Conflicten over prijsverhogingen tussen supermarktketens en fabrikanten zijn van alle tijden. Maar door de huidige ongekende kostenstijgingen zal de strijd waarschijnlijk harder zijn dan ooit. Waar het meestal om jaarafspraken gaat, kloppen leveranciers nu vaker aan om tariefaanpassingen.

Verdedigers van de koopkracht
Retailers werpen zich op als verdedigers van de koopkracht en waken voor buitensporige prijsstijgingen. In Frankrijk bevroor de hypermarktketen E.Leclerc in april de prijzen van basisproducten al voor 120 dagen; in Nederland deed supermarktorganisatie Dirk dat begin deze week voor 100 producten. Dat verplicht fabrikanten mee te gaan, maar die kunnen niet altijd volgen zei directeur Cees-Jan Adema van de koepel FNLI van levensmiddelenfabrikanten al in januari van dit jaar op Foodlog.

Volgens fabrikanten zijn prijsstijgingen onvermijdelijk wegens de enorme kostenstijgingen voor energie, grondstoffen en lonen.

Er is een verschuiving in de benadering te zien; er wordt vaker voor openheid gekozen over de redenen waarom producten niet meer verkrijgbaar zijn
'Niet beschikbaar'
Producenten trokken tot nu toe vaak aan het langste eind, concludeert De Tijd op basis van cijfers van Daltix. Alle Belgische ketens verhoogden in het tweede kwartaal hun prijzen. Ook vakblad RetailDetail merkt op dat de meeste multinationals er tot nu toe goed in slaagden om kostenverhogingen door te rekenen. Wel is er een verschuiving in de benadering te zien, er wordt vaker voor openheid gekozen. Zo prijkt er nu de Belgische supermarkt Delhaize in het zuivelschap een bordje met 'door moeilijke onderhandelingen met de leverancier zijn meerdere producten tijdelijk niet beschikbaar'. De supermarktketen wil 'op elk moment haar producten tegen competitieve prijzen aanbieden'.

'Koopkracht belangrijk'
Het gaat om producten van Danone. Die zijn niet langer te vinden in de supermarkten van Delhaize en Lidl. Ook met Aldi heeft de Franse zuivelreus een conflict over de inkoopprijzen. Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver verschuilt zich niet over de redenen en licht ze toe. Aan RetailDetail laat hij weten dat de eisen van Danone onhaalbaar zijn en niet met de realiteit stroken. Met het statement wil hij laten zien dat de supermarktketen de koopkracht van de klant belangrijk vindt. "Iedereen moet water bij de wijn doen", aldus Dekelver.
Dit artikel afdrukken