Op de Huishoudbeurs (18 tot 26 februari a.s. in de Amsterdamse RAI) laat de Vegetarische Slager het publiek laten proeven van 'fake' tonijn- en kipsalades. Kunnen dames daar hun mannen mee voor het lapje houden?
De proeverij is een initiatief van de Stichting Urgenda die tijdens de Huishoudbeurs een breed publiek wil overhalen tot vooruitgang en een manier van leven waar we langer plezier van kunnen hebben. Urgenda spreekt nog altijd van duurzaamheid.
“Op de Huishoudbeurs willen we zoveel mogelijk bezoekers inspireren om over te stappen op een duurzame lifestyle”, aldus directeur Marjan Minnesma. “We weten dat veel mensen niet altijd weten waar ze moeten beginnen. Op de Huishoudbeurs laten we zien dat duurzaamheid ook leuk en lekker kan zijn. ”
Samen met De Vegetarische Slager richt Urgenda zich op de vrouwen in het huishouden. Vrouwen doen nog altijd de boodschappen en bepalen daardoor hoeveel vlees er gegeten wordt en of er vlees geminderd wordt. Het blijkt niet altijd gemakkelijk om lekkere alternatieven geaccepteerd te krijgen. Het persbericht stelt:
Veel producten van de Vegetarische Slager – inmiddels bij meer dan 150 verkooppunten in Nederland verkrijgbaar - zijn nauwelijks van echt vlees of vis te onderscheiden. Daarom organiseert Urgenda samen met de Vegetarische Slager de actie ‘Bedrieg je partner’. Bezoekers én hun partners worden uitgenodigd tonijn- of kipsalade te proeven. Zijn de salades op basis van plantaardige grondstoffen net zo lekker als echte kip of tonijn?
Omdat het toch over partnerbedrog gaat, wordt de actie gecompleteerd met een 'onderbroekeninruilactie':
Elke beursdag wisselt Urgenda op de beursvloer 50 onderbroeken gratis in voor een duurzame mannenshort. Minnesma: ”Het Nederlandse ondergoed is vaak vuil: een industrieel proces met gifstoffen, waterverspilling, kinderarbeid en uitbuiting zijn bijna standaard. De duurzame shorts van Saint Basics daarentegen hebben dit niet, de gehele katoenketen is door hen in beeld gebracht.”
De ‘oude’ onderbroeken worden direct op de beurs bij Humana ingezameld. Urgenda verwacht grote interesse voor de omruilactie. Onderzoek zou laten zien dat maar liefst 70 procent van de vrouwen de onderbroek voor hun partner koopt.
Fotocredits: Jorden rundt og hjem igen
Dit artikel afdrukken
“Op de Huishoudbeurs willen we zoveel mogelijk bezoekers inspireren om over te stappen op een duurzame lifestyle”, aldus directeur Marjan Minnesma. “We weten dat veel mensen niet altijd weten waar ze moeten beginnen. Op de Huishoudbeurs laten we zien dat duurzaamheid ook leuk en lekker kan zijn. ”
Samen met De Vegetarische Slager richt Urgenda zich op de vrouwen in het huishouden. Vrouwen doen nog altijd de boodschappen en bepalen daardoor hoeveel vlees er gegeten wordt en of er vlees geminderd wordt. Het blijkt niet altijd gemakkelijk om lekkere alternatieven geaccepteerd te krijgen. Het persbericht stelt:
Veel producten van de Vegetarische Slager – inmiddels bij meer dan 150 verkooppunten in Nederland verkrijgbaar - zijn nauwelijks van echt vlees of vis te onderscheiden. Daarom organiseert Urgenda samen met de Vegetarische Slager de actie ‘Bedrieg je partner’. Bezoekers én hun partners worden uitgenodigd tonijn- of kipsalade te proeven. Zijn de salades op basis van plantaardige grondstoffen net zo lekker als echte kip of tonijn?
Omdat het toch over partnerbedrog gaat, wordt de actie gecompleteerd met een 'onderbroekeninruilactie':
Elke beursdag wisselt Urgenda op de beursvloer 50 onderbroeken gratis in voor een duurzame mannenshort. Minnesma: ”Het Nederlandse ondergoed is vaak vuil: een industrieel proces met gifstoffen, waterverspilling, kinderarbeid en uitbuiting zijn bijna standaard. De duurzame shorts van Saint Basics daarentegen hebben dit niet, de gehele katoenketen is door hen in beeld gebracht.”
De ‘oude’ onderbroeken worden direct op de beurs bij Humana ingezameld. Urgenda verwacht grote interesse voor de omruilactie. Onderzoek zou laten zien dat maar liefst 70 procent van de vrouwen de onderbroek voor hun partner koopt.
Fotocredits: Jorden rundt og hjem igen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Foto- lijkt me geen tonijn maar bonito. Ben benieuwd wat bedoeld wordt met fake-tonijn: de smaak van verse sashimi of van tonijn uit blik?
Bonito wordt vaak onder de tonijnsoorten geschaard.
En vraag het me ook al een tijdjje af, maar ik vermoed dat het nep-tonijn-uit-blik is. Dat leent zich natuurlijk erg goed om na te maken, want dat smaakt nu al vaak naar nat krantenpapier. Dus dat zou je in principe lekkerder moeten kunnen namaken. :-)
Vegetarische rauwe tonijn, ik kan het me niet voorstellen, maar wie weet!
Bonito's komen hier wel op de markt voor - vanaf zo'n 40-50 cm lang. Ik zie ze regelmatig. Het vlees is rood en tonijn-achtig, maar smaakt toch iets anders. Inderdaad wordt het verkocht als tonijn, maar dat is onjuist. Dan kun je makreel net zo goed tonijn noemen.
Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat je die typische roodvlees structuur van tonijn of bonito kunt namaken. Die dikke plak die je aan de buitenkant grillt maar van binnen rauw laat. Ben benieuwd...
In de blikjes tonijn zit toch ook bonito? En op het blikje staat toch ook "tonijn"? Ik zie het probleem niet. ;-)
Of laat mijn geheugen me in de steek. Wat vangen ze daar rond Spanje dan om in te blikken?
Een bonito is toch toch een 'fake' tonijn?! Al zal die niet op het menu staan.