Tijdens de coronapandemie profiteerden de supermarkten flink van het feit dat de horeca en veel niet-essentiële winkels lange tijd gesloten waren. Nu de meeste coronamaatregelen zijn versoepeld of op korte termijn zullen verdwijnen, peilde Distrifood bij zijn winkelierspanel hoe zij tegen de nabije toekomst aankijken (1.2). Zeker in combinatie met de snel stijgende inflatie zijn die vooruitzichten niet onverdeeld optimistisch.

Sommige ondernemers verwachten een omzetdaling. "De omzet zal wel dalen nu de horeca weer open gaat. Dat is niet meer dan logisch en het is de horeca ook van harte gegund," zegt bijvoorbeeld een Albert Heijn-ondernemer. Ook het online bestellen, dat tijdens de pandemie door veel consumenten ontdekt is, gaat mogelijk voor een omzetdaling van de supermarkten zorgen. Net als de opkomst van de flitsbezorgers.

"De 20 procent omzetstijging zal wel teniet worden gedaan," verwacht een Plus-ondernemer. "Het zal een hele kluif worden om op het reguliere omzetniveau van 2019 te komen en de jaarlijkse inflatie- en loonkostenstijgingen te betalen." Het meest optimistisch zijn de Jumbo-ondernemers in het winkelierspanel. "Wij houden de forse stijging vast’, klinkt het zelfverzekerd. Consumenten hebben immers ontdekt dat zij ook zelf kunnen koken en dat, als ze daar geen zin of gelegenheid voor hebben, de supermarkt prima maaltijdoplossingen biedt. "We zakken wel in de omzetcijfers, maar niet tot het niveau van voor corona."
Dit artikel afdrukken