FlashMaf: online boodschappen zonder duidelijk etiket
Door de coronapandemie is het percentage Amerikanen dat met regelmaat of incidenteel online boodschappen doet omhoog geschoten van 19% naar 79%. Jammer genoeg moet een groot deel van al die shoppers het zonder de - wettelijk verplichte - voedingsinformatie doen, ontdekte de NYU School of Public Health. Op maar 46% van de online aangeboden producten van 9 online aanbieders (waaronder Amazon, Walmart en Fresh Direct) was de voedingsinformatie "aanwezig, opvallend en leesbaar". Voor de ingrediëntendeclaraties gold dat in 54% van de gevallen. Allergeneninformatie miste over het algemeen helemaal. Op een foto zie je het etiketje natuurlijk niet. Toch is het maar een raar fenomeen: hoe moeilijk is het nou om de informatie uit de database van een fabrikant aan de website van een winkelier te hangen?
In de VS is de vraag wie winkeliers dat moet gaan uitleggen. Er zijn 3 kandidaten: de Food and Drug Administration (FDA), verantwoordelijk voor etikettering, de Federal Trade Commission, verantwoordelijk voor online verkopen en voedingsadvertenties of het Amerikaanse ministerie van landbouw (USDA).