Wie 100 kilometer in een gemiddelde stekkerauto rijdt, betaalt bij thuisladen bijna €16. Wie dat doet in een gemiddelde middenklasse benzineauto betaalt iets minder dan €15. Dat concludeert de Telegraaf uit de verbruikscijfers van de ANWB.
Een woordvoerder van bureau EVConsult noemt de situatie "zeer onwenselijk". Het bureau staat overheden en bedrijven bij om het gebruik van elektrisch auto's te bevorderen en noemt het belangrijk dat elektrisch rijden "financieel aantrekkelijk blijft.” Het bureau ziet veel elektrische rijders hun eigen laadpaal niet meer gebruiken omdat laden aan openbare laadpalen goedkoper is. Dat prijsverschil zal vanzelf verdwijnen, omdat de hogere gasprijs zich ook vertaalt in dure stroom aan de openbare laadpaal.
Uiteraard is de hogere stroomprijs het gevolg van het dure gas, zodat de fossielvrije rijder door de Oekraïne-crisis en het gemorrel van de Russen aan pijplijn Nord Stream 1 ontdekt dat hij nog altijd gewoon fossiel rijdt.
Schrijnend advies
EVConsult vraagt om subsidie voor de toch al vaak wat rijkere stekkerautorijder omdat die anders weer voor fossiel in zijn tank gaat. In het licht van de steun aan mensen die het echt nodig hebben, spreekt EVConsult een schrijnende wens uit. Het kabinet heeft al voldoende moeite om de schaarse miljarden ter compensatie van de inflatie (13,6% over augustus) eerlijk te verdelen.
Rijden op stroom van eigen zonnepanelen zou een beter advies zijn, ook al gaat die weer af van het huishoudelijk gebruik. Ook is stroom van de daken van tankstations en desnoods die van buren, boeren en fabrieken denkbaar als zij de stroom van hun daken over hebben en niet op vrije markt kunnen of willen verkopen.
Met de beschikbare hoeveelheid zonnestroom komt de stekkerrijder misschien niet zo ver, maar energie is nu eenmaal schaars. Het leert de automobilist beter met de werkelijkheid om te gaan en houdt de compensatie voor zijn hoge energierekening beschikbaar voor mensen die het echt nodig hebben.
Een woordvoerder van bureau EVConsult noemt de situatie "zeer onwenselijk". Het bureau staat overheden en bedrijven bij om het gebruik van elektrisch auto's te bevorderen en noemt het belangrijk dat elektrisch rijden "financieel aantrekkelijk blijft.” Het bureau ziet veel elektrische rijders hun eigen laadpaal niet meer gebruiken omdat laden aan openbare laadpalen goedkoper is. Dat prijsverschil zal vanzelf verdwijnen, omdat de hogere gasprijs zich ook vertaalt in dure stroom aan de openbare laadpaal.
Uiteraard is de hogere stroomprijs het gevolg van het dure gas, zodat de fossielvrije rijder door de Oekraïne-crisis en het gemorrel van de Russen aan pijplijn Nord Stream 1 ontdekt dat hij nog altijd gewoon fossiel rijdt.
Schrijnend advies
EVConsult vraagt om subsidie voor de toch al vaak wat rijkere stekkerautorijder omdat die anders weer voor fossiel in zijn tank gaat. In het licht van de steun aan mensen die het echt nodig hebben, spreekt EVConsult een schrijnende wens uit. Het kabinet heeft al voldoende moeite om de schaarse miljarden ter compensatie van de inflatie (13,6% over augustus) eerlijk te verdelen.
Rijden op stroom van eigen zonnepanelen zou een beter advies zijn, ook al gaat die weer af van het huishoudelijk gebruik. Ook is stroom van de daken van tankstations en desnoods die van buren, boeren en fabrieken denkbaar als zij de stroom van hun daken over hebben en niet op vrije markt kunnen of willen verkopen.
Met de beschikbare hoeveelheid zonnestroom komt de stekkerrijder misschien niet zo ver, maar energie is nu eenmaal schaars. Het leert de automobilist beter met de werkelijkheid om te gaan en houdt de compensatie voor zijn hoge energierekening beschikbaar voor mensen die het echt nodig hebben.
Je moet een stekkerauto opladen met je zonnepanelen, overdag. Ideaal voor nachtwerkers, en neem 's winters je benzineauto.
Goed idee, Joep: twee auto's!
Diesel aggregaatje achterin. 30-40 ct per kwh.
Het is o.h.a. wel goed om publicaties van de Telegraaf over duurzame energie en elektrische auto's grondig te checken. Ik heb geen abonnement op de Telegraaf, dus kan niet zien waarop ze zich hebben gebaseerd. Hebben ze alle kosten meegenomen, of is het alleen op de brandstofkosten gebaseerd?
"Uiteraard is de hogere stroomprijs het gevolg van het dure gas, zodat de fossielvrije rijder door de Oekraïne-crisis en het gemorrel van de Russen aan pijplijn Nord Stream 1 ontdekt dat hij nog altijd gewoon fossiel rijdt. " Een steeds groter deel van de stroom in ons land is duurzaam opgewekt, vooral met zon en wind, en de kostprijs daarvan ligt fors lager dan wat de consument er nu voor betaalt. De stroomprijs is hoog omdat die door regelgeving kunstmatig is gekoppeld aan de gasprijs.
Huib, een vraag aan de hand van een voorbeeld. Ik wek stroom op van mijn zonnepanelen. Mijn kostprijs is 1/10 van de prijs van met gas opgewekte stroom en ik maak voor mijn eigen huis voldoende stroom en rijd geen auto; vermoedelijk heb ik genoeg voor 5 auto's om daar 30.000 km per jaar mee af te leggen. Mijn buren hebben geen panelen en vinden de hun gas-stroom erg duur. Ze bellen aan en zeggen dat ik mijn stroom aan hen moet leveren omdat ik het zo goedkoop kan maken.
Vraag: wat is mijn stroom waard en voor welke prijs verkoop ik die?
De Telegraaf baseerde zich op de ANWB-prijzen voor een gemiddelde auto.