Het leek er even op alsof de Farmers Defence Force de trekkers weer zou laten starten om actie te voeren tegen het kabinetsbesluit. In plaats daarvan bracht de organisatie maandagavond laat een voorstel naar buiten om de stikstofwetgeving aan te pakken. De Kritische Depositiewaarde (KDW) moet plaatsmaken voor een Stikstofdepositiewaarde (SDW). Omdat zoiets even duurt, mag er onderwijl een noodwet van kracht worden. Zo kan Nederland van het slot.
De FDF schrijft in een persbericht dat de Kritische Depositie Waarde (KDW) 'juridische drijfzand' is dat overheid en boeren verdeeld houdt.
In plaats van de KDW stelt de FDF de SDW voor. Die moet als referentiedatum 1 juli 2015 krijgen. Boeren die op die datum een Natuurbeschermingsvergunning hadden, houden deze onherroepelijke vergunning.
De SDW telt alle berekende depositie van alle sectoren die er op 1 juli 2015 was bij elkaar op: landbouw, mobiliteit, industrie, bouw en overige. Het cumulatieve aantal mollen dat uit die optelsom komt, is de nieuwe Stikstof Depositie Waarde (SDW). Die mag nooit stijgen, conform de eisen van de Europese Habitat- en Vogelrichtlijn en uitspraken van de Raad van State.
Het door de boeren gehate rekenmodel Aerius om de stikstofdepositie te berekenen mag blijven, zodat de vergunningverlening kan doorlopen. "Heel Nederland kan met de SDW snel van het stikstofslot!", schrijft de FDF.
De FDF somt de regelingen rond SDW in acht punten op:
"In plaats van te wachten met het verlagen van de depositie op stikstofgevoelige natuur, beginnen we daar vandaag al mee!" zegt de FDF.
Het voorstel klinkt elegant en stelt de facto voor de industrie en mobiliteit even hard te laten krimpen in berekende depositie als de landbouw. Voor sectoren buiten de landbouw zal dat even schrikken zijn, omdat ze volgens het voorstel geen depositie kunnen kopen van de landbouw. De FDF wil immers schotten tussen de sectoren om blijvers daarbinnen depositie binnen de eigen sector te laten kopen.
Het voorstel is een antwoord op de oproep van Remkes om te komen tot een juridisch eenduidige vervanger van de strenge Kritische Depositiewaarde. De FDF vervangt die door eisen in de vorm van reductiepercentages aan de berekende deposities en laat het rekenmodel waarvan de wet zich bedient ongemoeid.
Dit artikel afdrukken
In plaats van de KDW stelt de FDF de SDW voor. Die moet als referentiedatum 1 juli 2015 krijgen. Boeren die op die datum een Natuurbeschermingsvergunning hadden, houden deze onherroepelijke vergunning.
De SDW telt alle berekende depositie van alle sectoren die er op 1 juli 2015 was bij elkaar op: landbouw, mobiliteit, industrie, bouw en overige. Het cumulatieve aantal mollen dat uit die optelsom komt, is de nieuwe Stikstof Depositie Waarde (SDW). Die mag nooit stijgen, conform de eisen van de Europese Habitat- en Vogelrichtlijn en uitspraken van de Raad van State.
Het door de boeren gehate rekenmodel Aerius om de stikstofdepositie te berekenen mag blijven, zodat de vergunningverlening kan doorlopen. "Heel Nederland kan met de SDW snel van het stikstofslot!", schrijft de FDF.
De FDF somt de regelingen rond SDW in acht punten op:
- De PAS melders / Interimmers en knelgevallen, moeten gelegaliseerd worden via een goede, landelijke, vrijwillige opkoopregeling voor alle diercategorieën
- Uitbreiding kan na implementering van de SDW, alleen door middel van extern- of intern salderen
- Er komen schotten tussen sectoren bij salderen (industrie/MKB-verkeer-landbouw-bouw-overige)
- Afroming maximaal 30% bij extern salderen. Hiermee is afname van depositie gegarandeerd (conform uitspraak RvS die inspanningen van de overheid op dat terrein vereist)
- De overheid moet vergunningverlening voor uitbreiding van de ‘blijvers’ garanderen
- Andere sectoren garanderen hun natuurlijke afname (zelf in te vullen hoe)
- Alle sectoren worden gelegaliseerd met Nb-vergunningen
- Er komt geen zonering van rode, oranje, gele en groene landbouwgebieden, zoals Remkes voorstelde: niet provinciaal of gemeentelijk.
