Ahold Delhaize moet zijn leveranciers dwingen meer haast te maken met hun klimaatbeleid. Het bedrijf moet van de 28.000 producten die het alleen al in Nederland verkoopt, de klimaatimpact inzichtelijk maken en aangeven hoe die gereduceerd kan worden. Dat kan alleen door diep in de processen van toeleveranciers te duiken. Op 15 april wil actie-organisatie Milieudefensie duidelijkheid, anders stapt ze mogelijk naar de rechter.
Milieudefensie eist van de Belgisch-Nederlandse supermarktorganisatie dat deze actie neemt om haar toeleveranciers sneller te vergroenen. Dat zal de milieuorganisatie duidelijk maken tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize die woensdag aanstaande plaatsvindt.
Milieudefensie vindt dat Ahold Delhaize zich verantwoordelijk moet maken voor de uitstoot van zijn leveranciers. Wat het bedrijf zelf doet aan klimaatsparende maatregelen in eigen huis, is zwaar onvoldoende volgens de NGO. De uitstoot van de ingekochte producten bepaalt vermoedelijk zo'n 95% van de totale uitstoot die een supermarktconcern veroorzaakt in de wereld via zijn zogeheten scope 2 en scope 3 emissies. Dat is de uitstoot die buiten het eigen huis plaatsvindt door de inkoop van producten en de energie die nodig was om die te maken en aan te leveren.
De plannen voor vergroening van de winkels, kantoren, distributiecentra en het wagenpark van Ahold Delhaize, de scope 1-activiteiten van het bedrijf, kunnen op instemming van Milieudefensie rekenen. Het supermarktconcern wil de CO2-uitstoot van de activiteiten waarover het zelf direct kan beslissen in 2030 hebben gehalveerd.
De uitstoot in de toeleveringsketen moet in 2030 met 15% zijn gereduceerd. Dat is een moeilijk te managen klus vanwege het grote aantal verschillende producten dat supermarktconcerns op de schappen hebben. Voor Ahold Delhaize gaat het in Nederland alleen al om circa 28.000 producten waarvan het bedrijf precies moet weten hoe ze gemaakt en vervoerd zijn en welke grondstoffen er voor zijn gebruikt. Omdat te verwachten is dat de grondstoffenschaarste als gevolg van Covid en de oorlog om Oekraïne nog langere tijd de markten zal beheersen, is dat een extra ingewikkelde klus.Vanwege tekorten in hun gebruikelijke toeleveringslijnen, wisselen leveranciers hun inkoop van grondstoffen en halffabrikaten veelvuldiger dan onder stabiele marktomstandigheden. Daarmee wisselen ook de CO2-emissies en -aanpak die aan een product kunnen worden toegeschreven.
In een reactie op de helse klus, laat Ahold Delhaize klimaat hoog op de agenda te hebben staan. Het concern verklaart de doelstellingen vorig jaar te hebben aangescherpt voor wat betreft de emissies in eigen huis (scope 1); het zal eind dit jaar komen met plannen voor de indirecte uitstoot (scope 2 en 3).
Milieudefensie wil plannen zien vóór 15 april. Na die datum beslist de milieuclub of ze juridische stappen tegen Ahold Delhaize gaat zetten om duidelijkere plannen te eisen. Milieudefensie wil de klimaatdoelstellingen van 29 grote bedrijven laten doorrekenen om in juni een compleet lijstje te kunnen laten zien van hun scope 1, 2 en 3-plannen. Het zal voor al deze bedrijven een grote uitdaging zijn om hun complete toeleveringsketen qua CO2-uitstoot en reductiepotentieel in kaart te brengen. Wel zullen ze er uiteindelijk aan moeten omdat ook de Europese Commissie vraagt om het inzichtelijk maken van klimaatinspanningen in het kader van haar Due Diligence aanpak.
Dit artikel afdrukken
Milieudefensie vindt dat Ahold Delhaize zich verantwoordelijk moet maken voor de uitstoot van zijn leveranciers. Wat het bedrijf zelf doet aan klimaatsparende maatregelen in eigen huis, is zwaar onvoldoende volgens de NGO. De uitstoot van de ingekochte producten bepaalt vermoedelijk zo'n 95% van de totale uitstoot die een supermarktconcern veroorzaakt in de wereld via zijn zogeheten scope 2 en scope 3 emissies. Dat is de uitstoot die buiten het eigen huis plaatsvindt door de inkoop van producten en de energie die nodig was om die te maken en aan te leveren.
De plannen voor vergroening van de winkels, kantoren, distributiecentra en het wagenpark van Ahold Delhaize, de scope 1-activiteiten van het bedrijf, kunnen op instemming van Milieudefensie rekenen. Het supermarktconcern wil de CO2-uitstoot van de activiteiten waarover het zelf direct kan beslissen in 2030 hebben gehalveerd.
