Mealhero, dat was de 'slimme stomer' waarmee zelfs de grootste kluns gezonde, snelle maaltijden op tafel kon zetten. Het bedrijf kende tijdens de coronapandemie een explosieve groei. Met een gelikte app, maaltijdboxen die je zelf samen kon stellen, iedere week nieuwe maaltijden en natuurlijk die zelf ontwikkelde slimme stomer rolde Mealhero razendsnel over België en Nederland uit. De start-up haalde er €900.000 voor op bij investeerders.

Ook de Foodlog-redactie kreeg een apparaat en een maaltijdbox op proef. Ik mocht zelf uit het assortiment (van zo'n 500 verschillende maaltijdcomponenten) 6 maaltijden samenstellen. Die arriveerden uiteindelijk ook, rijkelijk laat omdat de logistiek nog niet, zoals ze dat in België zeggen, helemaal 'op punt' was. Maar nog altijd diepgevroren.

De stomer bleek een fors apparaat dat je met water moet vullen. Wat maakte 'm nou 'slim'? Eén aanraakgevoelige knop die ook nog eens de Mealhero labels op de diepvriesbakjes bleek te kunnen scannen. Je stelt je maaltijd samen door 3 bakjes uit te kiezen, eentje met een vlees of vis-component, eentje met groente en eentje met koolhydraten. Dan houdt je ieder bakje voor de knop en er gebeuren 2 dingen: ten eerste geeft het apparaat aan in welk van de 3 stoombakjes je de inhoud moet plaatsen en hoe lang de bereidingstijd zal zijn. En ten tweede brengt de stomer de gekozen bakjes in mindering op de voorraad die je in de app nog hebt staan. En dat beperkt meteen het gebruik. Je kunt echt alleen maar de bakjes van Mealhero gebruiken. Zelf iets stomen? No way. Een bakje hergebruiken? Lukt ook niet.

De stoomgerechten waren goed op temperatuur en prima te eten. Maar ja, het is kant-en-klaar eten uit de diepvries. Zonder knapperige of krokante kantjes of rood gebakken stukje rundvlees. Dan kook ik toch liever zelf. Vooral ook omdat bij het stomen flink wat inhoudsstoffen naar het stoomwater bleken te lekken. Het was nogal een knoeiboel.

Mealhero na het stomen knoeiboelKnoeiboel na het stomen


Dus zonder hartzeer verdween de slimme stomer weer uit huis. Conclusie: je moet wel erg niet kunnen koken om Mealhero te willen, dit soort leuke filmpjes ten spijt:



Forse verliezen
Nu blijkt het doek dus gevallen voor Mealhero. Ondanks de fikse prijs - huren van de stomer kostte €5 per maand, en dan moest je de maaltijden nog bestellen. Die kwamen op gemiddeld €8 per persoon. Dat tikt toch fors aan, zeker als je de concurrentie met maaltijdboxen als HelloFresh aan zegt te gaan. Ondanks de ervaring die de start-up aan boord wist te halen in zijn raad van bestuur, waar onder anderen Jan Haspeslagh van de Belgische diepvriesgigant Ardo, Peter Van Praet, de oprichter van de spaghettirestaurantketen Bavet en Xu Zhong Yuan, de oprichter van Deliverect deel van uitmaakten. En ondanks de investering van €900.000 van 2 jaar geleden. Die is volledig verdampt: Mealhero blijkt vorig jaar €2,5 miljoen rode cijfers geschreven te hebben.

Het opvallendst in dit trieste verhaal is toch wel dat Mealhero zijn klanten niets heeft laten weten. Het faillissement werd namelijk al 31 augustus aangevraagd. Klanten maakten zich zorgen, want maaltijdboxen werden niet geleverd en nieuwe abonnementen waren niet te starten, meldde HLN. Inmiddels heeft de Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Eva De Bleeker, gedupeerde klanten opgeroepen hun machtiging en abonnement stop te zetten en zich bij de curator te registeren als schuldeiser. "Voor de stoomtoestellen van Mealhero moet de curator zo snel mogelijk een oplossing communiceren, zodat consumenten weten wat ze met de stomer moeten aanvangen,” aldus De Bleeker.

Want ja, als je 'm niet gebruiken kunt, is die slimme stomer een domme sta-in-de-weg.
Dit artikel afdrukken