Dit jaar keert de Nederlandse horeca terug op het niveau van voor de coronacrisis. Dankzij een 'flinke' omzetgroei van 35% ten opzichte van vorig jaar. Maar de vreugde is van korte duur, verwachten economen van ABN AMRO. In 2023 zet een omzetdaling in van naar verwachting 2% door veranderend bestedingsbedrag van klanten en hogere kosten. Dat gaat tot meer faillissementen leiden in de horecasector.
In een nieuw rapport schetst ABN AMRO de vooruitzichten voor horeca, pretparken en reizen.

Tijdens de verschillende lockdowns gedurende de coronacrisis toonden restaurants en cafés een 'grote veerkracht', schrijft ABN AMRO. "Consumenten die reikhalzend uitzagen naar heropening, gaven na de lockdown flink meer geld uit in restaurants dan in 2019," constateert de bank op basis van transactiedata.

Het inhaaleffect wordt nog eens versterkt doordat een groot deel van de consumenten eten en drinken buitenshuis belangrijker is gaan vinden.

Maar ook de horeca heeft te maken met gestegen prijzen voor energie, voedsel (denk alleen al aan de stijgende bierprijs) en personeel. Door te weinig personeel moeten restaurants soms noodgedwongen hun openingstijden aanpassen, waardoor ze omzet mislopen.

Combineer dat met het feit dat klanten minder willen uitgeven in restaurants door afnemende koopkracht en een krappe arbeidsmarkt, en voilà de sombere vooruitzichten voor de horecabedrijven. Volgens ABN AMRO zullen consumenten volgend jaar minder vaak uit eten gaan en als ze wel een restaurant bezoeken minder uitgeven voor een gemiddelde maaltijd. De reguliere horeca krijgt (opnieuw) concurrentie van bezorgdiensten en supermarkten, waar consumenten terecht kunnen voor opwarmmaaltijden of zelfs warme take-out.

Ook kroegen krijgen het volgend jaar zwaar, daar verwacht de bank een krimp van 3% ten opzichte van 2022. Zelfs fastfoodbedrijven, die dankzij hun goedkopere aanbod tijdens de financiële crisis van 2009 wisten te floreren en ook minder last hadden van de coronacrisis hadden dan restaurants en cafés, moeten rekening houden met minder groei, nog maar 2% in plaats van de 5% van dit jaar. Aan de stijgende energieprijzen en dure inkoop van friet en frikandellen ontkomt ook de fastfood- en snackbarsector niet.

De eerste voortekenen zijn daar: waar het aantal faillissementen in de maanden januari tot en met augustus bleef steken op 7 gemiddeld 7 eet- en drinkgelegenheden per maand, steeg dat aantal in september naar 20, volgens het CBS.