Zouden alle wereldbewoners voortaan 'op z'n Hollands' dagelijks 2,6 kilometer fietsen, dan zou dat jaarlijks (naar schatting) 686 miljoen ton CO2-uitstoot schelen. Met alle voordelen van dien voor de gezondheid door meer beweging en een betere luchtkwaliteit. Dat berekenden onderzoekers die de eerste wereldwijde dataset van fietsbezit en -gebruik per land hebben samengesteld.
De vervoersector is momenteel verantwoordelijk voor een kwart van alle brandstofgerelateerde broeikasgasemissies. De helft van die uitstoot komt van personenauto's. In hun streven om het vervoer koolstofvrij te maken, richten de industrie en overheden zich op elektrische auto's. Alleen al in 2021 werden er daarvan 6,75 miljoen verkocht. Dat weten we, omdat de verkoop van voertuigen elk jaar bijgehouden en gepubliceerd wordt. Maar in de productie en het bezit van die veel oudere, koolstofarme technologie, de fiets, bestond tot op heden geen inzicht.
Daar heeft een internationaal team van onderzoekers, met hun publicatie in Nature Communications Earth and Environment, nu verandering in gebracht. Zo blijkt dat het fietsbezit over het algemeen hoger is in landen met hogere inkomens en hogere middeninkomens. Maar dat blijkt ook te gelden voor het percentage verplaatsingen per auto; een hoog fietsbezit leidt dus niet noodzakelijk tot een hoog fietsgebruik.
Jammer, want fietsen blijkt een heel adequate manier te zijn om de CO2-uitstoot te reduceren. Nederlanders blijken gemiddeld dagelijks 2,6 kilometer op de fiets af te leggen. Trek je dat door naar alle wereldbewoners, zou dat bijna 700 miljoen ton CO2 besparen. Vooruit, ook de Denen worden ten voorbeeld gesteld, zij komen aan 1,6 kilometer per dag. Ook een aanzienlijke besparing: 414 miljoen ton CO2.
Zou iedereen het Nederlandse voorbeeld volgen, dan scheelt dat 20% van de huidige uitstoot van alle auto's ter wereld, zeggen de onderzoekers. Het gezondheidsvoordeel vertaalt zich in 170.000 voortijdige sterfgevallen minder, berekende de Wereldgezondheidsorganisatie eerder. Gaat de rest van de wereld net zoveel fietsen als Nederlanders, dan groeit dat aantal zelfs tot 620.000 minder doden - de toename aan verkeersdoden is daarin meegerekend.
Natuurlijk zijn sommige landen niet geschikt om veel te fietsen. Denk aan streken waar alles ver weg is, aan droge en hete woestijnlanden of koude en heuvelachtige noordelijke streken. Hoe dan ook, er blijven genoeg landen over waar meer fietsen prima kan. Beleidsmakers uit deze landen hoeven volgens de onderzoekers maar naar Amsterdam en Kopenhagen te kijken voor de inrichting van de fietsinfrastructuur.
Wat extra zou helpen, is "een influencer die fietsen cool maakt", zegt hoofdonderzoeker Gang Liu. Internationaal staat de auto nog altijd hoog in aanzien.
Dit artikel afdrukken
Daar heeft een internationaal team van onderzoekers, met hun publicatie in Nature Communications Earth and Environment, nu verandering in gebracht. Zo blijkt dat het fietsbezit over het algemeen hoger is in landen met hogere inkomens en hogere middeninkomens. Maar dat blijkt ook te gelden voor het percentage verplaatsingen per auto; een hoog fietsbezit leidt dus niet noodzakelijk tot een hoog fietsgebruik.
In de 60 landen die in de dataset zijn opgenomen, is het aandeel van het fietsgebruik voor verplaatsingen slechts 5 procentIn de 60 landen die in de dataset zijn opgenomen, is het aandeel van het fietsgebruik voor verplaatsingen slechts 5 procent. Sommige landen hebben gewoonweg geen fietsvoorraad, terwijl andere landen met een hoog fietsbezit, zoals de Verenigde Staten, fietsen meer zien als een vrijetijdsbesteding dan als een vorm van vervoer.
Jammer, want fietsen blijkt een heel adequate manier te zijn om de CO2-uitstoot te reduceren. Nederlanders blijken gemiddeld dagelijks 2,6 kilometer op de fiets af te leggen. Trek je dat door naar alle wereldbewoners, zou dat bijna 700 miljoen ton CO2 besparen. Vooruit, ook de Denen worden ten voorbeeld gesteld, zij komen aan 1,6 kilometer per dag. Ook een aanzienlijke besparing: 414 miljoen ton CO2.
