Op initiatief van het Platform Verduurzaming Voedsel is onlangs de consumentenwebsite Duurzamereten.nl gelanceerd. Op deze site geven supermarkten, boeren en fabrikanten consumenten inzicht in hun duurzaamheidsstrategieën. Volgens duurzaamheidsexpert Frits Kremer slaat de site de plank volledig mis.
Het idee om de duurzaamheidsaanpakken van supers en fabrikanten op één plaats bij elkaar te zetten wordt van harte toegejuicht door CBL-directeur Marc Jansen. In de Levensmiddelenkrant zegt hij: "Deze website is echt uniek. Ik ken geen enkel land waar alle schakels uit de voedselketen samen komen op één website." De site is bedoeld om consumenten inzage te geven in wat bedrijven doen aan duurzaamheid. Deze strategieën blijven vaak buiten het zicht, consumenten zien pas wat er aan duurzaamheid gedaan wordt als de supermarkt of fabrikant ermee naar buiten treedt. Zo waren de duurzaamheidsadvertenties van discountketen Lidl een openbaring voor velen.
De kritiek richt zich met name op de site zelf. Frits Kremer zegt in de Levensmiddelenkrant: "De vormgeving van de site is abominabel slecht, het lijkt op een overheidsbrochure uit 1953 en erg gebruiksvriendelijk is hij ook niet. De website is absoluut niet gemaakt vanuit de consumentengedachte." Bovendien vergeet Duurzamereten.nl een thema: "Deze site mist het belangrijkste thema en dat is gezondheid. Het is een thema waar je misschien niet onmiddellijk aan denkt als het gaat om duurzaamheid, maar juist hier kan het platform een gat slaan. Met gezondheid krijg je de aandacht van consumenten."
Fotocredits: Duurzamereten.nl
Dit artikel afdrukken
De kritiek richt zich met name op de site zelf. Frits Kremer zegt in de Levensmiddelenkrant: "De vormgeving van de site is abominabel slecht, het lijkt op een overheidsbrochure uit 1953 en erg gebruiksvriendelijk is hij ook niet. De website is absoluut niet gemaakt vanuit de consumentengedachte." Bovendien vergeet Duurzamereten.nl een thema: "Deze site mist het belangrijkste thema en dat is gezondheid. Het is een thema waar je misschien niet onmiddellijk aan denkt als het gaat om duurzaamheid, maar juist hier kan het platform een gat slaan. Met gezondheid krijg je de aandacht van consumenten."
Fotocredits: Duurzamereten.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik vind het wel humor, zo'n jaren 80 site. Geen hond die er naar zal kijken, onschuldig. Ik vraag me wel af welk bureau zo'n verschrikkelijke site nog durft te maken. Lijkt me niet echt een goede case.
Aha, ene Frits die het reclamespotje op die site niet kan waarderen, iets anders is het niet, vind de consument te weinig aangesproken. Onderstaand citaat staat er ook op:
""" Waarom lees ik niets over het thema gezondheid?
Het thema 'gezondheid' kan als een belangrijk onderdeel van verduurzaming beschouwd worden en veel Nederlandse bedrijven zijn ook actief bezig met verbeterslagen op dit gebied. Deze website is echter uitsluitend gericht op aspecten omtrent dierenwelzijn, milieu, arbeidsomstandigheden en eerlijke handel. """.
Het is wel bekent dat als je met gezondheidsclaims op je producten reclame gaat voeren je een hele berg modder over je heen krijgt. Veel meer dan dat schepje blubber van Frits. Enne, dat ene woord in het citaat heb ik niet geschreven, denk erom, het is een citaat, niet de mijne.