Niet de overheid moet ingrijpen, maar de vrije markt der consumenten. Die zijn immers en masse geïnteresseerd om het beter te doen. Zelfs als dat zo zijn, verdwijnt daar dan opeens mee uit de wereld dat supers sinds jaar en dag zijn ingericht op het maken van absurde marges op verse en vers verwerkt boerenproduct? In vers gaat de inkoop rustig tussen de 3 en 7 keer over de kop; het merendeel zit riant boven de 4. Dat komt niet omdat het boeven zijn, maar omdat op merkartikelen marges worden gemaakt die variëren tussen negatief en een factor 2. Koop jij nog wel eens waspoeder buiten de aanbieding?
Weet je wat je moet doen als je het echt goed wilt? Naar de Lidl en de Aldi. Die hebben dat ingewikkelde systeem van zgn. kruissubsidies dat we zojuist schetsten niet. Rood tractortje daarop en klaar is Kees. Dan kan het hard gaan.
Gek he? Niemand gelooft dat de Aldi en de Lidl wel een eerlijk prijsbeleid hebben. Tis een complexe wereld.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Help! Soms snap ik de bijdragen van de redactie van Foodlog niet meer: de ene keer is de consument niet dom en kan hij heel goed kiezen, als je maar goed uitlegt hoe het zit, de andere keer is de consument wel dom en moet de overheid ingrijpen of moeten we een volledige winkelketen maar vertrouwen op zijn goede bedoelingen.
Rood tractortje, blauw klavertje, sterretjes, druppeltjes, zonnetjes. Sesamstraat rules!
Joost toch! Dit stukje gaat niet over de consument maar over de labelaars en hun argeloze sympathisanten. Zolang je het kruissubsidieprobleem niet oplost kun je fair labelen tot je een ons weegt, maar het zal nooit een deuk in een pak boter slaan. Het product zal nl. heel duur worden. Het gaat een beetje over hun naïviteit.
Consumenten kunnen niet weten dat vers helemaal niet hoeft te kosten wat het kost en denken dat de Aldi's en Lidl's hun boeren er geweldig op uitknijpen. Dat is dus niet zo.
Maar nu concreet, want er wordt me hier veel te veel in het abstracte geluld. Nederland maakt 5x (even voor het gemak) wat het zelf opeet. Een eerlijk product met een labeltje gaat max. 5% marktaandeel halen omdat het in een niche zit. Dat betekent dus dat we er max. 1% van de Nederlandse landbouw een plezier mee gaan doen.
Als we nou het prijsnivo van Aldi en Lidl - die niet kruissubsidieren - een beetje verhogen dan kom je misschien wel op 2% EN krijgen de andere supers een imagoprobleem. Zo krijg je dingen aan het lopen en zorg je er tegelijk voor dat de consument daarvoor zorgt. Ik schat maar zo dat je zo misschien wel tot een procent of 5 kunt komen (een kwart van onze interne afzetmarkt dus). Lijkt niks maar het is beschamend veel als je het relateert aan die ene procent waar nu kennelijk iedereen voor warm loopt, zonder even na te denken over de werkelijke getallen.
En weet je wat nou echt het grootste probleem is? Er wordt enorm chique gekletst, daar gaan bergen geld achteraan en ze leveren niets op dan dit soort flauwekul, terwijl het niet zo ingewikkeld is als je weet waar je moet beginnen.
Erger nog is dat beleidsmakers en zelfs banken kennelijk geen clue hebben.
Nou moet ik me zeker weer gaan schamen in een hoekje? ;-)
Waarom, als het echt zo simpel is als jij het uitlegt Dick (en ik betrouw je op je woord - al zag ik graag de cijfers), leggen die Aldi's en Lidl's dan zelf niet gewoon uit hoe en waarom ze zo briljant zijn? Binnen een andere draad hebben we zitten leuteren over duurzaamheid. Maar jij vat het hier kort samen: ga naar de Aldi en de Lidl.
Het is zonde van het geld, want het is een waardevol marketingadvies, maar wat kan het mij schelen. Laat het maar eens helder worden, hoe simpel dingen kunnen zijn.
Als iemand de volgende regel zou implementeren, zou de redactie hier juichen: een rood tractortje krijg je als je niet kruissubsidieert en een eerlijke prijs betaalt, dwz minimaal de kostprijs + marge voor de boer om van te leven.
Dat kan iedere consument begrijpen. De boodschap is volstrekt helder.
Nou moeten we het alleen nog hebben over hoe je dat doet zonder tractortjes en andere sesamstraatjes. Ik sprak net met een marketeer af dat we dat soort lessen voortaan in live seminars van foodlog gaan geven.