Als supers groenten en fruit 25% goedkoper zouden aanbieden, zou de wekelijkse consumptie per Nederlander met bijna 1 kilo kunnen stijgen. Dat verwachten onderzoekers van de Vrije Universiteit van Amsterdam op basis van onderzoek dat zij uitvoerden met behulp van een virtuele winkel.
Onderzoeker Wilma Waterlander leidde het onderzoek. Waterlander en haar collega's stellen in hun artikel dat prijsstrategieën effectief zijn om mensen significant gezonder te laten eten. De meerconsumptie van goedkoper vers zou niet leiden tot nadere bestedingen in 'fout' voedsel. De samenvatting van het onderzoek is hier te vinden.
Enkele citaten uit de volledige tekst van het onderzoek:
Results of this randomized controlled trial showed that a 25% discount on fruits and vegetables was significantly associated with higher total fruit and vegetable purchases in a web-based supermarket. The results showed that, after appropriate adjustments, the experimental group purchased 984 g more fruits and vegetables for their household for a week than the control group, which indicates a 25% difference.
It was revealed that the discount on fruits and vegetables neither lead to higher expenditures in other (unhealthier) food categories nor to a higher total amount of calories purchased. These findings could have important implications for public health. One rationale for introducing food pricing strategies is that monetary costs of a healthy diet may form an important barrier for low-income consumers in adopting such a diet.
Numerous studies have shown that nutrient-rich, low-energy-dense foods (e.g., fruits and vegetables) are generally relatively more expensive than high-energy-dense, fat and sugar rich foods. In addition, it is suggested that in the current market, fruit and vegetables are promoted less than more profitable, highly processed foods containing more fats and sugars. Since different studies have shown that, especially for low-income consumers, price is a major factor in food choice, pricing strategies are promising in stimulating healthier food alternatives. Already, marketing research has indicated price as a key tool in directing consumer behavior.
Via twitter werd al enige discussie gevoerd over het onderzoek. Vanuit betrouwbare retailbron werd vernomen dat een prijsdaling van ca. 10% in vers supermarkten op de rand van hun rentabiliteit brengt, tenzij gelijktijdig houdbare en verpakte merkartikelen significant in prijs stijgen. Toepassing van de bevindingen zou dan ook een fundamentele aanpassing van de marge-opbouw van het retailbedrijf vergen.
Gistermiddag twitte Waterlander een artikel waarin Dr. Susan Jebb, co-hoofd van de Britse Public Health Responsibility Deal (PHRD) van de Britse overheid, zegt dat gezondheid en bedrijfseconomische belangen gelijk op dienen te gaan. De vraag is of supermarkten en makers van suiker- en andere energierijke verpakte producten hun verantwoordelijkheid kunnen nemen zonder het risico te nemen hun onderlinge concurrentie- en onderhandelingsposities volledig opnieuw door de markt te laten bepalen.
Fotocredits: ciao_yvon
Dit artikel afdrukken
Enkele citaten uit de volledige tekst van het onderzoek:
Results of this randomized controlled trial showed that a 25% discount on fruits and vegetables was significantly associated with higher total fruit and vegetable purchases in a web-based supermarket. The results showed that, after appropriate adjustments, the experimental group purchased 984 g more fruits and vegetables for their household for a week than the control group, which indicates a 25% difference.
It was revealed that the discount on fruits and vegetables neither lead to higher expenditures in other (unhealthier) food categories nor to a higher total amount of calories purchased. These findings could have important implications for public health. One rationale for introducing food pricing strategies is that monetary costs of a healthy diet may form an important barrier for low-income consumers in adopting such a diet.
Numerous studies have shown that nutrient-rich, low-energy-dense foods (e.g., fruits and vegetables) are generally relatively more expensive than high-energy-dense, fat and sugar rich foods. In addition, it is suggested that in the current market, fruit and vegetables are promoted less than more profitable, highly processed foods containing more fats and sugars. Since different studies have shown that, especially for low-income consumers, price is a major factor in food choice, pricing strategies are promising in stimulating healthier food alternatives. Already, marketing research has indicated price as a key tool in directing consumer behavior.
Via twitter werd al enige discussie gevoerd over het onderzoek. Vanuit betrouwbare retailbron werd vernomen dat een prijsdaling van ca. 10% in vers supermarkten op de rand van hun rentabiliteit brengt, tenzij gelijktijdig houdbare en verpakte merkartikelen significant in prijs stijgen. Toepassing van de bevindingen zou dan ook een fundamentele aanpassing van de marge-opbouw van het retailbedrijf vergen.
Gistermiddag twitte Waterlander een artikel waarin Dr. Susan Jebb, co-hoofd van de Britse Public Health Responsibility Deal (PHRD) van de Britse overheid, zegt dat gezondheid en bedrijfseconomische belangen gelijk op dienen te gaan. De vraag is of supermarkten en makers van suiker- en andere energierijke verpakte producten hun verantwoordelijkheid kunnen nemen zonder het risico te nemen hun onderlinge concurrentie- en onderhandelingsposities volledig opnieuw door de markt te laten bepalen.
Fotocredits: ciao_yvon
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Per huishouden of per persoon...?
