1

FlashGestekkerde benzineslurpers

Hybride auto's met een stekker genieten subsidie. Da's mooi meegenomen voor je portemonnee, maar het milieu en klimaat zijn de pineut. Dat blijkt uit een Zwitserse studie. Wie niet alleen maar korte eindjes in een vlak land rijdt, gebruikt tot 230% zoveel fossiele energie als de boekjes beloven en veroorzaakt daarmee veel meer uitstoot dan de beleidsmakers willen. In heuvel- en bergachtig gebied kunnen ze tegen de 7 liter per 100 kilometer gebruiken. Daarmee zijn ze vervuilender dan een zuinige Euro 6 dieselauto. In het Zwitserse kanton Wallis zijn de subsidies op de gestekkerde benzineslurpers al afgeschaft. Het bureau dat de studie deed, beveelt totale afschaffing van subsidie op dergelijke auto's aan. In Nederland worden hybride stekkerauto's niet gesubsidieerd, maar ze hebben tot 2026 wel een gunstiger tarief in de wegenbelasting. Ook hebben ze een gunstiger tarief voor de BPM dat in de praktijk duizenden euro's voordeel kan opleveren bij de grote en zware modellen.
Dat de auto's nagenoeg even vervuilend zijn als diesels en benzine-auto's is al veel langer bekend.

'Plug-in hybride moet verboden worden', 21 jan 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jordi Kolenbrander
Jordi Kolenbrander Land- en tuinbouw
  • #1
  • 21 jan '22
  • 17:37

Niet vreemd aangezien hybrides zwaarder zijn en de benzine motor minder snel op bedrijfstempratuur is. Daarnaast slijten de banden en remmen sneller door het extra gewicht, wat resulteert in meer fijnstofuitstoot.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.