Tijdens de coronapandemie kende de groei van biologische producten en vleesvervangers bijna geen grenzen. Maar geschrokken door de inflatie en koopkrachtdaling blijken consumenten flink het mes te zetten in hun uitgaven aan biologische producten en vleesvervangers.

"Iedereen dacht aan zijn gezondheid, aan bewust eten", zegt Roosmarijn Saat van de biologische supermarkt Gimsel in Rotterdam op de NOS. "Toen hadden we de wind enorm mee. Nu denken mensen toch vooral aan hun portemonnee." Volgens marktonderzoeksbureau GfK is de daling vooral merkbaar bij reformzaken en natuurwinkels, en nog nauwelijks bij de supermarkten. Maar bij de speciaalzaken is sinds de zomer de groei er echt uit, bevestigt koepelorganisatie Bionext.

Vleesvervangers 5% in de min
Ook landbouworganisatie LTO onderkent de verschuiving in het consumentengedrag; "Met de energierekening in het achterhoofd laten mensen toch het speciale, lokale product liggen om voor de goedkopere optie te gaan", zei LTO-voorzitter Sjaak van der Tak. Goedkoper, dat zijn bijvoorbeeld gangbare eieren in plaats van biologisch, vrije uitloop of met een Beter Leven-keurmerk. En, nog een trendbreuk, weer gewoon vlees in plaats van vleesvervangers.

Marktonderzoeksbureau IRI signaleert dat de verkopen van vleesvervangers ook instorten. Groeiden die in 2020 zelfs nog met 34%, inmiddels zit de vleesvervangerverkoop 5% in de min. "En dat terwijl de prijzen wat naar elkaar toe zijn gekropen. Vorig jaar waren vleesvervangers nog 30 procent duurder dan vers vlees en wild en gevogelte, nu is dat 20 procent", zegt IRI-onderzoekster Sjanny van Beekveld.

Ook productkwaliteit speelt een rol
Ook hier spelen onzekerheid over de (financiële) toekomst en laag consumentenvertrouwen een rol. "Wij zien dat consumenten nu vaak teruggrijpen naar traditionele recepten. Gewoon vlees dus. Dat is jammer," zegt Kees van den Heuvel van huismerkvleesvervangerproducent Schouten Europe. Al speelt er in zijn optiek nog een ander 'dingetje': "Wij weten dat mensen best bereid zijn om de stap naar vleesvervangers te zetten. Maar het gebeurt nog te vaak dat consumenten teleurgesteld zijn over de smaak. Die moet beter."
Het vervangende product verliest ook omdat de kwaliteit domweg nog niet goed genoeg is.
  • Deel
Druk af