Het volume van de aankopen in voedingsspeciaalzaken liep in mei 2022 met 5,5% terug ten opzichte van 2021. Consumenten kochten dus minder producten, maar tegen hogere prijzen, zodat ze per saldo flink meer hebben uitgegeven voor hetzelfde product dan een jaar eerder. Dat laten transactiedata van ABN AMRO zien.

Die hogere prijzen worden opgejaagd door de inflatie (in mei op voedingsmiddelen 9,1%, in juni 11,2%). Maar 4 op de 10 consumenten blijken zich door de inflatie toch niet af te laten schrikken en in de speciaalzaak niet op de prijs te letten.

Sterker nog: voor het onderscheidende aanbod met ambachtelijke en hoogwaardige producten is driekwart van de consumenten bereid méér te betalen dan in de supermarkt, millennials voorop.

Uit het onderzoek van ABN AMRO blijkt overigens wel dat de bereidheid tot meer betalen afhankelijk is van de leeftijd en het inkomen van de klanten. Zo zijn 50-plussers bereid 12% meer te betalen, terwijl millennials (consumenten tot 40 jaar) bijna 18% meer willen betalen. Waar 85% van de consumenten met een hoger inkomen bereid is 18% meer te betalen in een speciaalzaak, geldt voor 1 op de 10 consumenten met een lager inkomen juist dat het hogere prijspeil van de speciaalzaak een reden is om minder vaak naar een speciaalzaak te gaan dan voor de coronacrisis.

Hoewel de speciaalzaken tijdens de coronapandemie dus goede zaken hebben gedaan, daalde het aantal voedingsspeciaalzaken de afgelopen 2 jaar. Dat is overigens een al jarenlange trend. In totaal verdwenen er de afgelopen 2 jaar 77 groente- en fruitwinkels, 138 bakkers en 65 slagerijen uit het straatbeeld. De gaten werden opgevuld met winkels die zich richten op het hogere segment met luxe voedingsproducten, zoals chocolade en delicatessen. Het aantal delicatessenwinkels steeg van 506 naar 686, een groei van 35%. Vier op de 5 consumenten vinden dat speciaalzaken meer beleving in het straatbeeld brengen vanwege onder meer hun etalages en diversiteit.
Dit artikel afdrukken