Met vervuilende hamsters en leuzen vraagt Milieudefensie Jong donderdag aandacht voor de vervuiling die multinational Ahold Delhaize zou veroorzaken. Tot 2050 zou de klimaatschade €119 miljard bedragen met als grootste ‘klimaatkillers’ vlees en zuivel. De doelgroep zijn klanten en medewerkers. Jongeren met een bijbaan en klanten hebben in hun eentje geen impact op aandeelhouders en het bestuur. “Samen hebben we dat wel.”
Milieudefensie richt zich, al een tijdje, op Ahold Delhaize. Het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Bol.com is volgens de milieuorganisatie één van de grote vervuilers van Nederland.
Begin dit jaar bezorgde Milieudefensie een brandbrief bij 29 grote vervuilers met de oproep tot het nemen van serieuze klimaatmaatregelen. In de loop van het jaar liet de organisatie de klimaatplannen van 29 grote vervuilende bedrijven onderzoeken. Deze scoorden allen een onvoldoende. Ahold vervuilt door het gebruik van elektriciteit en energie voor bijvoorbeeld koelkasten in hun winkels. De meeste uitstoot veroorzaken ze bij het maken van de producten die ze verkopen zoals yoghurt, hamburgers, chips, kleding en elektronica. Het oordeel blijkt de start van een campagne tegen de multinational. De jeugd-afdeling van Milieudefensie vindt wat Albert Heijn verkoopt niet te verantwoorden naar kinderen en jong personeel.
Niet zo groen als ze zich voordoen
Milieudefensie beticht de moederorganisatie van greenwashing. Zo doet supermarktketen Albert Heijn zich graag voor als een duurzaam bedrijf. De milieuorganisatie erkent dat de winkels steeds meer duurzame en/of biologische producten verkoopt. Maar het grootste deel van de producten die te koop zijn, zijn producten die de klimaatcrisis verergeren. “Het duurzame imago is dus vooral reclame”, schrijft Milieudefensie. En hoewel Ahold zich uitspreekt tegen ontbossing, doet het bedrijf er volgens de organisatie nog steeds aan mee.
In april riep Milieudefensie Ahold Delhaize op tot het maken van ambitieuze klimaatplannen onder dreiging van het stappen naar de rechter. Afgelopen juli presenteerde de jongerentak van Milieudefensie, toen nog Jongeren Milieu Actief geheten, 4 eisen waar Ahold Delhaize aan moet voldoen voor een geloofwaardig klimaatplan. De multinational ging daar niet op in. De milieuorganisatie laat het er niet bij zitten en gaat weer de straat op. Mét nieuw onderzoek, over de scope-3-uitstoot van Ahold Delhaize. Uitgevoerd door Profundo.
Klimaatkillers zijn vlees en zuivel
Het onderzoeks- en adviesbureau berekende de totale klimaatschade veroorzaakt door het bedrijf: €119 miljard. In het onderzoek neemt Profundo de huidige prijs van één ton CO2-uitstoot als uitgangspunt. Op dit moment is dat €80 euro per ton. De onderzoekers berekenden de klimaatschade op basis het huidige klimaatplan van Ahold Delhaize vanaf 2015, het jaar van het klimaatakkoord van Parijs, tot 2050. In die jaren stoot Ahold Delhaize nog 1488 miljoen ton CO2 uit. De ambitie van Ahold Delhaize is om in 2050 een netto nul uitstoot te realiseren. Tot die tijd veroorzaakt het bedrijf dus nog ‘€119 miljard aan klimaatschade’, 4 keer de huidige marktwaarde van het bedrijf. Van deze schade komt 42% (27,9 miljoen ton CO2) voort uit de verkoop van vlees en zuivel.
‘Ahold Delhaize maakt de wereld kapot’
“Het wordt tijd dat Ahold Delhaize, als een van de grootste supermarktketens ter wereld, nú echt inzet op meer betaalbare plantaardige producten, want als klant wil je niet meewerken aan het verwoesten van onze planeet. 98% van de winst gaat nu naar aandeelhouders, investeer dat in verduurzaming”, reageert Winnie Oussoren, voorzitter van Milieudefensie Jong. Oussoren vindt dat de multinational internationale klimaatafspraken links laat liggen en door de grote hoeveelheid CO2 uitstoot de wereld kapot maakt.
Volgens haar draait de jongere generatie op voor de klimaatschade. “Mijn generatie wordt geraakt door gevaarlijke klimaatverandering en draait op voor de klimaatschade.” Ook benadrukken ze opnieuw dat Ahold Delhaize vooral slechts kleine dingen aanpakken, zoals minder plastic verpakkingen in hun winkels. “Dat materiaal zorgt voor iets meer dan 3% van hun uitstoot, maar de klimaatcrisis vraagt om veel grotere maatregelen”, aldus Oussoren.
