Een mooi zinnetje uit zijn ronkende betoog voor eigen parochie: Ambachtelijk voedsel wordt door de consument wel als gezond gezien. Men associeert puur en eerlijk met heilzaam. Vaak is dit echter helemaal niet waar, en wie goed naar de samenstelling van deze producten kijkt, slaat de schrik om het hart. Volvette kazen, bier met extra veel alcohol en appelsap uit de boomgaard, maar met minstens evenveel suiker als frisdrank. Echt eten is fout. Je moet aan de IJstaart met Ik Kies Bewust, Fritessaus met extra-veel-suiker-maar-dan-toch-weer-minder, iedere-dag-frites met plakker EN de Jaarprijs Goede Voeding en meer van dat soort spul.
Vorige week vroeg een groep echte marketiers van etenswaren me nog eens uit te leggen wat ik ook alweer tegen gezonde logo's had. Ze vroegen ook een collega van de Schuttelaarklager daar te komen vertellen over Ik Kies Bewust. Ik had net zo goed thuis kunnen blijven, want de arme man lag al op de grond voor hij begon. Wie plakt er nou Ik Kies Bewust op mayonaise, vroegen de aanwezigen? Die snappen het. Mensen weten heel goed hoe het zit en kraaien van plezier bij zoveel onzin.
Er kwam een goeie vraag uit de zaal. Of meneer Schuttelaar wel begreep dat voedsel wat anders is dan voeding. Oftewel, niks mis met een likje mayo, maar niet iedere een pot. Iedere dag IJstaart is dus ernstig en dat voelen consumenten op hun klompen, zeiden deze voedingsmarketiers. Ze begrijpen zelfs dat een drie Bewuste Becelboterhammen met een lekkere laag Ik Kies al even Bewusteloze hagelslag foute boel is. Zelfs autoverkopers krijgen zulke onzin niet verkocht.
Maar Schuttelaar vindt het raar. Dat is nou een communicatieadviesbureau. Ze begrijpen niets van mensen. Gelukkig is er hoop. Er zijn nog echte marketiers.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Waarom hier nou weer dat ongezonde gezanik over gezonde logo's van stal gehaald? Tis allang niet leuk meer, zei ik ook Leon Jansen van Schuttelaar met wie ik meelij kreeg omdat marketeers Ik Kies Bewust zo knalhard afschieten; da ik dat geweten, dan had ik m'n tijd in het verleden beter kunnen besteden. Iedere marketier voelt dat consumenten snappen dat 'fout' eten net zoiets is als vreemdgaan. Dat doe je niet iedere dag en bij voorkeur alleen stiekum. En als de zeden losraken, tsja dan helpt er niet zoveel ...
De zedenmeesterij van zijn collega is misselijk makend en moet er daarom aan geloven.
Begin deze maand verklaarde Nederland's eigen duurzame goeroe Herman Wijffels dat Maaaarketeers er een zooitje van hebben gemaakt. Reclameman Roland van Kralingen werd boos over zoveel zedenmeesterij en verwacht een soort slachting van NSB'ers na de oorlog. Willem Vermeend schijnt er al aan mee te doen.
Er is niks mis met marketing die zegt wat een goed product doet en het aantrekkelijk maakt. Hoe moet ik anders weten dat het bestaat? Met leugens is wel wat mis. Van Kralingen weet dus wat hem te doen staat: slechte marketeers die bovendien slechte marketing bedrijven aanpakken. Wijffels is vast voor een 'duurzame' marketing van gezond, tenzij hij helemaal los van de motor is geraakt. Hij weet wat hem te doen staat met deze (goddank slechte) marketing voor producten voor schuinsmarcheerders. Even een belletje naar Klink.
Misschien dat Schuttelaar inmiddels zelf in deze onzin is gaan geloven? Dat deze meneer logozoekend door de super loopt voor de boodschappen, en dan maar geen komkommer koopt voor op het brood (met pindakaas) maar light hagelslag?
Het vervelende van het thema 'eten' is dat iedereen ervaringsdeskundige is. Dan hebben we het dus niet over voeding en/of voedsel.
Natuurlijk vindt Schuttelaar het niet écht raar. Ze kunnen alleen niet anders dan doen of ze het raar vinden, want anders kunnen ze net zo goed meteen van de daken roepen dan hun concept op drijfzand is gebaseerd. En dat doen ze niet, want dat concept is allereerst een gigantische <strike>melkkoe</strike> moneymaker voor Schuttelaar zelf. Misschien dat ze erin geloven, misschien ook niet, maar dat is niet relevant. Het marketingconcept dat ze hebben bedacht is pure commercie, tot stand gekomen vanuit de overweging dat gezondheid verkoopt. Dat zal zo blijven zo lang er nog een redelijk aantal consumenten in die zotte labeltjes gelooft. Zo te zien is dat voorlopig heus nog wel even zo.
Ik was bij die sessie. Het boeiendst wat mij betreft was het antwoord op een vraag die na afloop van de presentatie van Schuttelaar werd gesteld: hoeveel geld haalt de Stichting IKB op? De presentator zei dat niet te weten maar floepte er toch een bedrag uit. "750-1.000k of zo, ik weet het niet." Dat kan natuurlijk nooit waar zijn, want dan zou niemand in Nederland er ooit van hebben gehoord. Adverteren en websites maken is in Nederland nou eenmaal niet goedkoper dan in de rest van Europa.
Foei, ook dat was onhandige marketing.
En zo verdwijnt er weer een boel belastinggeld naar een zinloze bestemming.