imageHet Voedingscentrum is een campagne gestart om consumenten te helpen bij hun keuze voor vet. Het is daarbij de bedoeling dat mensen producten met verzadigd vet laten staan en daarentegen producten met het gezondere onverzadigd vet kopen. Centraal staat het ezelsbruggetje: Onverzadigd vet = Oké, Verzadigd vet = Verkeerd. Op het etiket is veel informatie te vinden die kan helpen om gezonder te eten. Uit een enquête onder 2150 bezoekers van de website van het Voedingscentrum blijkt dat 78% regelmatig tot altijd het etiket leest als ze eten en drinken kopen. Daarvan zegt nagenoeg iedereen dat de informatie die ze lezen invloed heeft op hun aankoop.

Bijna de helft let echter vooral op de houdbaarheidsdatum. 24% kijkt vooral naar de calorieën. Als consumenten verder lezen, kijkt slechts 8% naar de hoeveelheid verzadigd vet in een product. Maar die informatie over vet is van groot belang. 9 van de 10 mensen eten namelijk nog te veel verzadigd vet. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.

Vettest en Vetwijzer
Het Voedingscentrum is daarom een nieuwe campagne gestart om mensen te helpen bij het maken van de keuze voor vet. Centraal staat het ezelsbruggetje: Onverzadigd vet = Oké, Verzadigd vet = Verkeerd. Onderdeel van de campagne is verder de online Vettest. Na het doen van die test krijgt men tips om het eetpatroon te verbeteren. Daarnaast kan men de Vetwijzer downloaden. Deze brochure geeft uitleg over de verschillende soorten vet. Ook bevat de Vetwijzer een tabel met producten waarin veel verzadigd vet zit én alternatieven met weinig verzadigd vet.

Bron: voedingscentrum
Dit artikel afdrukken