Veertig Nederlandse supermarkten, fastfoodketens en A-merken kregen dit weekend een brief van Wakker Dier. Daarin vraagt de actieorganisatie hen geen 'plofkippen' meer te willen gebruiken.
Dat maakte Wakker Dier vandaag bekend. Onder de geadresseerden zijn o.m. Albert Heijn, C1000, KFC, McDonald’s, Burger King, Starbucks, Dr Oetker, Mora, Iglo en Unilever. Genoemde bedrijven maken volgens de organisatie nog veelvuldig gebruik van ‘plofkippen’.
Plofkippen zijn volgens Wakker Dier vleeskuikens die in grote aantallen in gesloten houderijsystemen worden gehuisvest. De rasvarianten zijn zodanig 'doorgefokt' dat ze sneller slachtrijp zijn. Dat veroorzaakt fysieke problemen bij de dieren, stelt Wakker Dier
Het ANP meldt:
De campagne dringt erop aan dat de bedrijven in kwestie overstappen naar kippen die een ster van het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming hebben gekregen. De productie van deze kippen is doorgaans wel iets duurder dan het gebruik van ‘plofkippen’.
De actiegroep hoopt vooral dat producenten van baby- en huisdierenvoeding snel de omschakelingen naar ‘goede’ kippen zullen maken. Onder meer Olvarit, Bonzo, TomPoes, Whiskas en Royal Canin maken volgens Wakker Dier nog gebruik van foute kippen.
De actie mag opmerkelijk heten. Toen het eerste sterproduct - de 1-ster kip Volwaard - door de Dierenbescherming werd geïntroduceerd voerde Wakker Dier er fel oppositie tegen. In een uitzending van het consumentenprogramma RADAR moest de Dierenbescherming het ontgelden. Nu omarmt Wakker Dier het initiatief.
De Dierenbescherming torpedeerde recent een initiatief om het 1-ster concept via een gesloten houderijconcept in Nederland uit te breiden. De sector is niet in staat om zijn bestaande stallen om te bouwen tot naar stallen met uitloop die vanuit een mensgezondheidsperspectief de voorkeur zouden moeten hebben. Dit zou ertoe kunnen leiden dat de Nederlandse kipsector tot een snelle afbouw wordt gedwongen.
Vanuit de sector gaat het gerucht dat de eerste 1 ster kippen mogelijk dit jaar nog uit 'een Oost-Europees land' naar Nederland geïmporteerd zullen worden om te kunnen voldoen aan de door Wakker Dier en de Dierenbescherming gecreëerde vraag naar buitenlandse kip. Waar die dieren geslacht zullen worden is onbekend.
Fotocredits: Monik Markus
Dit artikel afdrukken
Plofkippen zijn volgens Wakker Dier vleeskuikens die in grote aantallen in gesloten houderijsystemen worden gehuisvest. De rasvarianten zijn zodanig 'doorgefokt' dat ze sneller slachtrijp zijn. Dat veroorzaakt fysieke problemen bij de dieren, stelt Wakker Dier
Het ANP meldt:
De campagne dringt erop aan dat de bedrijven in kwestie overstappen naar kippen die een ster van het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming hebben gekregen. De productie van deze kippen is doorgaans wel iets duurder dan het gebruik van ‘plofkippen’.
De actiegroep hoopt vooral dat producenten van baby- en huisdierenvoeding snel de omschakelingen naar ‘goede’ kippen zullen maken. Onder meer Olvarit, Bonzo, TomPoes, Whiskas en Royal Canin maken volgens Wakker Dier nog gebruik van foute kippen.
De actie mag opmerkelijk heten. Toen het eerste sterproduct - de 1-ster kip Volwaard - door de Dierenbescherming werd geïntroduceerd voerde Wakker Dier er fel oppositie tegen. In een uitzending van het consumentenprogramma RADAR moest de Dierenbescherming het ontgelden. Nu omarmt Wakker Dier het initiatief.
De Dierenbescherming torpedeerde recent een initiatief om het 1-ster concept via een gesloten houderijconcept in Nederland uit te breiden. De sector is niet in staat om zijn bestaande stallen om te bouwen tot naar stallen met uitloop die vanuit een mensgezondheidsperspectief de voorkeur zouden moeten hebben. Dit zou ertoe kunnen leiden dat de Nederlandse kipsector tot een snelle afbouw wordt gedwongen.
Vanuit de sector gaat het gerucht dat de eerste 1 ster kippen mogelijk dit jaar nog uit 'een Oost-Europees land' naar Nederland geïmporteerd zullen worden om te kunnen voldoen aan de door Wakker Dier en de Dierenbescherming gecreëerde vraag naar buitenlandse kip. Waar die dieren geslacht zullen worden is onbekend.
Fotocredits: Monik Markus
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Om welk welzijn gaat het? Die van het dier of die van rivaliserende Dierenbescherming en Wakker Dier? Verliezer is de kip.
"Vanuit de sector gaat het gerucht dat de eerste 1 ster kippen mogelijk dit jaar nog uit 'een Oost-Europees land' naar Nederland geïmporteerd zullen worden om te kunnen voldoen aan de door Wakker Dier en de Dierenbescherming gecreëerde vraag naar buitenlandse kip".
Beste Dick, wil je nu stellen dat WD & de DB de vraag creëren? Ik geloof dat niet, hooguit lichten ze de consument voor. Zie het reclame budget van beide dierenwelzijnsorganisaties en de bestedingen in kipreclame, door de EU, de pluimveeverwerkende bedrijven en supermarkten zelf. Waarom zouden de Nederlandse kippenhouders niet aan deze vraag (op termijn) kunnen voldoen? De vraag wordt uiteindelijk gecreëerd door de consument zelf.
Maar nog belangrijker; door de sector zelf die niet aan de normen kunnen voldoen. Was salmonella eerst vrijwel uitgebannen nu kampt de sector met Campylobacter en ESBL. Dit vraagt om een andere kip en bijbehorende houderijsysteem. Ook vanuit de medische wereld wordt geroepen om een andere manier van produceren. Wat vindt jezelf van de huidige kip en de daaraan verbonden houderij?
Bepalen de consumenten hier de vraag of wordt die grotendeels bepaald door de grote retailers in overleg cq. onder druk van de NGO's? De sector als de schuldige aan te wijzen voor het produceren van niet veilige producten gaat wat ver. De vigerende marktstructuur stelt de producenten nu niet bepaald interesante incentives in het vooruituitzicht, welke aanzetten tot systeeminnovaties. Blijft natuurlijk onverminderd de noodzaak om voor volksgezondheid veilige producten te maken. Als alle stakeholders eens bereid zouden zijn om samen ongeconditioneerd out-of-the-box denkwerk te verrichten?
Ton, die vraag kun je ook anders stellen; worden de prijzen niet bepaald door o.m. de grote pluimvee-intergraties en supermarkt inkooporganisaties? Ze noemen elkaar zelfs partners. Als de sector niet de schuldige is wie is het dan wel?
a. De consument die niets (extra) wil betalen voor haar kipfiletje?
b. De supermarkten die het zo goedkoop aanbiedt en niets (extra) wil betalen voor veilig pluimveevlees en dierenwelzijnseisen vooraan in de keten.
c. De antibiotica-producent die goed wil verdienen aan de kuikenmesters?
Of overkomt het de sector en de consument gewoon?
En nog meer plofkippen, uit China. Zouden die te "sterren" zijn op den duur?