Nee, zegt de provincie met zoveel woorden, want zulk huiswerk wordt bij de rechter afgeschoten door MOB, de stikstof NGO die Nederland regeert als de regering niet regeert. Vermoedelijk zegt de provincie dat juridisch terecht omdat de wet vereist dat specifieke natuur moet worden beschermd. Dat gaat niet door een bedrijf heel ergens anders uit de markt te halen. Het CDA in de provincie vraagt inmiddels om een noodwet om de bestuurlijke bende voorlopig op te lossen. Dat moet voorkomen dat PAS-melders die jaren geleden te verstaan is gegeven dat ze conform de wet opereerden, rechteloos worden en daardoor failleren.
Gisteravond bevestigde de NRC de patstelling. De krant heeft memo's ingezien waaruit de groeiende en geïrriteerde kloof tussen centrale overheid en de provincie blijkt.
Over de situatie kan eindeloos worden gedelibereerd. Feit is dat het RIVM de modellen waarmee de overheid vergunningen verleent, zelf heeft afgeschoten. TNO heeft de meetgrenzen die de overheid gebruikt voor de Kritische Depositie Waarde als niet te onderscheiden van meetruis getypeerd.
Ministers, adviseurs en vele waterdragers proberen gevraagd en ongevraagd het probleem op te lossen. Het probleem is echter dat er niets op te lossen valt. Het malle circus moet stoppen. Het huidige kader zet bestuurders tegen elkaar op. Dat kan de bedoeling van wet- en regelgeving niet zijn. Het is de taak van de minister-president om orde op zaken te stellen en een proces in gang te zetten dat het ontstane bestuurlijk onprofessionele kader hervormt.
Als je zo in je eigen juridische ‘snelweg-werkelijkheid’ leeft dan moet je er niet gek van opkijken dat provincies er helemaal klaar mee zijn.
— Hermen Vreugdenhil (@H_Vreugdenhil) November 21, 2022
I&W-minister Mark Harbers: “Het doel van de opgekochte stikstofruimte is juridisch vastgelegd." https://t.co/JzjgdPhCpZ
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Rutte bemoeit zich al lang - op de achtergrond uiteraard, anderen mogen de klappen opvangen - met dit drama. Hij moet orde op zaken stellen, in de chaos die hij zelf mede heeft veroorzaakt. Dat blijkt uit e-mail:
Opkopen boerenbedrijven voor Schiphol wel degelijk op de agenda, zelfs bij Rutte
Laat ik het zo zeggen: de verwachtingen op dit punt zijn niet hoog.
Gert, ik zie die kans nog wel. De facto was het kabinet gevallen afgelopen voorjaar. Dat was toen Hoekstra het stikstofbeleid niet langer onderschreef (en voor de mails waar je naar verwijst: dank!!!). Remkes lijmde het eigenlijk door het kabinet gaande de rit de ruimte te bieden om de stikstofparagrafen zonder nieuwe verkiezingen aan te passen.
Het kabinet volgde die weg omdat het niet wilde vallen. Als blijven regeren (en geen rechtse ruk willen) betekent dat je daar flink voor wat moet doen, dan moet je ook als Rutte een keer uit de kast komen en duidelijk maken wat je nu echt wilt. En anders gaat hij straks bij de Eerste Kamer en PS-verkiezingen onder.
#2 oh ja dat is waar. Uit de kast komen geldt tegenwoordig niet voor voor sexuele oriëntatie maar gewoon voor je verstoppen zodat er niet over je gesproken wordt. Dat gaat niet lukke Rutte.
Recentelijk wist minister Van der Wal, op een kamervraag, te melden dat het beleid draait om terugdringen van de Nr-emissie.
Dat is al een draai tov de Wet Stikstofreductie en Natuurverbetering (Wsn), waar het draait om reductie tov KDW (= depositie).
Wet zou leidend moeten zijn, maar daar wil men obv coalitieafspraken de datum nog van naar voren halen naar 2030 (minister Adema meld vandaag in Brussel weer 2035).
Het lijkt er zo langzamerhand op dat men het zelf ook niet meer weet en langs elkaar heen praat, zoals ook blijkt uit de plannen die op 25 november bekend worden gemaakt (opkoop a 120% van de boerderij waarde (wie taxeert? & belastingdienst haalt het straks wel weer terug in stakingswinst anders pakt de inflatie de winst wel weg)) (stopbonus boeren).
Hoe piekbelasters worden uitgerekend is ook niet bekend, Aerius is hier niet geschikt voor (cie Hordijk). Ikzelf kan ons mbv Aerius uitrekenen als piekbelaster of als onbelaster door puur te spelen met temperatuur en snelheid/richting van ventilatoruitstoot (reële haalbare waarden) op N2000 gebied hier op 500meter (KDW overschreden, maar nieuwe wegaansluiting & industrieterrein ernaast was geen probleem, want de boer aldaar was weggekocht), doen we het voor de natuur?
Dit terwijl we al eerder hebben gezien dat dit ook niet gaat helpen in het behalen van de KDW agv de NOx deken.
Meer betalen dan marktwaarde, hoe zit het met Staatssteun regels, is er al akkoord van Brussel om de markt te verstoren?
De discussie op boerenfora loopt ook .
Wie het nog weet en kan volgen mag het zeggen.
Uithuilen, verliezen nemen en opnieuw beginnen & wees eerlijk, maak openbare keuze obv open discussie (wensdenken). Is het te cynisch om te zeggen er komen verkiezingen aan in maart 2023?
Vandaag op de NOS: Honderden boeren wachten op uitkoopregeling: onduidelijkheid is frustrerend.
Het is een wrange situatie: als de overheid 4 jaar geleden gewoon als opkoper met een soort Franse Safer-constructie was gaan optreden zou ze al bergen bedrijven zonder opvolger hebben kunnen opkopen. En nu is het een drama van onzekerheid en daardoor boosheid geworden.