Om het bedrijf sneller grotere stappen te laten zetten biedt Milieudefensie Jong opnieuw verbeterpunten voor Ahold Delhaize's klimaatplan aan. Zo zou in 2030 70% van de omzet plantaardig moeten zijn en de helft van de producten een lage klimaatimpact moeten hebben. Om de campagne kracht bij te zetten vraagt Milieudefensie Jong klanten en medewerkers door het hele land om de petitie te ondertekenen.
Dit artikel afdrukken
Begin dit jaar bezorgde Milieudefensie een brandbrief bij 29 grote vervuilers met de oproep tot het nemen van serieuze klimaatmaatregelen. In de loop van het jaar liet de organisatie de klimaatplannen van 29 grote vervuilende bedrijven onderzoeken. Deze scoorden allen een onvoldoende. Ahold vervuilt door het gebruik van elektriciteit en energie voor bijvoorbeeld koelkasten in hun winkels. De meeste uitstoot veroorzaken ze bij het maken van de producten die ze verkopen zoals yoghurt, hamburgers, chips, kleding en elektronica. Het oordeel blijkt de start van een campagne tegen de multinational. De jeugd-afdeling van Milieudefensie vindt wat Albert Heijn verkoopt niet te verantwoorden naar kinderen en jong personeel.
Niet zo groen als ze zich voordoen
Milieudefensie beticht de moederorganisatie van greenwashing. Zo doet supermarktketen Albert Heijn zich graag voor als een duurzaam bedrijf. De milieuorganisatie erkent dat de winkels steeds meer duurzame en/of biologische producten verkoopt. Maar het grootste deel van de producten die te koop zijn, zijn producten die de klimaatcrisis verergeren. “Het duurzame imago is dus vooral reclame”, schrijft Milieudefensie. En hoewel Ahold zich uitspreekt tegen ontbossing, doet het bedrijf er volgens de organisatie nog steeds aan mee.
In april riep Milieudefensie Ahold Delhaize op tot het maken van ambitieuze klimaatplannen onder dreiging van het stappen naar de rechter. Afgelopen juli presenteerde de jongerentak van Milieudefensie, toen nog Jongeren Milieu Actief geheten, 4 eisen waar Ahold Delhaize aan moet voldoen voor een geloofwaardig klimaatplan. De multinational ging daar niet op in. De milieuorganisatie laat het er niet bij zitten en gaat weer de straat op. Mét nieuw onderzoek, over de scope-3-uitstoot van Ahold Delhaize. Uitgevoerd door Profundo.
Klimaatkillers zijn vlees en zuivel
Het onderzoeks- en adviesbureau berekende de totale klimaatschade veroorzaakt door het bedrijf: €119 miljard. In het onderzoek neemt Profundo de huidige prijs van één ton CO2-uitstoot als uitgangspunt. Op dit moment is dat €80 euro per ton. De onderzoekers berekenden de klimaatschade op basis het huidige klimaatplan van Ahold Delhaize vanaf 2015, het jaar van het klimaatakkoord van Parijs, tot 2050. In die jaren stoot Ahold Delhaize nog 1488 miljoen ton CO2 uit. De ambitie van Ahold Delhaize is om in 2050 een netto nul uitstoot te realiseren. Tot die tijd veroorzaakt het bedrijf dus nog ‘€119 miljard aan klimaatschade’, 4 keer de huidige marktwaarde van het bedrijf. Van deze schade komt 42% (27,9 miljoen ton CO2) voort uit de verkoop van vlees en zuivel.
‘Ahold Delhaize maakt de wereld kapot’
“Het wordt tijd dat Ahold Delhaize, als een van de grootste supermarktketens ter wereld, nú echt inzet op meer betaalbare plantaardige producten, want als klant wil je niet meewerken aan het verwoesten van onze planeet. 98% van de winst gaat nu naar aandeelhouders, investeer dat in verduurzaming”, reageert Winnie Oussoren, voorzitter van Milieudefensie Jong. Oussoren vindt dat de multinational internationale klimaatafspraken links laat liggen en door de grote hoeveelheid CO2 uitstoot de wereld kapot maakt.
Volgens haar draait de jongere generatie op voor de klimaatschade. “Mijn generatie wordt geraakt door gevaarlijke klimaatverandering en draait op voor de klimaatschade.” Ook benadrukken ze opnieuw dat Ahold Delhaize vooral slechts kleine dingen aanpakken, zoals minder plastic verpakkingen in hun winkels. “Dat materiaal zorgt voor iets meer dan 3% van hun uitstoot, maar de klimaatcrisis vraagt om veel grotere maatregelen”, aldus Oussoren.
Om het bedrijf sneller grotere stappen te laten zetten biedt Milieudefensie Jong opnieuw verbeterpunten voor Ahold Delhaize's klimaatplan aan. Zo zou in 2030 70% van de omzet plantaardig moeten zijn en de helft van de producten een lage klimaatimpact moeten hebben. Om de campagne kracht bij te zetten vraagt Milieudefensie Jong klanten en medewerkers door het hele land om de petitie te ondertekenen.
