Nederland exporteert kaas in grote hoeveelheden. De eigen markt is totaal verzadigd. Toen een groep Groninger en Friese boeren een eigen kaasmerk wilde voor hun 'gezonde Waddenmelk' moest zelfs worden besluiten om uit te wijken naar een kaasmerk - 'Deichgold' - voor de Duitse markt. Grootkaashandel Zeijerveld onthult nu dat goedkopere buitenlandse kaas de Nederlandse markt begint te veroveren.
In een artikel in De Boerderij van Vandaag meldt Bernard Veldhuyzen van Zeijerveld dat 'ongeveer de helft van de kaas die in het zelfbedieningsschap van Nederlandse supermarkten wordt verkocht, van goedkope buitenlandse herkomst is. Het gaat om een hoeveelheid van een kleine 50.000 ton. Deze hoeveelheid is bovendien sterk groeiend.'
Nederland importeert jaarlijks zo'n 200.000 ton buitenlandse kaas. Een relatief klein deel daarvan is exclusieve buitenlandse kaas met een hoge marge, de rest wordt opnieuw geëxporteerd of verwerkt in de voedingsmiddelenindustrie. Of verkocht dus.
De kaas die in de supermarkten ligt is volgens De Boerderij veelal goedkope Duitse of Poolse foliekaas, maar die is niet als zodanig herkenbaar, omdat de kaas in Nederland wordt verpakt of omgepakt. Daardoor is ook op het bekende 'ovaaltje' niet te zien waar het product vandaan komt.
Als Nederlandse kaas kennelijk te duur wordt en buitenlandse hier de markt opkomt, wat doen we dan straks met de onze?
Fotocredits: Like_the_Grand_Canyon
Dit artikel afdrukken
Nederland importeert jaarlijks zo'n 200.000 ton buitenlandse kaas. Een relatief klein deel daarvan is exclusieve buitenlandse kaas met een hoge marge, de rest wordt opnieuw geëxporteerd of verwerkt in de voedingsmiddelenindustrie. Of verkocht dus.
De kaas die in de supermarkten ligt is volgens De Boerderij veelal goedkope Duitse of Poolse foliekaas, maar die is niet als zodanig herkenbaar, omdat de kaas in Nederland wordt verpakt of omgepakt. Daardoor is ook op het bekende 'ovaaltje' niet te zien waar het product vandaan komt.
Als Nederlandse kaas kennelijk te duur wordt en buitenlandse hier de markt opkomt, wat doen we dan straks met de onze?
Fotocredits: Like_the_Grand_Canyon
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
nederlandse melk in dure kaas. 'zomaar' kaas komt van de buren. dat was toch t idee?
Lukt dat, ik bedoel met zoveel melk en Deichgold dat ook al naar de buren moest uitwijken?
FrieslandCampina is een goeie marketeer, maar om er nou de marketingkwaliteiten van Apple onder Jobs van te verwachten gaat echt te ver.
En dat raakt weer direct aan het merkenoptimisme dat zowel het LEI als marketeers hebben voor primair agri. Een bankier van Rabo sprak me er nog niet zo lang geleden op aan: 'zulke mensen snappen niks van agri'.
Ik denk dat deze man gelijk heeft, maar hoe moet je dan bulkend agri in Nederland financieren nu de klok op liberaal staat en Nederland kostentechnisch niet genoeg slimmer kan worden om zijn achterstand in kostprijs in te halen?
Deze discussie raakt rechtstreeks aan de de piepers op de Dam waar elders op Foodlog een flinke boom over wordt opgezet.
NB: de foto bij de tekst is mogelijk niet correct. Het gaat over zgn. foliekaas, dat wil zeggen vacuüm verpakte blokkenkaas. Verreweg de meeste in plakken voorgesneden kaas wordt niet van wielen, maar van blokken gemaakt om snijverlies te voorkomen en te zorgen voor een gemakkelijke verwerking.
Denk dus aan kaas die je in de winkel in deze vorm en ook wel in nog zelf te snijden blokken tegenkomt, zoals deze. Overigens: het is een publiek geheim dat ook het Nederlandse premium kaasmerk Old Amsterdam van (deels) buitenlandse melk wordt gemaakt.
Het raakt natuurlijk de kern van de zaak: als het om winst maximalisatie gaat van FrieslandCampina dan dondert het niet of er Nederlandse of Poolse melk in gaat als de marge maar groter wordt..dus er word helaas niet aan concepten gewerkt waarbij de herkomst er toe doet, het zijn verouderde businessmodellen. Enige wat helpt is dat de leden van de coöperatie zich roeren en een nieuwe R&D afdeling eisen van hun club! Eentje die wel aan conceptontwikkelingen doet waar herkomst (dus de leden) een essentiële rol in speelt.
Iedereen ter wereld kan ondertussen wel Goudse kaas maken zeker …
Aan een paar knopjes draaien en de kaas rolt eruit.
Ik volg Frank Verhoeven: nieuwe concepten en R&D zijn dringend nodig.
Het Nederlandse aanbod op de Nederlandse markt (en elders) is veel te schraal.
Diversiteit (en niet enkel wat betreft kaas) is DE uitdaging voor Nederland.
@Frank, @Giedo, We hebben een technologie waarmee we rauwe melk veilig kunnen maken. Denk maar niet dat FrieslandCampina daar serieus iets mee wilt doen. We werken met wat 'outsiders' om toch met goede producten in de markt te komen. Toch jammer voor de FC achterban. En vooral jammer voor de gezondheid van ons consumenten.