Boer Armando uit Barneveld (Gelderland) houdt al zijn leven lang kalveren die bij hun moeder mogen blijven drinken. Maar hij kreeg er er niets extra's voor omdat er nog geen herkenbaar merk voor bestond. Hoewel burgers het graag, het kalf bij de koe, drinken de kalveren jaarlijks 1.000 liter melk waar hij niets voor krijgt en heeft de melk van de moederkoe een lager vetgehalte. Dat zijn twee forse posten die hem minder geld opleveren, op dit moment zo'n €600 per koe met kalf.

Zij heet Janina van der Drift en wist niets van boeren maar wel alles van marketing. Ze was accountmanager voor zeep-, was- en schoonmaakmiddelen bij Unilever. Een koe die melk geeft zonder ooit haar kind te zien, vond ze onprettige gedachte. Daar wilde ze iets aan doen. Zo bedacht ze kalver-liefde om haar passie en haar vaardigheden dichter bij elkaar te brengen. In juli van dit jaar startte ze het bedrijf.

Haar merkmelk van koeien met een zogend kalf is binnenkort bij Albert Heijn in de winkel te vinden. De melk wordt verwerkt door Weerribbenzuivel van biologische boer Klaas de Lange in Overijssel.

0,003% om mee te beginnen
In Nederland zijn zo’n 45 melkveehouders die hun kalveren na geboorte bij de koe laten lopen. Van der Drift wist naast Armando uit Barneveld een boer uit Overijssel en een boer uit Drenthe te overtuigen om hun melk via Weerribben in haar merkpakken te stoppen. Ze hoopt uiteindelijk 500.000 liter op jaarbasis te kunnen produceren. Zo'n 35% van de Nederlandse melkplas van een kleine 14 miljard kilo wordt in Nederland tot melk en andere zuivelproducten verwerkt. Kalver-liefde.nl zal daar dan ook nog maar een heel klein druppeltje van uitmaken (minder dan 0,003%).

Deelnemende boeren krijgen een premie van vijf cent per liter. Van der Drift verwacht dat Kalverliefde voor iets meer dan €2 in de supermarkt komt te liggen. In De Telegraaf benadrukt Van der Drift: "Ik vind het belangrijk dat de boeren er ook iets extra’s aan overhouden. Nu bestaat er nog geen extra premie voor boeren die hun kalveren bij koeien laten lopen.”

Gratis promotie
Opvallend is natuurlijk dat geen van de traditionele zuivelcoöperaties dit marktsegment tot op heden zag zitten. Recent werd er door Dier&Recht gratis promotie voor gemaakt door het scheiden van koe en kalf in een campagne tegen de melkveehouderij als probleem te thematiseren. Tot die campagne dacht het grote publiek dat koeien vanzelf melk geven. Een koe moet net als een mensenvrouw een kind krijgen om melk te kunnen geven. Bij een koe wordt het kalf echter direct bij de moeder weggehaald omdat ze zich er anders aan gaat hechten, de scheiding vervolgens lastig wordt en stalsystemen niet ingericht zijn op kalveren bij het moederdier. Waar echter Dier&Recht de scheiding tot ernstig dierenleed ziet leiden, is de rechter daar niet van overtuigd.
Dit artikel afdrukken