De uitstoot in de toeleveringsketen moet in 2030 met 15% zijn gereduceerd. Dat is een moeilijk te managen klus vanwege het grote aantal verschillende producten dat supermarktconcerns op de schappen hebben. Voor Ahold Delhaize gaat het in Nederland alleen al om circa 28.000 producten waarvan het bedrijf precies moet weten hoe ze gemaakt en vervoerd zijn en welke grondstoffen er voor zijn gebruikt. Omdat te verwachten is dat de grondstoffenschaarste als gevolg van Covid en de oorlog om Oekraïne nog langere tijd de markten zal beheersen, is dat een extra ingewikkelde klus.Vanwege tekorten in hun gebruikelijke toeleveringslijnen, wisselen leveranciers hun inkoop van grondstoffen en halffabrikaten veelvuldiger dan onder stabiele marktomstandigheden. Daarmee wisselen ook de CO2-emissies en -aanpak die aan een product kunnen worden toegeschreven.
In een reactie op de helse klus, laat Ahold Delhaize klimaat hoog op de agenda te hebben staan. Het concern verklaart de doelstellingen vorig jaar te hebben aangescherpt voor wat betreft de emissies in eigen huis (scope 1); het zal eind dit jaar komen met plannen voor de indirecte uitstoot (scope 2 en 3).
Milieudefensie wil plannen zien vóór 15 april. Na die datum beslist de milieuclub of ze juridische stappen tegen Ahold Delhaize gaat zetten om duidelijkere plannen te eisen. Milieudefensie wil de klimaatdoelstellingen van 29 grote bedrijven laten doorrekenen om in juni een compleet lijstje te kunnen laten zien van hun scope 1, 2 en 3-plannen. Het zal voor al deze bedrijven een grote uitdaging zijn om hun complete toeleveringsketen qua CO2-uitstoot en reductiepotentieel in kaart te brengen. Wel zullen ze er uiteindelijk aan moeten omdat ook de Europese Commissie vraagt om het inzichtelijk maken van klimaatinspanningen in het kader van haar Due Diligence aanpak.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Vrijwel geen leverancier heeft die data voor hun producten. CO2 uitstoot per product, waterverbruik is zelden per sku bekend. En als je het goed wilt doen, hoor ook scope 2 en 3 meegeteld te worden bij de voedselfabrieken. Scope 1 voor handel: makkelijk, maar voor producenten? Lastig!
Ik heb ook nog niet maar over de kosten van een LCA. Mijn geliefde WUR vraagt als snel 25k (maar kan het eigenlijk niet), en private bedrijven (er zijn er enkele die het kunnen) doen het ook niet voor minder dan 10k. Doorlooptijd is al snel 2-4 maanden voor een dergelijk project. Neen, Milieudefensie weet niet wat ze vragen. En Ahold kan deze informatie met zekerheid niet delen (ook de komende 2-5 jaar niet) schat ik zo in. Wel is er een tendens om dit wel te willen gaan weten. het resultaat is 'meer kosten' en die zijn vooral door grotere (big) food companies nog op te brengen maar niet voor het gemiddelde MKB bedrijf.
Oftewel Eco score invoeren, dan wordt het een kwestie van optellen zodra iedereen meedoet.
Van kunstmestproductie via landbouwer, transport, verwerking, verpakking, distributie en opslag. De Eco score telt hierbij ook nog de bereidingswijze door de consument bij op (kooktijd etc).
Hier een pre-sneak view in de keuken van het Eco score concept in ontwikkeling.
Joep, kun je uitleggen waarom Eco-Score het probleem dat Wouter signaleert oplost?
Om je een geheimpje uit de energieconsulting aan de hand te doen: iedere bedrijf in de hele wereld en in de hele keten moet scope 1 aan CO2-accounting doen. Dan is het probleem opgelost. Als ze tenminste data opleveren die vergelijkbaar zijn en die kunnen delen. Noch het eerste, noch het tweede is doorgaans het geval.
Dick, ik reageer alleen op het artikel dat druk van bovenaf oplegt terwijl je onderaan moet beginnen, net zoals prijsopbouw. Ik ken scope 1 niet, weet ook niet of dat als zodanig in de Eco score geïmplementeerd gaat worden. Ben er niet verder ingedoken dan de eerste 26 items waarin wel opgave van energie, CO2, aantasting ozonlaag, fijnstof, uitputting energiebronnen worden gevraagd. Kan er niet uithalen of scoop 1 daar wat mee te maken heeft, maar zolang niet iedereen in een keten die informatie op orde heeft en in de genoemde database heeft ingevoerd, kun je als AH weinig beginnen. Zal nog wel een tijdje duren.