"In plaats van te wachten met het verlagen van de depositie op stikstofgevoelige natuur, beginnen we daar vandaag al mee!" zegt de FDF.
Het voorstel klinkt elegant en stelt de facto voor de industrie en mobiliteit even hard te laten krimpen in berekende depositie als de landbouw. Voor sectoren buiten de landbouw zal dat even schrikken zijn, omdat ze volgens het voorstel geen depositie kunnen kopen van de landbouw. De FDF wil immers schotten tussen de sectoren om blijvers daarbinnen depositie binnen de eigen sector te laten kopen.
Het voorstel is een antwoord op de oproep van Remkes om te komen tot een juridisch eenduidige vervanger van de strenge Kritische Depositiewaarde. De FDF vervangt die door eisen in de vorm van reductiepercentages aan de berekende deposities en laat het rekenmodel waarvan de wet zich bedient ongemoeid.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nico Gerrits, het is een originele en eenvoudige gedachte.
Jij zult Aerius maar niks vinden, maar kijk eens anders: welk kwaad kan het model in deze opzet?
Dick, de stompzinnigheid is niet meer te bevatten.
Nico, kun je dat iets nader toelichten?
“Het cumulatieve aantal mollen dat uit die optelsom komt, is de nieuwe Stikstof Depositie Waarde (SDW)”.
- Dat is gewoon de huidige, met het foute OPS model berekende, achtergronddepositie
“Die mag nooit stijgen, conform de eisen van de Europese Habitat- en Vogelrichtlijn”
- In de VHR komt het begrip stikstof niet voor. De VHR eist iets heel anders, n.l. dat de kwaliteit van habitattypen niet achteruit mag gaan.
“en uitspraken van de Raad van State.”
- Laat die maar buiten beeld vanwege tenenkrommend gebrek aan getalsbegrip
"Heel Nederland kan met de SDW snel van het stikstofslot!"
- Als Aerius niet in de prullebak gaat verandert er niets.
Ad 1 We kopen dus de ene boer uit om de andere een vergunning te geven. Ha HA HA
Ad 2 Kan nu ook al – hoewel extern salderen niet zonder meer mag van de Habitatrichtlijn, maar Nederlandse juristen lijken dat niet te snappen.
Ad 3 Prima, NH3 is geen NOx. Toch belangrijk om dat nog eens op papier te zien bevestigd.
Ad 4 Kan nu ook al
Ad 5 Dat wordt een juridisch moeras. Waar haalt de overheid depositieruimte vandaan als alle blijvers willen uitbreiden. Of, sommige blijvers mogen wel en andere niet.
Ad 6 Dat geloof je toch niet?
Ad 7 Als iedereen toch een vergunning krijgt kun je het hele gedoe gewoon afschaffen.
Ad 8 Alles blijft zoals het was.
"In plaats van te wachten met het verlagen van de depositie op stikstofgevoelige natuur, beginnen we daar vandaag al mee!"
- Als er niet extern wordt gesaldeerd wordt er niet afgeroomd en gaat de depositie niet omlaag. Ijdele hoop dat het zoden aan de dijk zet.
“Het voorstel klinkt elegant en stelt de facto voor de industrie en mobiliteit even hard te laten krimpen in berekende depositie als de landbouw”.
- Het stelt de facto niets en is wishfulll thinking.
“en laat het rekenmodel waarvan de wet zich bedient ongemoeid”
- het werkelijke probleem wordt dus niet opgelost. Zoals ik al eerder op FL heb uitgelegd is de KDW het probleem niet.
Toch weer knap, waar Remkes 60 A4 voor nodig heeft, kan FDF het in een A4. Geen acties; “in den Niederlande nichts Neues”.