Zou iedereen het Nederlandse voorbeeld volgen, dan scheelt dat 20% van de huidige uitstoot van alle auto's ter wereld, zeggen de onderzoekers. Het gezondheidsvoordeel vertaalt zich in 170.000 voortijdige sterfgevallen minder, berekende de Wereldgezondheidsorganisatie eerder. Gaat de rest van de wereld net zoveel fietsen als Nederlanders, dan groeit dat aantal zelfs tot 620.000 minder doden - de toename aan verkeersdoden is daarin meegerekend.
Natuurlijk zijn sommige landen niet geschikt om veel te fietsen. Denk aan streken waar alles ver weg is, aan droge en hete woestijnlanden of koude en heuvelachtige noordelijke streken. Hoe dan ook, er blijven genoeg landen over waar meer fietsen prima kan. Beleidsmakers uit deze landen hoeven volgens de onderzoekers maar naar Amsterdam en Kopenhagen te kijken voor de inrichting van de fietsinfrastructuur.
Wat extra zou helpen, is "een influencer die fietsen cool maakt", zegt hoofdonderzoeker Gang Liu. Internationaal staat de auto nog altijd hoog in aanzien.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Heel makkelijk praten voor mensen die in het platste land ter wereld wonen. Ik woon in Uganda. Ik kan niet in m'n gewone werkkleding op de fiets stappen, want ik kom bezweet/vies aan.
Zelfs voor ritje supermarkt kan ik niet gaan zonder sportkleding aan te trekken en na tijd te douchen. Naar vrienden gaan in nette kleding wil op de fiets dus ook niet. Daar komt nog bij dat je in Nederland 24u per dag bijna overal kunt fietsen. Hier is het 19:00 donker en is fietsen geen aanrader vanwege veiligheid. Dat geldt voor veel hoofdsteden ter wereld.
Fiets zomaar inruilen voor de auto is dus makkelijker gezegd dan gedaan. Onderzoekers hebben overduidelijk vanuit een (te) Nederlands perspectief gekeken. Het vraagt nogal wat van een land: Fietspaden, straatverlichting, douchjes op het werk en mensen moeten uberhaubt een mountainbike kunnen aanschaffen (is UG kost een fiets met versnellingen algauw 2 tot 10 x gemiddeld maandsalaris).
Een boeiend artikel over fietsen in Frankrijk en Parijs in het bijzonder in de Volkskrant.
Om het heel kort te vertellen: Parijs zou veel baat hebben bij fietsen en de burgemeester (Anne Hidalgo) zou dat ook graag willen. Maar ja, Frankrijk is niet op fietsen ingericht. Gek he, voor het land van de Tour de France?
Wie wel eens in Frankrijk fietst weet dat het niet gevaarloos is. Al helemaal niet in Parijs, waar ik niet zou durven fietsen terwijl je met de fiets zoveel sneller op je bestemming zou zijn.
#5 Dick en #6 Jeroen:
er is een onderzoek met de titel:
Fuelling walking and cycling: human powered locomotion is associated with non-negligible greenhouse gas emissions.
Er wordt geschat dat de uitstoot van broeikasgassen die gepaard gaat met extra voedselinname die nodig is om een kilometer lopen van brandstof te voorzien, varieert van 0,05 kgCO2e/km in de minst economisch ontwikkelde landen tot 0,26 kgCO2e/km in de economisch meest ontwikkelde landen. Emissies voor fietsen zijn ongeveer de helft van die van wandelen.
Directe emissies voor een km autorijden liggen volgens de studie tussen de 0.08–0.21 kgCO2e.
Fietsen lijkt zelfs de voorkeur te genieten boven wandelen. Om een echte goede vergelijking te kunnen maken zouden ook de indirecte emissies moeten worden meegenomen in de vergelijking (productie- en onderhoudemissie van auto, fiets, wandelschoenen per km).
#9 James,
Stad versus stad.
Dorp versus dorp.
Dat is in het vlakke Nederland niet anders. Zelfs voor mij in Soesterberg is Amersfoort centrum 12km en hartje Utrecht 17km. Zeist is 9km, maar dat is ook een dorp in mijn ogen net als Soest.
Soesterberg heeft wel een eigen supermarkt overigens.
Marjan slaat de spijker op de kop. Het vlakke landje en niet vergeten de afstanden.
Boodschappen doen hier betekent 12 tot 15 km. En dat op en neer. Er is geen honderd meter vlak land.