Ja echt, dat zegt Marc Jansen, de baas van de Nederlandse vereniging van supermarkten, het CBL.

Van het graan in een pakje koekjes, het vlees in een kroket, de aardbei in een ijsje, de melk in Old Amsterdam, de prei in de Cup-a-Soup en god-weet-wat-niet-meer weet je sowieso niet waar het allemaal vandaan komt. Unilever liet Mac van Dinther tenminste nog ontdekken waar de tomaten in zijn tomatensoep vandaan komen, maar als het aan Jansen en zijn superbazen ligt weet je straks ook niet meer waar je verse groenten, fruit en vlees (nee, klopt, dat weet je nu al niet) vandaan komen.
Volgens website De Groente en Fruit zou hij gezegd hebben dat de herkomst van een product niet langer op de verpakking van groenten en fruit moet worden vermeld. Ook maken supers zich zorgen om de arbeidsomstandigheden op teeltbedrijven en residu.

In gewone mensentaal staat daar dat supers lekker makkelijk willen kunnen wisselen van leverancier. Ze zeggen dat ze letten op weinig spuiten en goedearbeidsomstandigheden, maar bedoelen dat ze boeren en handelaren graag in alle vrijheid tegen elkaar uit willen kunnen spelen. Dat lukt niet als de klant ziet dat z'n tomaten nu eens uit het Westland, dan uit Spanje en dan weer uit Marokko komen. Klanten willen niks weten over herkomst, zegt Jansen. Hoor maar: "De huidige regelgeving is afkomstig uit het dinosaurussentijdperk. De politiek is onvoldoende bekend met de consument."
Ik denk dat ze bij LNV toch even staan te kijken. Daar vinden ze dat wij meer moeten weten van ons eten en moeten 'voelen' waar het vandaan komt. Ben benieuwd of het ministerie er een opmerking aan wijdt.



Dit artikel afdrukken