Een laat-zomerse zondagse mijmering. Foodlog.nl bestaat komende winter 5 jaar. In die tijd heeft het van alles uitgehaald. Het liet zien hoe instituten als bijvoorbeeld de Reclame Code Commissie, de Stichting Ik Kies Bewust en het Voedingscentrum functioneren. De wereld is nog altijd Vondel's pijpkaneel waaraan we allemaal zuigen en ons deel krijgen, sommigen een groter dan anderen. Zo groeien relaties nu eenmaal.
Het liet zien dat reclame voornamelijk nept, terwijl er allang weer het nodige over producten te vertellen is.
Het liet zien dat de relatie tussen voeding en gezondheid een onderwerp is dat nog niet eens in de kinderschoenen staat terwijl er bergen beleid voor worden gemaakt.

In vele standjes maakten we duidelijk dat als boeren niets verdienen we straks echt allemaal hetzelfde eten. Ons eten komt dan volledig van multinationale Food Shell's. Voor benzine maakt dat (nou ja, maar dat is weer een ander verhaal) niet uit. Voor eten wel omdat dat én niet leuk is én ons menu heel eenzijdig maakt. Dat laatste zou gezondheidskundig wel eens heel onverstandig kunnen zijn.
Zelfs voor grote jongens als Nestlé en Unilever is het uiteindelijk niet goed omdat straks niemand zich meer kan onderscheiden en de laatste drie ooit elkaar's licht uit moeten proberen te doen.

We zaten dierrechtenactivisten op de huid omdat we voor dieren zijn, maar tegen volksverlakkerij die uiteindelijk de dieren niet vooruit helpt. Politiek heel incorrect lieten we zien dat minder vlees eten niet tot minder vleesconsumptie leidt. Al net zo incorrect lieten we zien dat ons eten niet natuurlijker maar juist met veel meer tech gemaakt zal worden en dat het zaak is als publiek om daarbij te zijn. De ene tech is de andere niet en daar zijn keuzen in te maken.

We probeerden alle ingewikkelde relaties te laten zien tussen al die onderwerpen. Soms bloedserieus, soms fel, soms vrolijk en soms vol azijnpisserige ironie. We lieten zien en probeerden een opinie te vormen op basis van feiten. Maar opinievorming op basis van consensus en eindeloos geklets, is dat nog wel van deze tijd?

We kwamen, en dat is best uniek, niet alleen met kritiek maar ook met oplossingen. De Boerensuper en Kijk-of-het-klopt zijn twee misschien wel te grote. Er waren ook talloze kleintjes. Inmiddels lurken marketeers, strategen en beleidsmakers mee om te zien wat ze eraan hebben. Foodlog.nl is een soort openbaar advies- en onderzoeksinstituut op het gebied van voedsel en voeding geworden.

Terugkijken op vijf jaar foodlog.nl en nadenken over de toekomst brengt een paar gedachten in me naar boven:

1. Moeten we niet gewoon laten zien, tot in het begrijpelijk gemaakte détail, hoe de wereld achter ons eten nationaal en internationaal in elkaar zit? Zonder oordelen, al kunnen we het over elkaars oordelen hebben. Het gesprek zou vooral moeten gaan over de onduidelijkheden en de vragen die wat we laten zien nog oproept.2. Zouden we de oplossingen die we hier verzinnen niet moeten gaan 'doen'? De mensen voor wie ze zijn, zijn te druk en staan onder druk. Iedere dag moeten ze opnieuw overleven en daarom zien ze vooral de beren op de weg en niet de kansen.
Met kleine experimentjes en vallen en opstaan kunnen we laten zien wat ze waard zijn, of misschien ook wel niet. De tijd van papieren tijgers is voorbij, die van het kleine dingetjes in gang zetten is aangebroken omdat er niet maar één Grote Weg naar Rome leidt. Die manier van met heden en toekomst omgaan is te realiseren als er mensen bereid zijn de handen uit de mouwen te steken en creativiteit, diversiteit en beweging de oplossing durven te laten zijn.

3. Kritiek helpt de wereld vooruit, maar niet in de vorm van oeverloze woordenstromen en herhalingen daarvan. Is het niet veel spannender en minder 'oordelerig' als we de oplossingen van makkelijke Prinzipienreiters die met Grote Woorden de wereld verbeelden? Door te laten zien hoe ze uitwerken. Tot in het détail, zodat we ze naast de wereld van puntje 1 kunnen zetten. We hoeven niks meer te vinden van grote, maar letterlijk onvoorstelbare woorden. We kunnen het zien er het onze van vinden en onze echte eigen keuzen maken.

4. Voorzover we dat kunnen zien, trok foodlog.nl de afgelopen 5 jaar vooral de generatie van 40+ en 50+. De nog open toekomst is aan de generatie 25-. 25+ doet al mee aan hoe het is. De energie om te doen zit in de generatie rond de 20. Zouden laten zien, verbeelden, bevragen van wat nog niet helder is en die energie nou niet kunnen leiden tot iets waarin jeugd en kennis van wat er in de wereld omgaat tot iets moois kunnen leiden? Gelukkig trokken we ook die jeugd en ben ik blij met het bestaan van de Nederlandse Youth Food Movement. Van mij mag die invloed veel sterker.

Het zijn wat gedachten. De komende 5 jaar staan al snel voor de deur. Ze moesten maar eens echt spannend worden. In de online en in de echte wereld en met een echt wekelijks foodlogcafé waar we het online gesprek en de échte offline belevenissen af en toe echt kunnen voortzetten zodat dat vreselijke ge-;-) eindelijk ook naar de schroothoop kan.

En ja, ik weet het. Voor wat hierboven staat is niet alleen energie, maar ook geld nodig. Private adviseurs kosten geld. Openbare ook, anders verdwijnen ze.
Dit artikel afdrukken