'Duurzaam' wordt het marketingwoord van het jaar 2010. Er zijn serieuze lieden onder de mensen die het propageren, maar het gros is niet te vertrouwen. Waarom zou je bijvoorbeeld vis die al duurzaam was tot 'duurzaam' verheffen en dan roepen dat je weer enorme voortgang hebt geboekt. Dat is doodordinaire commerciele flauwekul. Zeker als je daar organisaties voor nodig hebt die er weer zo broodnodig van moeten leven.
Laten we in 2010 wijs en bescheiden blijven. Duurzaamheid is je gezonde verstand gebruiken. Niet verspillen wat niet verspild hoeft te worden en daar een sport van maken. Voor bedrijven betekent het dat ze doodgewoon moeten uitleggen wat ze doen in plaats van te zeggen dat ze zo 'duurzaam' zijn. Als ze dat goed doen, wordt het snel beter en hoeven er geen hoog abstracte en daarom zinloze klimaattoppen meer te worden gehouden. Want eigenlijk is het heel simpel: als je vertelt wat je doet en je blijkt te liegen of je blijkt ons gezonde verstand aan je laars te lappen, dan is het als bedrijf gauw met je gebeurd. Maar vertel je wat je doet, waarom en hoe precies en nog op een leuke manier ook, dan horen we nog eens wat en gaan we het nog willen ook. Om de echte redenen waarom we het moeten willen.
Op voorspraak van Nick Trachet roept foodlog.nl greenwashing uit tot het foodlog-woord van 2010. Groenwassen is het neppen van echte duurzaamheid om louter financieel gewin en om jou beter te laten slapen. Natuurlijk moet een duurzame wereld geld verdienen, alleen niet ten koste van duurzaamheid. Echt duurzame bedrijven lullen er niet over, maar zijn bescheiden. Ze vertellen gewoon wat ze doen en wat ze beter proberen te doen. Die andere doen gewoon wat ze altijd al deden, alleen wassen ze het nu eerst even groen. Dan kun je weer rustig slapen, want we geloven nou eenmaal graag dat alles kan blijven zoals het is
De redactie wenst de lezers van foodlog.nl een wijs en waakzaam jaar!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Helemaal mee eens. Alleen vind ik een engels woord - greenwashing - ook weer heel erg turbo-/marketing taal. Over inflatie die door Oxfam Novib met De Groene Sint is ingezet, heb ik een stuk op Hollands Glorie geschreven. Hoezo allemaal duurzame chocolade - en wat is dat eigenlijk? Zeker niet groen. Het klopt niet erg. http://hollandsglorie.wordpress.com/2009/12/13/hoe-groen-is-de-groene-sint/
Norbert, misschien aan jou de uitdaging om een beter woord te bedenken en in te voeren? Groenwassen kan natuurlijk best.
Groenwassen (met en zonder pauze) bestaat al in de pers. Google er maar eens op. Logisch natuurlijk. We witwassen ook omdat de Amerikanen gingen whitewashen. Als die gaan greenwashen, gaan wij dus groenwassen.
Die associatie had ik ook wel gelegd, hoor, maar ik had niet gegoogled op groenwassen, want met hoofd in de 15e eeuw, toen deden ze daar niet aan ;-).
"Echt duurzame bedrijven lullen er niet over, maar zijn bescheiden."
Waarom??? Moeten die correcte bedrijven, wachten dat ze gevonden worden door de media of consument? Kun je daarop business bouwen?