In The Green House, die flinke kas van 170 meter lang, maken consumenten kennis met het aanbod van de Nederlandse high tech tuinbouw: van een keur aan groente en fruit die niet in de super te vinden is tot de nieuwste technische snufjes als drones die ongewenste insecten doden en snoeiende robots. Het kascomplex was het toneel van de prijsuitreiking van de AGF-productbeoordeling Floriade.

Favo’s van publiek en vakjury
Veredelaars, telers en handelshuizen konden meedoen door hun producten aan te leveren. Bezoekers van The Green House mochten lekker snuffelen en smikkelen, tijdens ‘De week van … ’ (vul aan met een van bovengenoemde producten). Zij kozen hun favoriet en lichtten toe waarom hun duimpje naar deze specifieke groente of fruit ging.

De leden van de vakjury, bestaande uit experts uit de sector, media en horeca onder leiding van specialist onderzoek productkwaliteit AGF Piet Steenbergen, beoordeelde uitgebreider. Zij keken onder andere naar kleur, stevigheid en smaak. Hun kritische blikken, vertaald naar cijfers met twee getallen achter de komma, resulteerden in een producttop-3.

Deze gaat voorin onze prijzenkast
Bij als prijs
De winnaars? Bij sla won Salanova Butterhead rood en bij paprika Femix Seeds Sweet Bite. Van de tomaten won Axia Xylia en van bloemkool Oxin growers. De beste aardbeien komen van Loos Arabella en de beste ananas was van Hillfresh.

Voor de winnaars van een publieks-, bronzen en zilveren prijs was er een fraaie oorkonde. De gouden podiumplek werd bezegeld met een beeldje van een bij, verwijzend naar de Beehold. Dit kunstwerk van twee reusachtige figuren, bedekt met 10.000 bijen, staat midden in de Floriade. Het enorme beeld van kunstenaar Florentijn Hofman toont mens en bij in ultieme samenwerking als icoon voor de toekomst van de groene stad.

Dat prijzen winnen voor de meesten niets nieuws is, blijkt wel uit de vele trofeevitrines van de deelnemers. “Deze gaat voorin onze prijzenkast”, zei een van de winnaars. Een ander was blij met zijn oorkondes, maar ook heel nuchter: “Dit hoort er gewoon bij.”

Een merk helpt consumenten om te beslissen. Het geeft mensen een identiteit
Smaak laat ons groente en fruit eten
Volgens tomatenteler Jos Looije is smaak het belangrijkste om ons consumenten groente en fruit te laten eten. Vertel mensen niet dat groente gezond is, “want die associatie is zo algemeen bekend bij iedereen.” Smaak zit bij de publiekswinnaars wel snor. Dat was veelal de doorslaggevende factor voor een duimpje.

Looije pleit voor het opzetten van merken. Zijn Honingtomaten, dagelijks te proeven op de Floriade, zijn daar een voorbeeld van. Ook Chiquita is een mooi voorbeeld, dat nog steeds investeert om zijn merkwaarde te behouden. “Een merk helpt consumenten om te beslissen. Het geeft mensen een identiteit”, aldus Looije. Zo’n merk vraagt wel wat van de teler, weet hij. “Met een merk manage je de verwachtingen van consumenten. Alleen, het kan zijn dat de oogst niet altijd past binnen die verwachting.” Fruit is een natuurproduct en smaak daarom niet altijd hetzelfde. “De eerste oogst van mandarijnen is de lekkerste, daarna neemt de smaak af.” Na zijn speech over het belang van smaak, gezond eten en de rol van groente en fruit daarin kreeg Looije een flesje wijn - ook een natuurproduct dat kan variëren in smaak.


De allereerste bewegende reclame was van Chiquita in 1940.


Wil je ook komen keuren? Meloen, kool, paddenstoelen en appel/peer staan nog op het programma. Organisator Maurice Wubben, verbinder tussen Floriade Expo 2022 en de AGF-Sector namens GroentenFruitHuis, is alvast laaiend enthousiast over een van de ingezonden meloenen: “Heel zoet, met een zuurtje. Wow!”
Dit artikel afdrukken