Flitsbezorger Getir ontslaat wereldwijd 14 procent van het personeel. Ook gaat het bedrijf minder geld uitgeven aan marketing en kortingsacties. Het nieuws volgde een dag na het bericht dat Gorillas 300 kantoormedewerkers ontslaat en nadenkt over stoppen in 4 van de 9 landen waar de flitsbezorger actief is. Ook Zapp komt met maatregelen om de tering naar naar de nering te zetten.

Is dit een kantelpunt voor de flitsbezorgers?

Lang hadden de flitsbezorgers de wind in de rug. Met de lage rentestand klotste het investeringsgeld tegen de plinten. De bedrijven haalden miljarden euro's op bij investeerders. Dat geld werd gebruikt voor grootse reclamecampagnes, het werven van bezorgers, de uitrol van dark stores en het uitdelen van kortingscodes. Met succes.

In november 2021 maakten zo’n 700.000 Nederlandse consumenten wel eens gebruik van flitsbezorging, blijkt uit onderzoek van Kantar. In november 2021 woonde 13% van de Nederlanders in een gebied dat door minimaal één van de grote spelers wordt bediend.

Broekriem
De marktomstandigheden zijn inmiddels veranderd. Door de stijgende rente kunnen bedrijven minder makkelijk aan kapitaal komen. Ook vrezen beleggers een recessie bij geopolitieke spanningen, hardnekkig hoge inflatie en lagere aandelenkoersen. Met dit vooruitzicht is het niet vreemd dat de bedrijven de broekriem even strakker aantrekken. Na consumenten en investeerders moeten de flitsbezorgers de hand op de portemonnee houden en moeten ze de kosten drukken. En ze kijken eerst naar kansrijke, winstgevende markten. Dat zag je ook eerder in de strijd tussen maaltijdbezorgers Foodora, Deliveroo, TakeAway en UberEats. Het is 'winner takes all', maar dan met kleine stapjes. Cash is nu even King.

Maar ik zie gezinnen bij mij in de straat waar de bezorger twee keer per dag langsrijdt. Wij consumenten wisten klaarblijkelijk niet dat we dit wilden
Alleen nog maar vaker
Ik voorspel dat consumenten flitsbezorging alleen nog maar vaker gaan gebruiken. Toen de bedrijven vorig jaar naar Nederland kwamen, dacht ik nog: dit probeert iedereen een paar keer uit, en dan houdt het op. Maar ik zie gezinnen bij mij in de straat waar de bezorger twee keer per dag langsrijdt. Wij consumenten wisten klaarblijkelijk niet dat we dit wilden. De markt is groot genoeg voor verdere groei.

Ook supermarkten en elektronicawinkels zullen er in de toekomst aan meedoen; leveren binnen 15 minuten of binnen een uur. Jumbo, Albert Heijn en de Spar zijn al begonnen. Gall&Gall en Mediamarkt ook.

'Even nadenken'
Dat flitsbezorgers even nadenken over in welke steden en wijken ze snel willen groeien, en met welk assortiment en prijsniveau, is prima. Dat is al 7 jaar lang de aanpak van Picnic. Elke ondernemer kijkt regelmatig naar de potentie van verschillende product-/marktsegmenten en stuurt bij. Zo ook de flitsbezorgers.

Het snel thuisbezorgen van boodschappen is in de basis geen slecht plan. Het hebben van een winkel kost 20 procent van de omzet (vierkante meters, elektriciteit, personeel). De dark stores van de flitsbezorgers kunnen dat goedkoper doen als ze voldoende schaal halen, de dark stores op de juiste locaties beginnen en de inzet van bezorgers- en fietsroutes optimaliseren.

Met de harde ervaringen in de afgelopen jaren is het goed dat de flitsbezorgers nog eens nadenken over de beste 'roadmap' naar winstgevendheid. Er blijven straks maar een of enkele flitsbezorgers over met het meest efficiënte netwerk van dark stores en bezorgers. Een netwerk waarbij ze ook nog eens een stevig gesprek moeten hebben met gemeenten die de overlast zat zijn.

De terugtrekkende bewegingen zijn geen voortekenen van het einde van het flitsmodel. Er zijn nog voldoende mogelijkheden om meer omzet te maken, meer marge te behalen en de kosten te verlagen in flitsbezorging. We gaan nog van alles meemaken.
Dit artikel afdrukken