Fotocredits: 'Frits van Eerd',
Jumbo
FlashJumbo-baas: ‘Jeetje, waar gaat dat naartoe’
"Normaal gesproken zijn er één of twee grote uitdagingen per jaar. Nu beweegt alles: vastgoed, de juiste mensen vinden, de inkoopprijzen die stijgen. Ik denk wel eens: jeetje, waar gaat dat naartoe? Je moet er bovenop zitten."
Dat zegt CEO Frits van Eerd in het Financieele Dagblad.
De Brabantse supermarktformule uit Veghel die Albert Heijn graag naar de kroon steekt, denkt dat de hoge inflatie consumenten kritischer laat kijken naar wat ze besteden. Het gedrag van consumenten zal veranderen, denkt het bedrijf. "We weten alleen niet hoe snel", zegt financieel directeur Pepijn Van Erp. "Mensen zijn altijd al heel prijssensitief. Als hun portemonnee kleiner wordt, zullen ze andere keuzes gaan maken."
Huismerken worden populairder. En discounters als Aldi en Lidl zullen groeien. In het Verenigd Koninkrijk is die trend al zichtbaar. In Nederland werden boodschappen tussen juni 2021 en 2022 11% duurder.
In Nederland hoopt de regering dat supermarkten het dure stikstofbeleid gaan financieren. Begin september moet minister Staghouwer een plan presenteren om hen zo ver te krijgen.