De Belgische supermarktketen Delhaize, het zusterbedrijf van Albert Heijn, kan vanaf nu bij 97% van de Belgische bevolking de boodschappen thuis bezorgen. Daarmee is Delhaize naar eigen zeggen marktleider in thuisleveringen in heel België.

De afgelopen 2 jaar leidde de coronacrisis tot een groei van gemiddeld 30% per jaar van de thuisleveringen. Het afhalen van online bestelde boodschappen groeide veel langzamer. Er trad ook een verandering in bestelgedrag op: "vóór Covid gebruikten klanten e-commerce vooral om hun voorraad veelgebruikte producten aan te vullen: dranken, non-food en kruidenierswaren. De afgelopen twee jaar kregen klanten meer vertrouwen in het online bestellen en laten leveren van verse producten," aldus RetailDetail (1.2). Dat sterkte Delhaize in het uitbreiden van zijn bezorgcapaciteit met een derde regionaal distributiecentrum, in Luik. Delhaize zet alle bezorg- en afhaalbestellingen 's nachts klaar in het speciale e-commercedistributiecentrum in Puurs. Vandaar gaan de bestellingen, ook 's nachts, naar de 3 regionale hubs, in Brussel, Gent en nu dus ook Luik.

De uitgebreide dienstverlening wordt met een ludieke campagne onder de aandacht van het publiek gebracht. Zo zien Brusselse consumenten dat zij onder meer zalm kunnen laten bezorgen in de Beenhouwerstraat. Luikenaren kunnen condooms thuis laten bezorgen in de Rue des Quatorze-Verges (Veertienlullenstraat), en in de Gentse Stoppelstraat kun je rustig scheermesjes thuis laten komen.
Dit artikel afdrukken