11
Fotocredits: 'IJscoman', Pixabay

FlashIJscoman verdient aan citroenijs

Het is eenvoudig om je ijsverkoper een slechte dag te bezorgen: kies simpelweg het ijs dat het duurste is om te maken. De ijsverkoper schiet er dan bij in, want hij bepaalt de prijs per bolletje aan de hand van een gemiddelde. Wil je hem blij maken, koop dan alleen citroenijs, een goedkope smaak die de duurdere smaken compenseert.

Waarom schrappen ijsverkopers hun dure smaken niet gewoon? IJscoman Pietro Talamini denkt er niet over: “we kunnen er moeilijk helemaal geen duurdere smaken inzetten”. Voorlopig is het dus gewoon genieten van de brede assortimenten aan smaken die ijssalons aanbieden.

Heb je al eens leverworstijs geprobeerd? Als je het niet lekker vindt, geef je het gewoon aan de hond. Bezorg het dier maar eens een blije dag met dit warme weer.

Nu.nl - Als je de ijsverkoper blij wilt maken, moet je deze smaken vooral niet bestellen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl, 3 aug 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Marjan van Lunteren
  • #11
  • 5 aug '22
  • 15:23

#9 Astrid: volgens mij is het antwoord omdat de consument keus wil. En omdat er een enorme winst zit op ijs. Dus ook die dure ijssmaken leveren winst op. Niet zoveel als die goedkope, maar toch genoeg om er mee door te gaan.

Sytske Barkhuis
  • #10
  • 5 aug '22
  • 9:33

Het duurste ijs is pistache en het goedkoopste citroen.
Dat ijsverkopers voor ieder bolletje ijs hetzelfde vragen zie ik als hun eigen keuze.
Net zoals het aantal smaken dat ze aanbieden.

Astrid Spijkers
  • #9
  • 5 aug '22
  • 7:36

#8 Rene: maar de vraag in het artikel is eigenlijk "waarom schrappen de ijsverkopers hun dure smaken niet gewoon?".
De vraag daarop had ik nog niet gesteld, nl: wat zijn dan de dure smaken? Zijn dat al die smaken die ik vroeger bijv niet kende? Zou het dan dus idd beter zijn om die oude 'standaard' smaken gewoon te houden, smaken die iedereen wel lust?

En ja, ik haalde ook al aan waarom er zoveel onzinnige keuzes binnen 1 artikel moet zijn als het nog maar de vraag is of dat ook werkelijk heel goed loopt.

Rene Smit
Rene Smit toerisme & yoga
  • #8
  • 5 aug '22
  • 0:15

Tja, dat is een vraag die je verder kan doortrekken. Waarom moeten er zoveel soorten pindakaas zijn? Zoveel types/merken water?

En zo kan ik nog minstens 10 producten opnoemen waarvan er minstens 10 varianten zijn, zelfs al in een kleine campingwinkel (al overdrijf ik nu waarschijnlijk, vraag me niet om morgen de SPAR-campingwinkel in te gaan)

Dit stukje gaat eigenlijk over 'menu-engineering', je deelt de producten in 4 categorien over 2 assen te weten populariteit en winstgevendheid

Dogs: niet populair, niet rendabel
Vraagtekens: niet populair, zeer rendabel
Cashcows : zeer populair, niet rendabel
Stars : zeer populair, zeer rendabel

En dan speel je met de promotie of met de inkoopkosten om zoveel mogelijk winst te maken.

Astrid Spijkers
  • #7
  • 4 aug '22
  • 20:35

Mijn vraag is: waarom moeten er zo ontzettend veel smaken zijn? Waar is het voor nodig, kopen de mensen het ook werkelijk allemaal of wordt het meeste weggegooid? Weet je hoeveel stroom het kost als een ijssalon 40 smaken heeft die allemaal goed op temperatuur gehouden moeten worden? Ook 's nachts als er nog voorraad is? Als je het bezuinigingsverhaal vanwege 'het klimaat' mee gaat pakken, kun je ook redeneren dat zoveel smaken onnodig zijn, toch?

En als de meest gelifde smaken nu anders zijn, nou dan doen we andere smaken, maakt mij niet uit, ik gaf alleen maar aan dat in mijn jeugd er nu eenmaal minder keus was en we al happy waren met 10 smaken en dat werkte ook prima. Mijn vraag is doodsimpel: waarom is het nodig om tig smaken te hebben wat allemaal stroom-dus energie kost wat ook voor echte nuttige dingen gebruikt kan worden.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.