image Op dinsdag 22 augustus werd het officiële startsein gegeven voor het fokken van zg. boerenkippen.

Het verschil tussen een boerenkip en een gewone kip is dat de kippen twee weken langer de tijd krijgen om te groeien voordat ze geslacht worden.

Daarnaast krijgen ze 20% meer ruimte dan gewone kippen. De prijs van boerenkippenvlees in de winkels zal 20% hoger zijn dan de prijs van gangbaar kippenvlees. De boerenkip zal in de tweede week van 2007 in de schappen van de supermarkten liggen. Het marktaandeel aan verkochte boerenkippen moet binnen een jaar op 10% liggen. Daartoe zullen er ongeveer 150.000 kippen per week moeten worden gefokt.

Het project wordt ondersteund door onder andere pluimveehouders, de ZLTO, Flandrex, Coppens Diervoeding en de Dierenbescherming. Daarnaast hebben de supermarktketens Albert Heijn, Jumbo, Jan Linders en CoopCodis zich verplicht om de boerenkip vanaf begin 2007 in de schappen te leggen. Vijf pluimveehouders gaan in samenwerking met fokkerij-organisatie Hubbard zorgen dat de kippen gefokt worden.

bron: Eindhovens Dagblad
Dit artikel afdrukken