Amerikaanse consumenten denken dat de voedselinflatie nog veel hoger is dan werkelijk het geval is. Ze maken zich inmiddels drukker om duurdere boodschappen, persoonlijke financiën en om de economie dan om de coronapandemie (Supermarket News, 2.1).

Gemiddeld schatten Amerikaanse consumenten de voedselinflatie op 17,7%, blijkt uit het recentste consumentenonderzoek van bureau Dunnhumby dat maandag naar buiten kwam. Volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics stond de prijsindex voor voeding-voor-thuis in januari op 7,4%. De totale voedselinflatie, inclusief buitenshuis eten, bedroeg in januari 7%. Sowieso denkt 83% van de ondervraagde Amerikaanse consumenten dat de voedselprijzen zijn gestegen en zegt de helft dat de prijzen veel hoger zijn geworden.

Voor het Consumer Pulse-onderzoek van DunnHumby werden tussen 29 maart 2020 en deze maand bijna 65.000 consumenten in 23 landen ondervraagd in negen enquêteronden. Ook in de andere onderzochte landen overschatten consumenten het werkelijke voedselinflatiecijfer, gemiddeld met 14 punten op een schaal van 100.

Om de inflatie het hoofd te bieden gaan Amerikanen meer boodschappen doen bij winkels met de laagste prijzen (dat zegt 50% van de respondenten), gebruik maken van coupons (aanbiedingsbonnen) voor regelmatig gekochte producten (39%) en voorraden inslaan wanneer deze in de uitverkoop zijn (36%). Andere strategieën zijn online zoeken naar de beste aanbieding (33%), huismerken kopen wanneer die beschikbaar zijn (32%), grotere verpakkingen kopen (27%) en prijzen vergelijken om te bepalen waar te winkelen (24%).

"Waarschijnlijk hebben we nog niet de volledige omvang gezien van hoe consumenten zullen reageren op voedselprijsstijgingen," aldus het rapport. "Dit kan verder uiteenlopen, vooral als de veiligheidssituatie in Europa verslechtert en de energie- en grondstoffenprijzen wereldwijd verder beïnvloedt."
Dit artikel afdrukken