich al bij het Vakcentrum gemeld hebben voor advies, omdat ze vrezen op onnodig hoge kosten te worden gejaagd.
Deze ondernemers raken het merk van de organisatie kwijt. Het is niet duidelijk wat er gebeurt met de restwaarden op de balans. Ze komen bij een ander en moeten daar zelf de verbouwing van betalen, terwijl er een moordende concurrentie tussen supers aan de gang is en de omzetten niet groeien. Het kost gemiddeld zes of zeven jaar om een verbouwing terug te verdienen en nu moeten ze binnen 3 jaar voor een tweede keer aan de slag. Zo staan ze dus op een nadeel en betalen zij in feite de rekening van de overname van hun C1000 door Jumbo.
De franchisevereniging van C1000 werkt inmiddels aan een collectieve overeenkomst, waarin geregeld wordt wie voor welke kosten opdraait en of er een compensatie komt voor afschrijvingen op eerdere investeringen. ‘De transitie mag ondernemers niet schaden’, vindt voorzitter Hans van Well. Volgens Jumbo zal er op korte termijn een conventant op tafel liggen. Daarna zullen de concrete afspraken met ondernemers gemaakt moeten worden.
Overigens is er jurisprudentie voor het geval franchisenemers niet willen overstappen. Super de Boer verloor twee jaar geleden de rechtszaak om de winkels van de broers van Kippersluis om te zetten in C1000 winkels. Zij gingen verder onder hun eigen naam en zijn daar nu blij om.
En wat als het C1000 merk nou eens gewoon aan de overblijvende ondernemers zou worden gegeven? Dan krijgen we er tenminste een spannende formule bij met verrassend aanbod in plaats van nog meer van hetzelfde.
Fotocredits: Ben Kraan Architecten BNA
Dit artikel afdrukken
Deze ondernemers raken het merk van de organisatie kwijt. Het is niet duidelijk wat er gebeurt met de restwaarden op de balans. Ze komen bij een ander en moeten daar zelf de verbouwing van betalen, terwijl er een moordende concurrentie tussen supers aan de gang is en de omzetten niet groeien. Het kost gemiddeld zes of zeven jaar om een verbouwing terug te verdienen en nu moeten ze binnen 3 jaar voor een tweede keer aan de slag. Zo staan ze dus op een nadeel en betalen zij in feite de rekening van de overname van hun C1000 door Jumbo.
De franchisevereniging van C1000 werkt inmiddels aan een collectieve overeenkomst, waarin geregeld wordt wie voor welke kosten opdraait en of er een compensatie komt voor afschrijvingen op eerdere investeringen. ‘De transitie mag ondernemers niet schaden’, vindt voorzitter Hans van Well. Volgens Jumbo zal er op korte termijn een conventant op tafel liggen. Daarna zullen de concrete afspraken met ondernemers gemaakt moeten worden.
Overigens is er jurisprudentie voor het geval franchisenemers niet willen overstappen. Super de Boer verloor twee jaar geleden de rechtszaak om de winkels van de broers van Kippersluis om te zetten in C1000 winkels. Zij gingen verder onder hun eigen naam en zijn daar nu blij om.
En wat als het C1000 merk nou eens gewoon aan de overblijvende ondernemers zou worden gegeven? Dan krijgen we er tenminste een spannende formule bij met verrassend aanbod in plaats van nog meer van hetzelfde.
Fotocredits: Ben Kraan Architecten BNA
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dit heet marktwerking..... economisch gezien ? Of iets met ,,in de tang '' genomen , multinationals , enz. etc. , crisis enz. , alles tegelijk op het verkeerde moment , noem maar op .
Franchisnemers die de tol betalen ( als dat al lukt ) wens ik sterkte ....
Aldi en Lidl als voorbeeld voor de zunige consument ?
Vooral de laatste alinea in bovenstaand artikel , welke ik niet aanhaalde , is van cruciaal belang natuurlijk !
Iedereen zit in de ,, juridische ,, en ,, economische ,, tang van een ander. Vion excuseerd zich voor een correcte betaling omdat de supermarkten het niet doen. De betalingstermijn richting de varkenshouders wordt verlengt terwijl men het product , het varken , al lang ontvangen heeft. Ik begrijp dat ook dat men het niet zo nauw neemt met de belangen van franchishouders, ofwel de min of meer zelfstandige ondernemers van een supermarkt , die gehoor moeten geven aan de opdrachten van bovenaf , hopende dat er nog een gezinsinkomen uitkomt. JUMBO financierd alles met die overbruggingstermijnen , oplopend tot wel 12 maanden , maar de klant aan de kassa bij JUMBO dient wel direct te betalen. Geen betaling per direct, sorry , geen artikel/product en ook niet op afbetaling of betaling na 4 weken , 3 maanden , of 12 maaanden. Vraag die bij mij steeds meer opkomt is , wie is die JUMBO nu eigenlijk.???
Paul Moers, een supermarktkenner, vindt het maar gezeur van die achterblijvende C1000 ondernemers. Op de site van Distrifood valt te lezen waarom: ze hadden het zinkende schip al veel eerder moeten verlaten omdat C1000 al sinds 2000 niet meer investeerde in zijn formule.
Onder mensen die de markt kennen ging al jaren het verhaal dat C1000 zgn. 'stuck in the middle' was, maar is dat een reden om C1000 in handen van zelfstandige ondernemers niet een verschrikkelijk goeie nieuwe super met een oude naam te laten worden?
Ik zie dat toch anders. Ontzettend veel tegenstellende meningen over dat gezeur , maar nergens vind ik een antwoord hoe JUMBO aan het kapitaal komt. Dick , als kenner van het bankwereldje weet hier ongetwijfeld een antwoord op. Mijn mening is dat er gewoon kapitaal ,,gemaakt ,, wordt door later de inkopen te betalen en per direct aan de kassa te ontvangen als de klant/consument zijn boodschappen doet. Dick weet hier ongetwijfeld het antwoord op. Gaan de supermarkten die eerder de inkopen betalen verliezen??? JUMBO blijkt geen vlotte betaler te zijn. Dit spelletje is momenteeel ook in gang gezet bij de tussenschakels/handelaren/inkopers/slachterijen. We hebben het wel over miljarden euro,s nu. ??!!