4
Fotocredits: 'Schiphol', Benjamin van Waart

FlashKippen van Karel laten KLM vliegen

Karel Kostelijk is pluimveehouder en 65. Hij wilde met pensioen en geen van zijn kinderen wilde het bedrijf overnemen. Dus verkocht hij zijn bedrijf, dat door de ligging waardevolle stikfstofrechten heeft, aan Schiphol. "Schiphol deed het enige goede aanbod", zegt hij. Hij verkocht aan de nationale luchthaven. Toch had hij liever huizen dan vliegreizen de wereld in willen helpen. Maar ja, ook boeren zijn ondernemers, zegt hij.

EenVandaag - Kippenboer Karel verkocht zijn stikstofrechten aan Schiphol: 'Ik had het liever voor huizenbouw ingezet', 24 jan 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Gert van der Hoek
  • #1
  • 24 jan '23
  • 10:05

Bij de berekening (dus niet de meting..) van de stikstofuitstoot van de luchtvaart kun je grote vraagtekens plaatsen. Alles boven de ca 900 meter wordt niet meegeteld. De vlieghoogtes worden theoretisch bepaald. In de praktijk vliegen de gifspuiters over grote afstanden lager dan 900 m, terwijl ze theoretisch hoger zouden vliegen. Uitgaande van de theoretische 900 m, wordt minstens 70% van de uitstoot niet meegeteld.
Bovendien wordt sinds kort een afkapwaarde van 25 km gehanteerd. Weer bingo voor de luchtvaart.
Wel grappig is dat Schiphol ook een bedrijf heeft gekocht op grotere afstand dan 25 km. Dat noemen ze "van 2 walletjes eten" toch?

Resumerend: als die aankopen gehonoreerd worden in een vergunning, dan betekent dat een fors hogere belasting van de mensen en de natuur. Schiphol kan dan gaan groeien.

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #2
  • 24 jan '23
  • 20:44

Waren de schoorstenen van Tata Steel maar 900 meter hoog. . . . . . .of een leiding naar een schoorsteen 25 km van de fabriek verwijderd.
Even niet juridisch, gaat het toch om de CO2 uitstoot veroorzaakt door Nederland?

Kees verhagen
Kees verhagen Land- en tuinbouw
  • #3
  • 25 jan '23
  • 17:51

Heren dat zien jullie verkeerd. Als het op papier volgens aerus klopt dan is het goed . En zeker voor de luchtvaart en industrie.

Arend Van 't Oever
Arend Van 't Oever Biotechnologie
  • #4
  • 25 jan '23
  • 21:11

#1 niet alle vluchten zitten snel boven de 3000voet (914m) om tot buitenland te worden toegerekend, en deel is laagvliegroute. Daarom is Schiphol ook verderop dan een directe cirkel van 25 km ruimte nodig. Verder kan uitkoop elders helpen depositie binnen de 25km te verlagen en ruimte te scheppen.

Nu is alleen nog de vraag hoe lang houdt de 25km afkapgrens nog stand? Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor. Volgens mij had MOB dit ook al bij Rechtbank aangekaart, tot die tijd is het zaak zo snel mogelijk vergund te geraken voordat we weer over Nederland als geheel moeten rekenen.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.