Onze correspondent meldt:

Bleker beval komkommer met honing aan. Dat is lekker; de telers moesten het zelf ook maar eens proberen. De uitspraak leek bedoeld als inspiratie om recepten met de komkommers mee te geven.

Over de EHEC crisis van afgelopen zomer zei dat de sector op een verstandige manier heeft geopereerd en dat hijzelf zijn best heeft gedaan om zo goed mogelijk met dit issue om te gaan. Daaraan voegde hij toe dat 'de sector niet moet proberen het consumentenvertrouwen geforceerd te herstellen. We moeten in hoge mate voedselveiligheid, transparantie, tracking & tracing doorvoeren en de controle op de voedselveiligheid versterken''. Innovatie vindt de staatsscretaris niet zo belangrijk. ''Innoveren, ja dat moet ook', zei hij. "Op consumentengebied en dat wordt dan vanuit het topsectoren beleid ondersteund. Maar vooral moeten we innoveren op voedselveiligheid."

Over het innoveren op consumentengebied blijkt Bleker een duidelijke mening te hebben. "We moeten ons goed bewust zijn dat lokaal geproduceerd product iets extra's heeft voor de consument''. Dit geldt met name voor zuid-Duitse Bundeslanden zoals Beieren. De lokaal geteelde komkommer geniet daar een voorkeur' (in Beieren worden geen komkommers geteeld, red.), zei hij 'We komen als Nederland te weinig in Beieren. We hebben behoefte aan marketing met meer couleur locale en verbinding met het gebied. Daar moeten we op inspelen.''

De rasmarketeer Bleker gaf een duidelijk antwoord op de vraag hoe dat moest: "Herstel van het imago van ons product kan alleen als je in Beieren het Beierse gevoel als Nederlandse komkommer kunt verspreiden"'


Volgens onze correspondent bleef een aantal telers in verwarring achter: had hun staats met zijn Johan Cruyff-waardige uitspraak nou gezegd dat ze het land moeten verlaten of dat ze moeten neppen?

Fotocredits: Daria Mnych
Dit artikel afdrukken