De industriële verwerking van tomaten levert tomatenresten op: vel, zaadjes, pulp. In dat 'afval' blijken veel bio-actieve stoffen te zitten die gebruikt kunnen worden voor 'functional foods' en natuurlijke voedselconservering.
Tomaten zijn het op-een-na meest geproduceerde gewas ter wereld (na de aardappel). Er worden dus enorme hoeveelheden van verwerkt. Uit recent onderzoek door de Griekse Harokopio Universiteit blijkt dat in het restafval actieve componenten zitten.
Het internetmagazine FoodNavigator meldt: The study - published in LWT - Food Science and Technology - compared the concentration in bioactive compounds in tomato-processing by-products and unprocessed tomatoes. The research team found that on a dry-weight basis, tomato by-products and wastes contained significantly lower amounts of lycopene, but had increased levels of beta-carotene, tocopherols, sterols and terpenes - while fatty acid profile were found to be similar in both processed wastes and unprocessed tomatoes.
Deze actieve stoffen worden aangetroffen in de tomatenresten, dus in wat overblijft nadat verse tomaten industrieel verwerkt zijn in allerlei processen. Het zijn stoffen waarvan de anti-oxidantwerking algemeen erkend wordt. De onderzoekers stellen daarom:
As tomato-wastes are bioorganical materials and being in line with the trend for sustainability and recycling/reusing, these value-added constituents could be either isolated from the wastes to be used as natural antioxidants for the formulation of functional foods, or to serve as additives in food systems to elongate their shelf life.
Je kunt natuurlijk ook gewoon de tomaten eten. Een feit is echter dat er veel restafval is van tomatenproducten zoals bijvoorbeeld tomatensoep, tomatensaus en tomatensap.
Fotocredits: photologue_np
Dit artikel afdrukken
Het internetmagazine FoodNavigator meldt: The study - published in LWT - Food Science and Technology - compared the concentration in bioactive compounds in tomato-processing by-products and unprocessed tomatoes. The research team found that on a dry-weight basis, tomato by-products and wastes contained significantly lower amounts of lycopene, but had increased levels of beta-carotene, tocopherols, sterols and terpenes - while fatty acid profile were found to be similar in both processed wastes and unprocessed tomatoes.
Deze actieve stoffen worden aangetroffen in de tomatenresten, dus in wat overblijft nadat verse tomaten industrieel verwerkt zijn in allerlei processen. Het zijn stoffen waarvan de anti-oxidantwerking algemeen erkend wordt. De onderzoekers stellen daarom:
As tomato-wastes are bioorganical materials and being in line with the trend for sustainability and recycling/reusing, these value-added constituents could be either isolated from the wastes to be used as natural antioxidants for the formulation of functional foods, or to serve as additives in food systems to elongate their shelf life.
Je kunt natuurlijk ook gewoon de tomaten eten. Een feit is echter dat er veel restafval is van tomatenproducten zoals bijvoorbeeld tomatensoep, tomatensaus en tomatensap.
Fotocredits: photologue_np
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik maak al meer dan 40 jaar vers vloeibaar fruit.
Toen ik bij Wouter op bezoek was, was mijn aardbeien mosaic in de proeverij uitgesloten. Het was te vers!! terwijl het 1,5 maand daarvoor was gemaakt. Slim innoverend produceren. Of het nu met sinaasappels gebeurd of met tomaten of puntpaprikas. Het geeft het beste resultaat.
Daarom praatte ik over academisch denkniveau en niet over opleiding. "Slimme creativelingen met verstand van zaken die durven DOEN", daar gaat het om.
De concentratie van waardevolle stoffen is inderdaad vaak hoger in de schil dan in het vruchtvlees. Maar de hoeveelheid schil -uitgedrukt in massa per vrucht- is daarentegen weer te laag om daar een business case op te bouwen. Kom maar eens in Wageningen langs, dan zal ik je twee initiatieven tonen waar ik nu hier op foodlog nog verder niets over wil vertellen.
Wouter, ik denk vooral dat slimmeriken kunnen innoveren. Of ze nou academisch, HBO of LBO gevormd zijn.
Maar hoe zit het nou: ik heb altijd geleerd dat de meest waardevolle stoffen in het schilletje zitten. Is dat niet zo, Maren en Wouter?
@Dick, ridicuul maar waar, het gaat 2,5 miljoen en 1,5 miljoen samples. Maar je hebt gelijk, hier gaat het om innovatie en de vraag hoe je innoveert. Die vraag kan je beter niet aan me stellen. Je weet dat ik twee hobby's heb (a) alles wat met fresh-convenience te maken heeft, (b) innovatiemanagement (eigenlijk waar ik dagelijks mee bezig ben, hoe doe je dat in de praktijk). Over innovatiemanagement heb ik een blog volgeschreven zoals je weet, en het gaat altijd om dezelfde vragen:
1. waar haal je ideeën vandaan en hoe toets je die.
2. hoe financier je een disruptief idee en zet je een samenwerking op
3. hoe ontwikkel je idee tot een product of dienst dat 'verkoopbaar' is.
4. hoe ontwikkel je de route naar de markt.
Ik mag dagelijks met dit onderwerp bezig zijn, en kan je uit ervaring vertellen dat er blauwdrukken zijn. Er zijn namelijk heel veel routes die niet werken.
@Piet, ik weet niet waarom je mij die vraag stelt. Volgens mij heb ik dat nergens beweert. Nu moet ik wel eerlij zijn, ik zou het beweerd kunnen hebben ;-) Alle gekheid op een stokje. Ik maak onderscheid tussen restauratie, optimalisatie** en innovatie. Innoveren -specifiek disruptief innoveren- is de moeilijkste tak van sport. En de mensen die dat goed kunnen hebben een goede combinatie tussen creativiteit, wijsheid en vakinhoudelijke kennis. Als je wilt innoveren rondom reststromen, wat immers de inhoud van deze lijn is, dan heb je inderdaad professionals nodig op academisch denkniveau. De HAS is een prima praktijkschool, maar gaat wel uit van het nu. Innovatie heeft te maken met de toekomst.
** schaalvergroting en kostenreductie is bijna altijd een vorm van optimalisatie. Het in de markt zetten van een iPad is echter een innovatie. De overgang van analoog naar digitale fotografie ook.
Wouter, ik vergiste me. Ik meende dat er 1,5 mio was uitgedeeld, maar het is inderdaad 2,5 mio Euro om 1,5 miljoen flexivleesjes weg te geven. Dat is een actie die gespeend is van ieder marketingverstand.
Nu weer terug on topic, hoewel het punt - hoe innoveer je? - wel degelijk van belang is voor dit draadje.