Vorige maand lanceerde de Franse regering het plan voor een 'anti-inflatiemandje'. Een aantal basisboodschappen - minister van Handel en Economie Olivia Grégoire noemde een aantal van 20 producten - zouden vanaf 1 maart door de supermarkten tegen bodemprijzen aangeboden moeten worden om de Fransen te helpen het hoofd te bieden aan de inflatie. Inmiddels is het plan concreter geworden: Grégoire werkt aan een mandje van 50 producten, dat als prijsvergelijkingsbasis voor de supermarkten gebruikt zou kunnen worden. Ze stelt "een collectieve actie, samen, vanaf maart" voor die 3 maanden zou moeten lopen. De supermarktketens mogen zelf besluiten al dan niet aan te haken.
Omdat een wettelijke regeling niet haalbaar is, kan het mandje alleen op vrijwillige basis doorgevoerd worden. Diverse supermarktketens zetten daarom zelf anti-inflatie-campagnes op, waaronder Carrefour.
Deze week maakte supermarktketen Lidl bekend, in overleg met het ministerie, een mandje van 50 producten te gaan aanbieden. "Twintig producten, dat is gewoon te weinig", zei inkooptopman Michel Biero op de Franse zender BFMTV. In zijn mandje van 50 producten komen de dagelijkse producten die het meest algemeen zijn in de Franse voorraadkasten, "maar ook biologische producten." In principe, zei Biero, kan het mandje samengesteld worden uit alle 2.000 producten die Lidl in zijn assortiment voert. Dat zijn al allemaal dagelijkse producten, in tegenstelling tot de 50.000 producten die een gemiddelde Franse supermarkt in de schappen heeft.
Système U, de vierde grote keten in Frankrijk, na E.Leclerc, Carrefour en Intermarché, stelt met onmiddellijke ingang en 'voor onbepaalde tijd' een mandje met 150 producten 'tegen kostprijs' beschikbaar. Het aanbod staat los van de gesprekken met de overheid, waar Système U wel aan blijft deelnemen. Die gesprekken verlopen te traag, zegt topman Dominique Schelcher in Le Parisien. "Wij denken dat er sprake is van een noodsituatie voor de koopkracht en dat 1 maart nog ver weg is". In het mandje van 150 huismerkproducten zitten onder meer meel, pasta, mayonaise, olie, koffie, honing, tonijn, of yoghurt, melk, brood of hamburgers.
"Zodra het project van de regering is afgerond, zullen we 50 producten uit de 150 halen" om tot het anti-inflatiemandje te komen dat gebruikt zal worden om de supermarkten onderling te vergelijken", zei Schelcher.
Omdat een wettelijke regeling niet haalbaar is, kan het mandje alleen op vrijwillige basis doorgevoerd worden. Diverse supermarktketens zetten daarom zelf anti-inflatie-campagnes op, waaronder Carrefour.
Deze week maakte supermarktketen Lidl bekend, in overleg met het ministerie, een mandje van 50 producten te gaan aanbieden. "Twintig producten, dat is gewoon te weinig", zei inkooptopman Michel Biero op de Franse zender BFMTV. In zijn mandje van 50 producten komen de dagelijkse producten die het meest algemeen zijn in de Franse voorraadkasten, "maar ook biologische producten." In principe, zei Biero, kan het mandje samengesteld worden uit alle 2.000 producten die Lidl in zijn assortiment voert. Dat zijn al allemaal dagelijkse producten, in tegenstelling tot de 50.000 producten die een gemiddelde Franse supermarkt in de schappen heeft.
Système U, de vierde grote keten in Frankrijk, na E.Leclerc, Carrefour en Intermarché, stelt met onmiddellijke ingang en 'voor onbepaalde tijd' een mandje met 150 producten 'tegen kostprijs' beschikbaar. Het aanbod staat los van de gesprekken met de overheid, waar Système U wel aan blijft deelnemen. Die gesprekken verlopen te traag, zegt topman Dominique Schelcher in Le Parisien. "Wij denken dat er sprake is van een noodsituatie voor de koopkracht en dat 1 maart nog ver weg is". In het mandje van 150 huismerkproducten zitten onder meer meel, pasta, mayonaise, olie, koffie, honing, tonijn, of yoghurt, melk, brood of hamburgers.
