Nog nooit was de gemiddelde korting die je in de supermarkten krijgt zo hoog als nu, ontdekte de Consumentenbond. Maar die actiekortingen corrigeren de prijzen die de laatste tijd hard zijn gestegen door de inflatie en kostenstijgingen van grondstoffen, transport en energie waar producenten mee te maken krijgen. Reden voor online supermarkt Picnic om de oer-Hollandse HAK appelmoes voortaan in Duitsland in te kopen. Daar zijn de kortingen minder hoog, maar de gewone prijzen lager.
Vijf jaar geleden waren prijsacties als '1+2 gratis' of kortingen van 75% of meer nog zeldzaam in de supermarkt, ontdekte de Consumentenbond. Nu zijn ze schering en inslag, waarbij de '1+1 gratis' het vaakst voorkomt. Volgens de Consumentenbond maakte de '1+1 gratis' vorig jaar 21% uit van de supermarktaanbiedingen, gevolgd door de '2+1 gratis' en '25% korting' (beide 9%). 'Tweede halve prijs' kwam met 7% op de vierde plaats. In de afgelopen 5 jaar nam de gemiddelde korting toe van 31% naar 35%.

Goed nieuws voor de consument zou je denken, maar in eerste instantie vooral voor de supermarkten. Die gebruiken de aanbiedingen - vooral van A-merken - om klanten naar hun winkels te lokken. Dat lokkertje lijkt essentieel: in de eerste helft van 2022 alle producten met korting samen goed waren voor 23% van de supermarktomzet. Dat was 5 jaar geleden nog 22% en 10 jaar geleden 17%.

Maar al die kortingen zijn eigenlijk 'een trucje', schrijft RTL Nieuws. Aan de grotere kortingen gingen een fikse prijsverhoging vooraf. Dat komt doordat de producenten kostenverhogingen als gevolg van hogere prijzen voor grondstoffen, energie, transport, lonen en verpakkingen doorberekenen. Dat gebeurt niet overal in Europa op dezelfde manier. Iedere supermarktketen heeft een eigen kortingsbeleid en binnen een land kijken de ketens voortdurend naar elkaar. Dat heeft tot gevolg dat de actiekortingen in Nederland veel hoger zijn dan in Duitsland. Daar staat tegenover dat een hele rits artikelen bij ons standaard hoger is geprijsd dan in Duitsland.

Dat is de reden dat online supermarkt Picnic, die ook in Duitsland actief is, begin deze maand al bekend maakte voordelig in Duitsland in te gaan kopen via zijn samenwerking met de Duitse supermarktcombinatie Edeka. Picnic-klanten kunnen Coca-Cola of HAK 'Apfelmus extra Qualität' uit Duitsland bestellen, die een stuk goedkoper zijn dan de Nederlandse varianten. Joris Beckers van Picnic legt uit hoe dat kan: "Je kan bij ons via de app aangeven dat je producten wil met het label 'Op reis voor de beste prijs'." Waar de Nederlandse supermarkten verplicht zijn producten aan te bieden met Nederlandstalige etiketten, kan Picnic die verplichting omzeilen door de etiketten in de app te vertalen.

Dat levert de klant flink voordeel op, want een liter Coca-Cola kost in Duitsland €1,08 terwijl je er in Nederland €1,83 voor betaalt. Een pak Magnums kost in Duitsland €3,73 en in Nederland €5,22. "We vinden het echt schandalig dat de prijsverschillen zo groot zijn", aldus Beckers. "De grote merken profiteren van de Europese markt. Er is bijvoorbeeld maar één Magnumfabriek in heel Europa, die staat in Italië. Er is dus ook maar één kostprijs voor een ijsje. En toch betalen we verschillende prijzen."

Volgens retailexpert Laurens Sloot overdrijft Picnic. Door in verschillende landen te verkopen, kan de super inderdaad van de prijsverschillen profiteren en die aan zijn klanten doorgeven. Maar Nederland is helemaal niet zo duur qua boodschappen. "Tot vorig jaar was Nederland een van de voordeligste landen. De prijsverschillen die Picnic laat zien zijn waar, maar ze zijn selectief. Er zijn andersom ook een heleboel producten die in Nederland veel goedkoper zijn."