Onno van Gent, eigenaar van vraag- en aanbodplatform Foodtruckbooking.com, verklaart de toename uit het feit dat "mobiele keukens in belangrijke mate bijdragen aan de sfeer" van festivals en evenementen.

Festivals en evenementen? In 2020 bracht het coronavirus de - inderdaad hip and happening - foodtruckwereld abrupt tot stilstand. Door de lockdowns werden festivals gecanceld, evenementen afgelast en grootse buurt- of familiefeesten verboden. De afgelopen twee jaar hebben de foodtrucks een 'ware doodsstrijd' geleverd, aldus de Belgische zakenkrant De Tijd.

Kenmerkende eigenschap van veel foodtrucks is dat het kleinschalige ondernemingen zijn, vaak parttime bemand en/of alleen in het zomerseizoen actief. Toen door de lockdowns de festivals van de kalender verdwenen, moesten velen op zoek naar andere inkomstenbronnen. Andersom probeerden creatieve restauranthouders met een foodtruck juist hun keuken nog in de benen te houden.

Maar in een sector waar vóór corona al meer dan de helft (56%) binnen een jaar de lier aan de wilgen hing en de financiën hoe dan ook precair zijn, lieten de faillissementen niet lang op zich wachten. "Ik denk dat meer dan 40 procent van de foodtrucks failliet gaat', zei Fabrice Willot, voorzitter van de Belgian Food Truck Association, in augustus 2020 al. Op tweedehandssites rolden de te koop gezette foodtrucks - gepimpte trucks, oude Citroëns en Mercedes-busjes in felle kleuren - en masse voorbij.

Zouden al die Belgische foodtrucks de Nederlandse gelederen zijn komen versterken? Volgens Van Gent heeft zich inmiddels een professionaliseringsslag afgespeeld. Van de foodtruckondernemers doet zo'n 65% het nu als fulltimer en ook het aantal trucks per onderneming neemt toe. Er is zelfs een foodtruckverzekering beschikbaar, voor wie de premie kan opbrengen.

Onder koel rekenende Nederlandse horeca-professionals is het al jaren geen taboe meer: er zijn te veel tafeltjes in de horeca. Met zo'n 20% minder zou de rentabiliteit van de sector een stuk beter af zijn.
Dit artikel afdrukken