De inmiddels 5 jaar oude startup Verdify heeft een duidelijk mission statement. Het bedrijf wil consumenten makkelijker betere voedselkeuzes laten maken. Keuzes die goed zijn voor zowel hun eigen gezondheid als die van de planeet. Op basis van hun persoonlijke profiel, data over hun lichamelijke toestand en inspirerende recepten van de populairste bestaande receptensites.

'Actionable meal inspiration'
Voor Jochem Bossenbroek, ceo en mede-oprichter van Verdify, een uitdaging die hij met zijn team is aangegaan. Anders eten, aangepast aan je lichaam en de planeet, kan 1 op de 5 voortijdige overlijdens voorkomen, en 30% broeikasgas besparen. Maar voor de meeste mensen is het niet gemakkelijk om hun eetgedrag te veranderen. Daarom bouwt Verdify gestaag aan een systeem dat Bossenbroek omschrijft als 'actionable meal inspiration', direct bruikbare maaltijdinspiratie.

"We willen de mentale obstakels wegnemen om gezonder te eten", zegt Bossenbroek.

Het begint met een persoonlijk profiel, waar je als consument (vooralsnog gratis!) je gegevens invult over allergieën, leefstijlvoorkeuren, voedingsvoorschriften gekoppeld aan bepaalde medische condities, smaakvoorkeuren, hoeveel je beweegt, wat je eetroutine is, aan welke keuken je de voorkeur geeft en of je specifieke voedingsbehoeften hebt. Op afzienbare termijn komen daar, via een aantal partners, ook gegevens bij uit bijvoorbeeld je wearables (fitbit, smartwatch) over je DNA, vitamineniveaus, je microbioom en bloedwaarden.

De 'Swapmeals'-software van Verdify koppelt de data uit je persoonlijk profiel direct aan recepten, en past die op maat aan jouw voorkeuren aan. Geen filter dus, maar een actieve 'uitruil'
En dan begint de de lol, want de 'Swapmeals'-software van Verdify koppelt de data uit je persoonlijk profiel direct aan recepten, en past deze op maat aan jouw voorkeuren aan. Geen filter dus, maar een actieve 'uitruil'. Ben je allergisch voor selderij? Dan vervangt Swapmeals de selderij in het recept voor een alternatief. Moet of wil je glutenvrij eten? Geen probleem voor Swapmeals. De software past de receptuur naadloos aan.

Op dit moment zitten er al ruim 1.000 'swap'-recepten in Verdify's aanbod en daar maken 40.000 consumenten, uit alle leeftijdsgroepen, dankbaar gebruik van. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die gezond willen eten, of zich aan eetregels moeten houden in verband met een medische aandoening, hun levensovertuiging of de (top)sport die ze bedrijven.

Op korte termijn wil Verdify nog meer bestaande receptensites koppelen, zoals het beroemde Great British Chefs en op die manier snel opschalen door nieuwe inspiratiebronnen te ontsluiten voor grote groepen consumenten. Voor de koppeling aan Verdify en de swap-tool is slechts een enkele regel code nodig. De waarde van de service breidt er echter geweldig door uit.


Product placement
De volgende stap voor Verdify is de link naar retailers, waar de ingrediënten voor op maat gemaakte recepten te koop zijn. Geautomatiseerde boodschappenlijstjes zijn één ding, maar je kunt ook denken aan future fit product placement, sluikreclame die het brein beïnvloedt maar alleen voor producten die als OK kunnen gelden. Daar zit één van de onderdelen van het verdienmodel van Verdify. In de praktijk houdt het in dat in het recept je suggereert om een bepaalde 'merk'-komkommer te gebruiken voor de komkommer-peer-sla soep. Bossenbroek schaamt zich er echt niet voor: "Je kunt zo ook laten zien dat gezond eten niet duur hoeft te zijn. Of het zelfs mogelijk te maken dat mensen sparen door gezond te eten." Die komkommer kan immers ook een aanbieding zijn.

Data
Alles valt en staat met de data die Verdify tot zijn beschikking heeft en kan en mag verwerken. Daar komt een hoog aandeel vertrouwen bij kijken. Want hoewel van de deelnemers aan het webinar 82% aangeeft Verdify te willen gebruiken, zullen ze dat alleen doen als ze erop kunnen vertrouwen dat de onderliggende algoritmes kloppen. Dat is de reden, vertelt Fleur Pasman, dat Verdify uitsluitend gebruik maakt van evidence based kennis, gebaseerd op voedingsrichtlijnen, onderzoek door diëtisten en artsen. Het voedingskundige team analyseerde de impact van diverse voedingspatronen op de gezondheid en verwerkte dat in de algoritmes die aan de Swapmeals ten grondslag liggen. Uitgangspunt voor de 'planeetgezondheid' is het EAT-Lancet dieet.

Het bedrijf geeft op zijn platform alle openheid over de herkomst van de gebruikte data. En uiteraard zijn de data van de deelnemers afgeschermd door user consent en control, en data handling agreements. Zorgvuldigheid op het gebied van privacy en delen van (medische) gegevens staat hoog in het vaandel.

'Geen vlees'
Een laatste punt: hoe zit het nu met het 'beter voor de planeet'? Simpel, zegt Pasman. In de 'Swapmeals' wordt geswapt met seizoens- en lokale producten. Die hebben een lagere footprint. Bij de product placement suggesties is Verdify streng: geen vlees. Dat is een hele duidelijke verduurzamingsmaatregel en dan hoeft de consument zich het hoofd niet te breken over de vraag of zij het duurzaamste, diervriendelijkste of goedkoopste stukje vlees moet kiezen.
Dit artikel afdrukken