1
Fotocredits: 'Koekjes', Nick Trachet via Bruzz

FlashWoordkeus bepaalt smaak en versheid koekje

Leg koekjes uit hetzelfde pak op drie aparte bordjes. Zeg erbij dat het koekje op bordje 1 een 'typisch fabriekskoekje van een grote leverancier' is, dat op bordje 2 een koekje waar consumenten over geklaagd hebben en bordje 3 een proefkoekje met 'nieuwe en verbeterde receptuur'. Laat 120 mensen proeven en oordelen. Dan blijkt dat alleen al de woorden 'fabriekskoekje' en 'klacht' invloed hebben op de smaakperceptie. Maar niet alleen de smaak, ook andere aspecten van het koekje bleken verrassend veel negatieve kenmerken toegekend te krijgen. Woorden lieten de koekjes er bijvoorbeeld ook minder vers uitzien. Tip voor productontwikkelaars: test eerst wat klanten als negatief ervaren. Pak vervolgens die minpunten aan voor een succesvoller product. Desnoods alleen met woorden.

Scientias - Twee woorden: meer is er niet nodig om de smaak van een koekje te ruïneren, 29 jan 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Astrid Spijkers
  • #1
  • 31 jan '22
  • 12:40

Ik vraag me altijd af of ze zeer beinvloedbare mensen hiervoor gebruiken of echt alles en idereen, dus ook mensen die zeer kritisch zijn, maar vooral hoe ik zelf op een dergelijke test zou reageren.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.