1
Fotocredits: 'Sushi', Pixabay

Flash‘Mannen lusten geen vis’

De derde en vierde generatie Chinese Nederlanders wil niet meer in het Chin.Ind. familierestaurant werken. De afgelopen tien jaar sloot 20% van die traditionele Chin.Ind. restaurants de deuren. Er zijn er nu nog zo'n 1.600 in heel Nederland. Ze worden op de hielen gezeten door de snel opkomende 'Japanse' afhaal- en bezorgsushiketens. In drie jaar tijd groeide het aantal sushizaken in Nederland van 490 naar ruim 900. Drie ketens timmeren aan de weg: Mr. Sushi van Zhiyang Yip (30, Chinees), SushiPoint van Hajo Bertrand (51, Nederlander) en I Love Sushi van Hee-Loy Yuen (65, Chinees). Alledrie uit het Gooi.

Om aan de kieskeurige Nederlandse smaak - mannen vonden sushi vies, omdat ze geen vis lusten - tegemoet te komen bedachten de ketens 'dezelfde' list: vernederlandsen van de sushi. Rol de rijst met gerookte zalm in rucola, of stop er mango in. Ze deden pizza met ananas na, maar dan als sushi. Dat heeft prima gewerkt.

NRC - Chinees familierestaurant werd sushiketen: de onstuimige groei van de sushifranchise, 23 mei 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jos Koning
Jos Koning socioloog en musicus
  • #1
  • 25 mei '22
  • 13:30

"Mannen lusten geen vis" ? In het artikel in de NRC is dat zo te zien een los idee van iemand die in een restaurant werkt, maar in bovenstaand flash-artikel lijkt het opeens een wetenschappelijke waarheid. Lijkt mij persoonlijk echter grote onzin.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.