Terwijl Danone's Actimel het risico loopt op een rechtszaak, deden wij een (g)advertentie-onderzoek naar Yakult, Actimel's grote concurrent in probiotische yoghurtdrankjes.

Rolf Hartogensis monteerde de shots helemaal kaal. Zonder loopshots. Zonder vergezichten met daaronder dramatisch aanzwellende muziek. Zonder de scenes met de fiets over de gracht en zonder het bustochtje naar de laboratoria. Zonder de maandenlange test op een van de redactiekatten die volgens de dierenarts al jaren een ernstig darmfloraprobleem heeft en nu weer echte drollen in plaats van bagger poept dankzij een gericht probiotisch poedertje van het Amsterdamse bedrijf Winclove.
In vijf minuten krijg je de essentie te zien van wat op TV een half uur programmatijd kost.

We spraken met Pieter Pekelharing van Winclove en met dr. Karin Koning die vorig jaar aan de universiteit van Maastricht promoveerde op probiotica. Beiden vertelden ons een opmerkelijk verhaal. Er klopt niets van de manier waarop de officiële Europese voedselveiligheidswaakhond EFSA met voedingsclaims om gaat. Iets na minuut 4:10 slaat de gong en val ik van mijn stoel: Karin Koning stelt zonder voorbehoud dat probiotica in de vorm van yoghurtdrankjes medisch in orde zijn, maar als voedingsmiddel niet gezond mogen worden genoemd. Pieter Pekelharing geeft de uitsmijter. De EFSA is weliswaar bevoegd, maar ondeskundig.

Consumenten weten het niet meer. Consumenten-
organisaties en waakhonden blaffen door elkaar. Onderwijl wordt u wordt dom gehouden omdat onze enige echte voedselwaakhond ook de weg kwijt is. Daarom krijgt u er straks een operetteproces bij cadeau.

Over de toekomst van de (g)advertentie: we zoeken een productiebedrijf dat het concept met ons wil groot maken op TV. Eerlijke en echte informatie hebben we zat, het publiek heeft er recht op. Dit moet veel groter en dat vergt meer professionele handen en wat geld. Gewoon even mailen: redactie@foodlog.nl

Untitled from dickfoodlognl on Vimeo.






Dit artikel afdrukken