"Zodra het project van de regering is afgerond, zullen we 50 producten uit de 150 halen" om tot het anti-inflatiemandje te komen dat gebruikt zal worden om de supermarkten onderling te vergelijken", zei Schelcher.
'Twintig producten zijn gewoon te weinig', zegt Lidl hierboven, die vindt dat huishoudens met krappe kas aan vijftig noodzakelijke kruidenierswaren geholpen moeten worden. Verderop zegt een koopman 150 producten te gaan leveren tegen kostprijs. Honing, tonijn, hamburgers...
Het zou leerzaam zijn om hier te lezen; de hele lijst van spullen die Lidl noodzakelijk vindt om mee te overleven en de 150 producten van Système U. Foodlog heeft meerdere correspondenten in Frankrijk. Kunt u aan nadere informatie komen?
Wouter, die lijsten zijn er - bij ons weten - nog niet in openbare vorm.
Michel Biero, de inkoopbaas, van Lidl zegt dat 1 van zijn concurrenten (die een assortiment tot 50.000 producten in hun grote winkels hebben) er een broodrooster en waterkoker op heeft gezet en dat hij dat niet zal doen. Hij wil er vooral verse producten opzetten waar mensen mee koken, ook biologische omdat hij dat belangrijk vindt.
Wouter #1, meer dan dit is niet echt te vinden (kort vertaald vanuit Le Point):
- producten die voldoen aan de behoeften van een gemiddeld Frans gezin met kinderen tegen lage prijzen en niet tegen kostprijs;
- verse seizoensgroenten en -fruit voorstellen; de ene super zou dan de mandarijntjes en de andere grapefruits of sinaasappelen in het mandje kunnen stoppen (fantaseert de minister, maar zo werkt het natuurlijk niet);
- naast vers ook diepvriesproducten, droge kruidenierswaren (van blik tot rijst en pasta)
- schoonmaak- en hygiëneproducten;
- biologische producten mogen niet ontbreken.
Iedere super maak zijn eigen lijstje en trekt daarmee consumenten natuurlijk uniek naar binnen. We hebben nog geen goochemerd gevonden die lijstjes naast elkaar zet.
Wel duidelijk is dat de overheid iets wil dat de supers allang doen.
De aantallen maken nieuwsgierig. Twintig producten, in een huishouden nodig om te overleven, zijn nog wel bij elkaar te verzinnen. Maar de vijftig die Lidl noodzakelijk acht en helemaal de honderdvijftig die een Franse handelsonderneming noemt, zijn verbazend.
En wel hier om. Arm geweest, tien jaar aaneen. Het is alweer een tijd geleden. Gezin met twee kinderen. Dolgelukkig.
Het bericht hierboven deed denken aan die tijd en ik probeer me te herinneren waaruit onze wekelijkse boodschappen bestonden. Twintig producten lukt nog (met afwasmiddel en pleisters). Maar meer echt niet.
We aten vaak pasta, veel uien, excellente bonensoep, alleen goedkope groenten, elke week spotgoedkope vis, yoghurt, kaas en brood. Weinig vlees. Geluk: we hadden in de buurt een zogenoemde noodslachter die verdronken lammeren slachtte.
Honderdvijftig noodzakelijke boodschappen? Daar had je toentertijd niet eens een tas voor, groot genoeg.
Vandaar de vraag, wat heeft een Fransoos allemaal nodig dan, minimaal?
Que Choisir (de Franse consumentenbond?) heeft het mandje met 150 producten van Système U geanalyseerd. Er zittten geen 150 maar 155 producten in (groente, vlees, k&kl; maaltijden, ontbijtgranen, wat voor de huisdieren (hondenbrokken, kattenbakvulling, geen kattenbrokken), hygiene producten (oa ovenreiniger, haargel), baby verzorgingsproducten).
Van de 155 producten zijn 138 voedingsmiddelen waaronder onder andere 8 alcoholische dranken (whisky, wodka, rum, pastis, bier, geen wijn!?). Voor de kinderen vruchtensappen en frisdranken. Allen met een nutriscore C, D of E dat kan worden vergezeld met pinda,s, chips, koekjes, snoep en chocola.
39% van de producten heeft een nutriscore D of E. Verse groenten en fruit zitten niet in het pakket omdat daar geen centrale prijs voor is te bepalen omdat deze lokaal worden ingekocht.
Er zijn vooral huismerkartikelen gekozen die een grote omloopsnelheid hebben.
Système U Un panier anti-inflation un peu léger