Het Corona-effect van 1 maart 2022, de Foodlog-selectie van het coronanieuws uit de (inter)nationale pers. Het Corona-effect belicht scheuren in de voedselketen, sporen van nieuwe voedselsystemen en het 'nieuwe gezond'. Hier vind je onze voorgaande selecties, in Gespot onze dagelijkse newsroom.
Amerikaanse consumenten denken dat de voedselinflatie nog veel hoger is dan werkelijk het geval is. Ze maken zich inmiddels drukker om duurdere boodschappen, persoonlijke financiën en om de economie dan om de coronapandemie (Supermarket News, 2.1).
Gemiddeld schatten Amerikaanse consumenten de voedselinflatie op 17,7%, blijkt uit het recentste consumentenonderzoek van bureau Dunnhumby dat maandag naar buiten kwam. Volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics stond de prijsindex voor voeding-voor-thuis in januari op 7,4%. De totale voedselinflatie, inclusief buitenshuis eten, bedroeg in januari 7%. Sowieso denkt 83% van de ondervraagde Amerikaanse consumenten dat de voedselprijzen zijn gestegen en zegt de helft dat de prijzen veel hoger zijn geworden.
Voor het Consumer Pulse-onderzoek van DunnHumby werden tussen 29 maart 2020 en deze maand bijna 65.000 consumenten in 23 landen ondervraagd in negen enquêteronden. Ook in de andere onderzochte landen overschatten consumenten het werkelijke voedselinflatiecijfer, gemiddeld met 14 punten op een schaal van 100.
Om de inflatie het hoofd te bieden gaan Amerikanen meer boodschappen doen bij winkels met de laagste prijzen (dat zegt 50% van de respondenten), gebruik maken van coupons (aanbiedingsbonnen) voor regelmatig gekochte producten (39%) en voorraden inslaan wanneer deze in de uitverkoop zijn (36%). Andere strategieën zijn online zoeken naar de beste aanbieding (33%), huismerken kopen wanneer die beschikbaar zijn (32%), grotere verpakkingen kopen (27%) en prijzen vergelijken om te bepalen waar te winkelen (24%).
"Waarschijnlijk hebben we nog niet de volledige omvang gezien van hoe consumenten zullen reageren op voedselprijsstijgingen," aldus het rapport. "Dit kan verder uiteenlopen, vooral als de veiligheidssituatie in Europa verslechtert en de energie- en grondstoffenprijzen wereldwijd verder beïnvloedt."
Dit artikel afdrukken
Gemiddeld schatten Amerikaanse consumenten de voedselinflatie op 17,7%, blijkt uit het recentste consumentenonderzoek van bureau Dunnhumby dat maandag naar buiten kwam. Volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics stond de prijsindex voor voeding-voor-thuis in januari op 7,4%. De totale voedselinflatie, inclusief buitenshuis eten, bedroeg in januari 7%. Sowieso denkt 83% van de ondervraagde Amerikaanse consumenten dat de voedselprijzen zijn gestegen en zegt de helft dat de prijzen veel hoger zijn geworden.
Voor het Consumer Pulse-onderzoek van DunnHumby werden tussen 29 maart 2020 en deze maand bijna 65.000 consumenten in 23 landen ondervraagd in negen enquêteronden. Ook in de andere onderzochte landen overschatten consumenten het werkelijke voedselinflatiecijfer, gemiddeld met 14 punten op een schaal van 100.
Om de inflatie het hoofd te bieden gaan Amerikanen meer boodschappen doen bij winkels met de laagste prijzen (dat zegt 50% van de respondenten), gebruik maken van coupons (aanbiedingsbonnen) voor regelmatig gekochte producten (39%) en voorraden inslaan wanneer deze in de uitverkoop zijn (36%). Andere strategieën zijn online zoeken naar de beste aanbieding (33%), huismerken kopen wanneer die beschikbaar zijn (32%), grotere verpakkingen kopen (27%) en prijzen vergelijken om te bepalen waar te winkelen (24%).
"Waarschijnlijk hebben we nog niet de volledige omvang gezien van hoe consumenten zullen reageren op voedselprijsstijgingen," aldus het rapport. "Dit kan verder uiteenlopen, vooral als de veiligheidssituatie in Europa verslechtert en de energie- en grondstoffenprijzen wereldwijd verder beïnvloedt."
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›4. Overig
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
4.2 artikel onbereikbaar door betaalmuur
Maak je niet druk Theo. Volgens de kippendokter komt het uit een rioolputje in Wuhan. Ze is er zelf wezen kijken.
Theo #1, Geeft niet, de oorzaak zal toch wel weer net iets anders liggen.
Hier de versie in Nature.
Van haar Twitter.
Nieuwste analyse van data over Wuhan komt tot de conclusie dat de pandemie zeer waarschijnlijk op de Huanan markt is begonnen. Op grond waarvan? De basis gegevens kwamen van het WO rapport maar aangevuld met belangrijke nieuwe data
zenodo.org
The Huanan market was the epicenter of SARS-CoV-2 emergence
Geographical clustering of the earliest known COVID-19 cases and the proximity of positive environmental samples to live-animal vendors suggest that the Huanan Seafood Wholesale Market in Wuhan was...
#3 Het maar blind doorgeven van links waarvoor je je moet abonneren, vraiment terrible!
Volkskrant gewoon numero 6 van hetzelfde wankele de CCP plezierende verhaaltje.