Klopt het?
Albert Heijn was de eerste supermarkt die de zuivelketen verduurzaamde en de enige die de boer 5 in plaats van 2 cent meer per liter ging betalen. Het was de eerste super die de 1-ster kip als basis besloot te omarmen. Daar trok AH vervolgens de hele markt in mee. Op het gebied van groenten en fruit gaat AH als sinds 2018 door waar PlanetProof stopt. En de supermarktorganisatie heeft een uitgebreid schap met vlees- en zuivelvervangers. Maar toch schijnt het niet te deugen.
Zullen we het er eens goed over hebben: is de kritiek terecht? Motiveer je 'ja' of je 'nee' hieronder.
Albert Heijn was de eerste supermarkt die de zuivelketen verduurzaamde en de enige die de boer 5 in plaats van 2 cent meer per liter ging betalen. Het was de eerste super die de 1-ster kip als basis besloot te omarmen. Daar trok AH vervolgens de hele markt in mee. Op het gebied van groenten en fruit gaat AH als sinds 2018 door waar PlanetProof stopt. En de supermarktorganisatie heeft een uitgebreid schap met vlees- en zuivelvervangers. Maar toch schijnt het niet te deugen.
Zullen we het er eens goed over hebben: is de kritiek terecht? Motiveer je 'ja' of je 'nee' hieronder.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik denk dat ze het laatste IPPC rapport nog niet gelezen hebben.
En bij 100 % plantaardig mag er ook wel een paar mega ton extra gasverbruik voor productie van kunstmest bijgerekend worden, er een paar vitamine B12 fabrieken bijgebouwd worden.
Melk en vlees vormen een onmisbaar deel van het menselijk dieet, waarbij het doel is het lichaam te voeden zodat het gezond blijft.
De belasting van de melk- en vleesproductie is afhankelijk van de productiewijze.
Wanneer deze is gericht op het versterken van de natuurlijke bodemvruchtbaarheid is er geen sprake van schade maar sprake van ondersteunen en versterken van de klimaatdoelen.
Hierover schreef ik het volgende in deze blog: Vergroot je gezinsinkomen en vermogen.
Wat steeds opvalt in publieke discussies, is de oppervlakkigheid die door partijen gebezigd wordt om hun punt te maken.
Dit is toe te schrijven aan de onthechting in de maatschappij en denken in eilandjes.
Maar wij zijn mensen. Onze grote kracht is denken. We wonen samen op deze aarde en samen lossen we problemen op.
Niet door tegenover elkaar te staan maar naast elkaar.
Je medemens is niet je vijand maar je broeder, je zuster.
Weidende dieren zijn onmisbaar om CO2 op een natuurlijke wijze vast te leggen in de bodem.
De effectiviteit daarvan is bewezen.
Het negeren van dit bewijs ten gunste van het volgende verdienmodel van sommigen, is stuitend.
En begrijp me goed; ook Milieudefensie is gewoon een verdienmodel voor allen die daarbij financieel betrokken zijn.
Protesteren is hun werk.
Of het doel of het resultaat een verbetering is, is van secundair belang.
Wordt het niet eens tijd om te stoppen met het gezeur over CO2 en stikstof?
Dat vlees op een betere manier geproduceerd kan worden dan met Cafo's staat buiten kijf, even als er beter omgegaan kan worden met de mest.
Er lopen ca 8 miljard tweebenige milieuverpesters rond op deze aardbol. Als we er daar nu eens weer 7,99 miljard van opruimen ? ? 10 miljoen van deze soort is ruim voldoende om de soort in stand te houden.
Albert Hein is niet het geweten van Natuur en milieu, maar een commercieel bedrijf, dat onder publieke druk redelijk onvrijwillig stappen zet om de klimaat voetafdruk te beperken. Veel van de acties die ze op dat vlak doen verminderen hun negatieve impact, maar er is nog steeds een wereld te winnen. Zo lang hun klanten nog steeds voor goedkoop gaan ongeacht, klimaat, suiker, vet of zout is daar enig begrip voor te vinden.
Een ander aspect is dat het IPPC heeft in zijn wijsheid besloten de ademhaling van mens en dier buiten beschouwing te laten. Nou schijnt die eventueel te vermijden invloed ook niet zo erg relevant te zijn in relatie tot fossiele verbranding. Toch zijn er onderzoekers die daar kanttekeningen bij plaatsen. De mens- en dierdichtheid heeft weliswaar maar een gering direct effect op de broeikasgas concentraties, maar indirect wel. En zeker als dieren herkauwers zijn. En helemaal als de grasbodems bemest en bekalkt worden op de Nederlandse schaal. Dan komt er best wel heel veel extra methaan en koolzuurgas en waarschijnlijk ook wel aardig wat ammoniak bij en dan wordt het toch wel serieus om daar eens meer aandacht te besteden.