De Nederlandse en Brusselse overheid zetten in op een flinke groei van biologisch van 15-25%. HAK is ambitieuzer dan de overheid.
Vanaf dit jaar stapt de fabrikant geleidelijk over op biologisch, per 2027 wil HAK al zijn lokale groenten en peulvruchten biologisch telen. Dat komt neer op 85% van het volume. De groenteverwerker schat hiermee ongeveer 10% van de totale groei van het biologische akkerbouwareaal in Nederland voor zijn rekening te nemen. De fabrikant verwacht dat een deel van de bestaande HAK-telers mee omschakelen. Omschakelaars wil HAK extra belonen via onder meer een plus op de kiloprijs en lange termijn-samenwerkingen. Voor het plan heeft de fabrikant 3.000 hectare extra grond nodig.
Directeur Timo Hoogeboom noemt de ambitie in het persbericht ambitieus en strategisch belangrijk voor de toekomst van het bedrijf, ze maken zich zorgen om de akkers. In de overstap naar biologisch ziet HAK kansen in het ontwikkelen van een lokale, toekomstbestendige akkerbouw met een goed verdienvermogen voor de teler. Bovendien wil het bedrijf een bijdrage leveren aan een gezonde leefomgeving met gezonde voeding voor de generaties na ons.
"Wij willen als marktleider voorop lopen in lokale en duurzame teelt", zegt Hoogeboom in NRC. "Op korte termijn lopen we met deze beslissing een risico, maar op lange termijn is dit besluit beter dan in de supermarkten twee soorten producten aanbieden, de ene biologisch en de andere gangbaar. Dat schept verwarring bij de consument."
Om het plan te laten slagen, moet de vraag naar biologische producten wel toenemen. Daarom wil HAK de consumentenvraag naar biologisch stimuleren en zet het bedrijf in op een klein prijsverschil met gangbaar.
Vanaf dit jaar stapt de fabrikant geleidelijk over op biologisch, per 2027 wil HAK al zijn lokale groenten en peulvruchten biologisch telen. Dat komt neer op 85% van het volume. De groenteverwerker schat hiermee ongeveer 10% van de totale groei van het biologische akkerbouwareaal in Nederland voor zijn rekening te nemen. De fabrikant verwacht dat een deel van de bestaande HAK-telers mee omschakelen. Omschakelaars wil HAK extra belonen via onder meer een plus op de kiloprijs en lange termijn-samenwerkingen. Voor het plan heeft de fabrikant 3.000 hectare extra grond nodig.
Directeur Timo Hoogeboom noemt de ambitie in het persbericht ambitieus en strategisch belangrijk voor de toekomst van het bedrijf, ze maken zich zorgen om de akkers. In de overstap naar biologisch ziet HAK kansen in het ontwikkelen van een lokale, toekomstbestendige akkerbouw met een goed verdienvermogen voor de teler. Bovendien wil het bedrijf een bijdrage leveren aan een gezonde leefomgeving met gezonde voeding voor de generaties na ons.
"Wij willen als marktleider voorop lopen in lokale en duurzame teelt", zegt Hoogeboom in NRC. "Op korte termijn lopen we met deze beslissing een risico, maar op lange termijn is dit besluit beter dan in de supermarkten twee soorten producten aanbieden, de ene biologisch en de andere gangbaar. Dat schept verwarring bij de consument."
Om het plan te laten slagen, moet de vraag naar biologische producten wel toenemen. Daarom wil HAK de consumentenvraag naar biologisch stimuleren en zet het bedrijf in op een klein prijsverschil met gangbaar.
Wat is er radicaal aan wanneer je zegt dat wanneer de bio-markt groeit je daar als bedrijf op in wilt spelen en de prijzen voor de consument laag wilt houden? Het wachten is dus op een marktomslag.
Pieter, HAK ziet dat biologisch nu nog een stap ver vooruit is, maar wel de premiumpositie van het merk bevestigt. Zeker nu de Europese en Haagse overheid er gratis reclame voor maken.
De stap te ver is:
- we gaan een recessie in waarin consumenten op hun uitgaven letten
- het zal sowieso duurder zijn
Maar:
- de markt komt weer terug (ooit is de oorlog met Rusland gekalmeerd)
- de EU blijft inzetten op biologisch omdat het een eigen fort Europa landbouw maakt
- supermarkten zien het ook langzaam aan groeien
- in die situatie de voorsprong nemen en het merk ermee positioneren en verankeren laat HAK deze sprong maken (en dat kunnen ze, want ze zijn geen Unilever met de beurs als aandeelhouder)
Ik zie nog niet goed hoe ze aan voldoende mest komen, maar in een samenwerking met een dierlijke keten is het rond te zetten als je voorop loopt en de keten hecht maakt.
#2 Dick, in je laatste zin maak je een interessante opmerking. (Dat doe je overigens wel meer hoor). Het tekort aan dierlijke mest zou idd wel eens een belemmering kunnen worden. Uiteraard zijn er ook meer biologische veeboeren, maar de mest van die biologische boeren is veel lastiger te verzamelen. Ook de overgang van gangbaar naar biologisch is erg duur voor de boer omdat deze in de best wel lange overgangsfase betaald wordt voor gangbaar, maar wel de kosten heeft voor biologisch.
Als we echt 25% biologisch willen bereiken zullen een aantal uiterst dogmatische regels, naar mijn idee moeten veranderen.
Timo Hoogeboom zei op de jaarlijkse Biovakbeurs dat biologisch onder meer betaalbaar moet worden gehouden door de BTW op biologische producten af te schaffen.
Ik ben het niet eens met die suggestie van Timo. Net als dat ik het niet eens ben met het verlagen van BTW op groente en fruit. Wel vind ik dat 'ongezonde' producten naar 21% mogen gaan (of nog hoger). Maar biologisch in een lager BTW tarief zetten of op 0 lijkt me een onverstandig voorstel. Zeker omdat je echt wel een discussie-boompje kan opzetten t.a.v. duurzaamheid regulier vs biologisch.
Op LinkedIn schreef ik zonet onder een stukje bij Marcel Levie:
"Die commissie is een vergelijkbare schande als 6 miljoen onderzoek voor mandkapjesdeal.
Maar, BTW naar 0 gaat absoluut niet de consumptie vergroten. Betere maatregel is suikertax of andere manieren om ongezond voedsel duurder te maken"
Overigens vind ik het stoer van Timo (CEO HAK).