Dat schrijft OneWorld over een rapport Certified Unilever Tea. Small cup, big difference? dat SOMO en LIW vandaag lanceren.

OneWorld: Theeplukkers op Unilever's eigen plantage in Kenia hebben last van corruptie en seksuele intimidatie door chanterende werkopzichters, discriminatie en slechte huisvesting. Ook beklaagden velen zich erover dat ze geen zicht hadden op een vast contract met bijbehorende betere arbeidsvoorwaarden. Het bedrijf ontloopt vaste dienstverbanden door werknemers voor een periode van minimaal een maand te ontslaan waarna ze weer aangenomen worden.

SOMO-onderzoeker Sanne van der Wal: 'De bevindingen uit ons nieuwe onderzoek roepen twijfels op over de betrouwbaarheid van het Rainforest Alliance keurmerk. Toch heeft dit onderzoek niet primair de intentie om de betrouwbaarheid van keurmerken in twijfel te trekken en daarmee de groei van keurmerken in deze sector te remmen. Wel denken we dat het creëren van meer helderheid over de effectiviteit van de keurmerken in ieders belang is. En daarmee maakt dit onderzoek een begin.' SOMO en LIW pleiten echter voor meer onderzoek naar de werking van keurmerken in de praktijk. Daarnaast bevelen ze Rainforest Alliance en de bedrijven die met dit keurmerk werken aan om de gevonden problemen beter te onderzoeken en tegen te gaan.


Lees meer op OneWorld.

Fotocredits: OneWorld
Dit artikel afdrukken