Zou het? Ik geloof er niks van. Groente en fruit zijn in Nederland onwaarschijnlijk en ongelofelijk goedkoop. Een kilo fantastische prei bij Lidl voor 60 cent min een eurocent. Aardappelen, uien, bijna gratis op heden. Kool? Je krijgt geld toe als je kolen komt weghalen.
Jazeker, ik overdrijf, maar groente en fruit zijn zo goedkoop (en verliesgevend voor de teler) dat ik me afvraag wat de onderzoekers onderzochten. Straks komen de koelhuisappelen los, ze kosten tien keer niks en consumenten kopen ze tien keer niet.
Ter toelichting: dit is een eerste publicatie uit een rij van onderzoeken uit het promotieonderzoek van Wilma Waterlander naar prijsmanipulaties en keuzegedrag van consumenten. De vraag was of ongezond eten duurder maken een gezonder eetpatroon stimuleert of juist het goedkoper maken van de gezondere keuze of een combinatie. Graag nog even geduld voor het geheel. Mensen met een laag inkomen zeggen dat de prijs van verse groenten en fruit voor hen een obstakel vormt om het te kopen. Of dat terecht is of niet is wellicht minder belangrijk. Er is grote variatie in de prijzen van verschillende soorten groente en fruit en het blijkt uit dit onderzoek dat het goedkoper maken leidt tot een spontane toename in het aankoopgedrag (per huishouden per week). Het was een nette gerandomiseerde studie waarbij in een controlesituatie geen prijsmanipulatie was toegepast. De deelnemers waren niet op de hoogte van de conditie (prijsverlaging of niet) en niet op de hoogte van het doel van het onderzoek.
Het staat iedereen vrij aan deze uitkomsten te twijfelen. Graag zie ik een falsificatie van de bevindingen (in plaats van meningen) dan komen we ergens. Tot nu toe wordt er vooral veel geroepen over wat mensen verwachten van prijsmaatregelen maar er is nauwelijks empirisch onderzoek. Dit is een eerste bijdrage. Er komt binnenkort meer.
Begrepen, Seidell, het is psychologisch onderzoek, zachte sectorwetenschap. Wachten op de uitslag. De kop boven deze lijn deugt dus niet, als was het onderzoek al afgerond. Maar intussen blijven uien en kool en aardappelen en bonen en prei en zo goedkoop dat ik niet snap waar het over gaat. Die dunne Franse sperzies? Ja onbetaalbaar. Maak ze goedkoper, ja graag.
Natuurlijk weet ik geen reet van het onderzoek, maar Seidell zegt dat arme mensen verse groente en fruit te duur vinden en de redactie van Foodlog concludeert alvast, samen met Wilma Waterlander, dat prijsverlaging aankoop stimuleert.
Het kan niet kloppen. Want groente kost niks.
Spraakverwarring tussen Klootwijk en Seidell.
1) Groenten zijn goedkoop, zegt Kloot. Dat klopt, bij boer en tuinder kosten uien en penen op dit moment niets. Tomaten en paprika's kosten bijna niets, terwijl aardappelen in de opslagen oud liggen te worden en wachten op verwerking tot veevoer. We zitten met een duur handels- en distributiesysteem.
2) Bij de Lidl en Aldi kosten ze niet veel, zegt Kloot bovendien. Klopt, want die bedrijven hebben geen duur handelsysteem. Alle kosten die vermeden kunnen worden zijn eruit.
3) Er is geen reden om op voorhand te twijfelen aan de uitkomsten van het onderzoek, zegt Seidell. Klopt ook: het is nl. random in context uitgevoerd. Het gaat erom dat groenten en fruit als duur ervaren worden en bijv. - de naar hun productwaarde vrijwel waardeloze, maar objectief gezien poepdure - Pringles niet. Simpele prijsverlaging zorgt - binnen de context van het onderzoek - tot 1 kilo meer AGF aankopen per persoon per week, luidt op basis van dit onderzoek en het methodologisch eenduidig interpreteerbare resultaat de terechte verwachting.
Of replicatie nodig is? Natuurlijk.
Ik zou best willen weten of er onderscheid is tussen Full Service Supers (type AH, Jumbo en PLUS, met een op kruissubsidie gebaseerde margemix die vers veel duurder maakt dan de inkoopprijs op het eerste gezicht rechtvaardigt) en discounters (Aldi, Lidl). Ik vermoed van wel. Maar aan de onderzoeksresultaten en de sterke aanwijzing die daaruit voortgaat, kan vanuit die gedachte geen gat worden geschoten. Of wel? Wie doet het?
Wouter maakt een heel ander punt (buiten de scope van het onderzoek): het retailsysteem is veel te duur. En dat klopt als een bus. Aldi en Lidl laten het zien.
'Gewone supers' lijden zoveel verlies op wc-papier, wasmiddel en bier dat ze het terug moeten halen op AGF.
Goos Eilander, kenner van de foodmarkt en eigenaar van marktonderzoeksburo Trendbox, twitte dat de weg naar het Rome van de hogere groenten- en fruitconsumptie niet alleen van prijs afhankelijk is. Ik heb hem zojuist gevraagd zijn mening te geven over het onderzoek.