Het afgelopen kwartaal daalde het aantal orders van de maaltijdbezorger in Noord-Amerika het meest. Na 2 coronajaren met spectaculaire groei daalde voor het eerst sinds de oprichting in 2000 het aantal bestellingen van het maaltijdkoeriersbedrijf, met 1%. In Noord-Amerika was de daling met 5% het sterkst. Wereldwijd verwerkte het bedrijf 3 miljoen bestellingen minder dan een jaar geleden. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2021 zelfs bijna 10 miljoen minder. De waarde van het totaal aantal orders steeg echter met bijna 4% tot €7,2 miljard. Dat komt doordat gemiddelde bedrag per order licht steeg.

Maaltijdbezorgers profiteerden de afgelopen 2 jaar van coronalockdowns. Consumenten bestelden vaker maaltijden dan anders, ze konden niet uit eten. Nu de horeca weer open is, vloeit de groei weer (gedeeltelijk) weg. Daarnaast hebben beursgenoteerde maaltijdkoeriers last van de stijgende rente en inflatie, die bedrijfswinsten op de beurs minder aantrekkelijk maken. JET heeft daar veel last van. Sinds 31 maart 2021 daalde de koers van JET met 67%, terwijl de AEX in diezelfde periode vrijwel vlak stond. Alle bezorgers hebben last van sterk gedaalde koersen. Het Duitse Delivery Hero staat bijna 69% in de min; het Britse Deliveroo verloor ongeveer 62% van zijn beurswaarde, schrijft het FD.

Aandeelhouders van JET zijn niet blij, zacht gezegd. De jaarlijkse skitrip van het bedrijf voor 5.400 man kostte €15 miljoen en dat zette kwaad bloed. Vooral Grubhub moet het ontgelden. Activistische beleggers drongen er vanwege de tegenvallende resultaten al eerder op aan om Grubhub snel weer af te splitsen of te verkopen. Zonder Grubhub is een aandeel JET meer waard.

Een deel van de beleggers was in juni 2020 al sceptisch, toen JET de overname van Grubhub bekend maakte. Topman Jitse Groen bezwoer dat hij slechts tijd nodig had om Grubhub weer op de rails te krijgen. Groen lijkt zich nu naar de aandeelhouders te plooien door de miljardendeal terug te draaien. In een persbericht schrijft JET op zoek te zijn naar een strategische partner voor, of de gedeeltelijke of zelfs volledige verkoop van Grubhub. Het aandeel steeg meteen met 3%.
Dit artikel afdrukken